09/06/26 - 22:03 ip

Kirjoittaja Aihe: Monsteri ja minä  (Luettu 16793 kertaa)

Varjaagi

• OSJM
Monsteri ja minä
« : 19. Joulukuu, 2011 - 21:50:24 »
No niin, ensimmäinen rusakonkyttäyskeikka kasvihuoneessa ohi. Ei ohi siinä mielessä että olisin ampunut ohi vaan siksi että jahti jatkuu... eli tämä on jatkokertomus Monsterista ja minusta. Kuinka moniosainen ja pitkä kertomus sen ratkaisee kumpi meistä selviää voittajaksi, tosin siinä voi käydä myös niin että kertomus jatkuu ensi talvenakin...
Vein päivällä automaatille tuoreita kauroja ja virittelin kameran uuteen paikkaan kuvaamaan vasten kasvihuonetta automaatin yli. 90 sekunnin videopätkää 5 sekunnin viiveellä arvellen että se riittää siihen että saan livekuvaa mahdollisesta tilanteesta. Kameran taustalle laitoin mustan pahvin jotta erottaisin milloin IR-salama paljastaa kameran käynnistymisen. Sen erottaa ledien himmeästä punaisesta hehkusta kameran etuosassa.

Vartin yli seitsemän passiin, vartin perästä kuului tassutusta kasvihuoneen sivulta ja pienin rusakkokolmikosta tuli automaatille ja alkoi heti syömään kauraa. Odottelin jousi kädessä milloin IR syttyy ja voin ampua. Mutta sepäs ei syttynyt eli kamera ei toimi - mutta jousi toimii joten ei muuta kuin nuoli liikkeelle. Samalla rusakko säikähti jotakin ja pinkaisi ojan yli risukkoon - Monsteri saapui ruokailemaan. Pitäähän se ruokapöydässäkin olla jokin järjestys...

No niin, tämäpä alkoi todella hyvin, heti ekalla yrityksellä Monsteri pataan... savipadassa haudutettu ja pekonilla höystetty sitruunapippurinen rusakkopaisti maistui jo suussa...
Sitten alkoikin reilun kymmenen minuutin juupaseipäs peli - Monsteri kiersi ja kaarsi automaattia kurottautuen aina välillä kaula pitkällä haistamaan automaattia metrin parin päästä. Välillä se jähmettyi liikkumattomaksi hiukan suvummalle kuulostelemaan. Tämä varovainen tunnustelu kesti tosiaankin pitkään ja olin suoraan sanottuna yllättynyt siitä että Monsteri on niin varovainen ja toisaalta pienempi rusakko aloitti ruokailun sen kummemmin ympäristöä tarkkailematta. Niinhän siinä kävi että Monsteri vei minua kuin laskiämpäriä ja lähti pois. Odottelin vielä puolisen tuntia mutta se oli sitten siinä - ei auttanut kuin nieleskellä vedet pois suusta.

Selvä mokahan se oli että kävin automaatilla saman päivänä kun meni kytikselle ja on aivan selvä miksi Monsteri on... no monsteri muihin pihan rusakoihin verrattuna. Varovainen elää pidempään ja saa kasvaa isommaksi. Soittelin kaverille joka on kytännyt rusakoita parisenkymmentä vuotta "ruokahaaskoilta" ja hän piti aivan itsestään selvänä nyt tuli tyrittyä. Nuoret rusakot saa kuulemma pois helposti mutta niistä ei kannata aloittaa sillä silloin vanhemmat rusakot saattavat hylätä koko haaskan. Kauden aloitus aina sieltä isommasta päästä jos on tarkoitus saada useampi rusakko talven mittaa saaliiksi koska nuoremmat eivät aristu vaikka samasta paikasta ammuttaisiin useampikin. Kaverin mukaan rusakon hajuaisti on niin tarkka että jos tiputtaa kauranjyvän tuoreelle lumelle niin se löytää sen lähestulkoon erehtymättömästi. Haaskalla käynti mahdollisimman harvoin ja jos virittelee vaikkapa kameraa niin sen pitäisi olla mahdollisimman kaukana siitä. Ja jos ampuu niin aina pitäisi kuulemma jättää kyttäyksessä noin viikko väliin jotta tilanne rauhoittuu.

Nyt on kamera kauempana ja tarina jatkuu muutaman päivän päästä...
« Viimeksi muokattu: 19. Joulukuu, 2011 - 21:54:25 kirjoittanut Varjaagi »
"Varjaagi - asiallista koirailua jo vuodesta 1960."

rauno

• OSJM
Vs: Monsteri ja minä
« Vastaus #1 : 20. Joulukuu, 2011 - 10:06:29 »
Joo kyllähän metsän elukoilla on herkät aistit.

Minäkin olen aika varma että jos viet riista kameran metsää niin muutama päivä menee ennen kuin joku menee kameran ohi, taajama rusakot ei ehkä ole niiin tarkkoja??

JA jos vielä säilytät sitä kameraa sisällä uunin päällä(niin kuin minä) niin varmasti haisee monta päivää jollekkin semmoiselle mistä elukat ei oikein tykkää.

Minä laitoin kameran muovi pussiin minne laitoin kuusen hakoja, ei ehkä haise niin paljon kun vien taas kameran pyyntiin 8)
Tämänkin viestin aikana olisin voinut olla ampumassa jousella.

"Vegetarian" is an old indian word for bad hunter.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #2 : 20. Joulukuu, 2011 - 16:24:48 »
"...ohi, taajama rusakot ei ehkä ole niiin tarkkoja??" -Rauno

Tämä yks Monsteri-ketku näyttäs olevan tosi tarkka... :D ;

Sekin hieman ihmetyttää kun koirat käyvät jatkuvasti ajamassa elukat pois automaatilta etteivät ne koirien hajuja pelkää mutta ihmishajua kylläkin.
Rautapyyntiajoilta muistan kun tulosta alkoi tulemaan vasta kun säilytin ja kuljettelin rautoja juuttisäkissä jossa oli katajanoksia sekämyös käsittelin rautoja tarvikkeineen siellä säkissä säilytetyillä nahkahanskoilla. Välillä keittelin koko rautasatsin, kolmisenkymmentä kipaletta, katajanoksien kera muuripadassa.
Minä säilytän kameraa työhuoneen hyllyllä mutta pitänee alkaa pitämään sitä jatkuvasti ulkona - jonne se kuuluukin. Pitäsi hommata jostain virtakaapeli että sais virtaa veneen talviteloilla olevasta 240Ah:n  hupiakusta - tehokas IR syö yllättävän paljon pattereita.

Sinänsä tuo Monsterin kyttääminen ei tuota ongelmia sillä minulla on kaksi muutakin ja vähintäänkin yhtä hyvää paikkaa kytätä. Vaikka vaihtaisi joka ilta eri passiin...mutta vanha ei "jaksa".. ihan niin villiintyä ;)
« Viimeksi muokattu: 20. Joulukuu, 2011 - 17:12:33 kirjoittanut Varjaagi »

rauno

• OSJM
« Vastaus #3 : 21. Joulukuu, 2011 - 07:44:30 »
EHKÄ eivät ole tarkkoja.

Ostin muuten valkoista sormiväriä tiimarista 4e ja tein hienot lumicamo väritykset kameraan, väri ei ole sit elukoita varten vaan että kamera ei näkyisi tielle asti.

Väri vaikuttaa ihan hyvältä eikä lähde ainakaan yhtä helposti pois kuin vesivärit.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #4 : 21. Joulukuu, 2011 - 13:24:10 »
Tosiaankin sehän oli "ehkä...

Jos noita kameroita laittelee paikoille missä muutkin kulkevat niin kyllähän ne kannattaa naamioida - mikäpä se on napata siitä itselleen hyvä riistakamera tai ainakin särkeä se.

http://www.youtube.com/watch?v=PeOWwqvfLNE&feature=player_embedded#t=28s

Tarkoitus oli että kamera olisi ollut tuolla tavalla asennettuna automaatille mutta ainakin ekalla yrityksellä suuntaus meni päin prikkalaa eikä kamera käynnistynyt. Mielenkiintoinen kuvakulma...

rauno

• OSJM
« Vastaus #5 : 21. Joulukuu, 2011 - 15:14:06 »
Hyvin rapamaha levahti.

Santtu

• Hero Member
« Vastaus #6 : 21. Joulukuu, 2011 - 16:14:43 »
Siististi oli kyllä kuvattu mutta aika mukavasti tosiaan rapamahalle kävi.

Petri_O

• Full Member
« Vastaus #7 : 21. Joulukuu, 2011 - 19:22:21 »
Juu hyvin kuvattu, mutta tosiaan napa eiku rapakymppi osuma  ;D

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #8 : 21. Joulukuu, 2011 - 21:03:29 »
Kun tietää miltä villisian rapamahan sisältö haisee niin voisi sanoa että "Metsästystapahtumassa mukana myös reipas haju..."  ::)

Kävin istumassa kasvihuoneessa puolentoista tunninverran passissa eikä minkänlaista havaintoa rusakoista. Tänä aamuna kotitiellä juoksi metsäjänis joka on kyllä näin keskellä kylää nykyään harvinaista.

Käytiin meidän perheen kettutyttöjaoston kanssa keskusteluja siitä ammunko Monsterin vai en ja kyllä jaoston puheenjohtajan "parempi ettet ammu sitä"-mielipide on jossain määrin huomioitava sillä hän sattuu jostain syystä omistamaan puolet tontista ja hallinnoi piparilaaksoa...  No, katotaan...
« Viimeksi muokattu: 31. Joulukuu, 2011 - 13:25:26 kirjoittanut Varjaagi »

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #9 : 30. Joulukuu, 2011 - 21:23:40 »
Monsteri on ollut muutaman yön teillä tietymättömillä mutta automaatilla kulkee nyt kolme rusakkoa:

Ja aina tietysti silloin kun minä en ole passissa...

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #10 : 05. Tammikuu, 2012 - 21:33:30 »
Tarina päättyi eilen illalla - ehkäpä hieman turhankin pikaisesti mutta siitä enemmän seuratoiminnan "Osumaprosentti gallup 2012" osiossa...

rauno

• OSJM
« Vastaus #11 : 07. Helmikuu, 2012 - 20:43:50 »

Sain ammuttua tuommoisen http://www.jousella.net/details.php?image_id=1357

Hokasin yllättävän asian kun ammuin tota rusakkoa, näin pakkasella elukat on aika karvat pörhöllään. Nytkin tähtäsin aivan vitaleille ja silti meinas mennä osuma kaulalle.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #12 : 07. Helmikuu, 2012 - 21:07:08 »
Perkkele, meleko sälli!!!
Pitikö pitkään palella passissa?

rauno

• OSJM
« Vastaus #13 : 07. Helmikuu, 2012 - 21:19:29 »
vajaa 10 min.

Sain melkein videoitua osuman riistakameralla, mutta en sittenkään.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #14 : 08. Helmikuu, 2012 - 12:45:20 »
On siinä ollut miehellä ajoitus kohdillaan  :D

MInä yritin omalla ruokintapaikalla sitä osuman videointia siten että laitoin 90s kuvausta 5 s tauolla.  Kamera oli asetettu kujua vastapäätä automaatin taakse ja laukaus olisi lähtenyt sitten kun infrapuna olisi alkanut hehkumaan. Ei alkanut joten siinä meni sen kertainen ampumatilaisuus...