13/06/26 - 22:53 ip

Kirjoittaja Aihe: Ja elukkaa kaatuu...  (Luettu 388799 kertaa)

Varjaagi

• OSJM
Vs: Ja elukkaa kaatuu...
« Vastaus #345 : 15. Elokuu, 2015 - 22:25:35 »
Kerron sinulle salaisuuden Tempe, jos et paljasta sitä muille; jos pitää metsällä osumista tärkeämpänä kuin puhtaaksi kalutulla radalla tai takapihalla osumista niin pitää harjoitella kuin olisi metsällä. Livenä se menee niin että muutama viikko ennen metsästyskautta aletaan ampumaan kuin metsällä perusammunnan sijasta. Urheilussa tuota menetelmää sanotaan harjoitus- ja kisakauden tasapainoittamiseksi. Nyt alkaa se "kisakausi" jolloin harjoitusmäärät pidetään alhaalla ja tehdään vain erikoisharjoitteita hyvällä keskittymisellä. Perustreenit on jo taaksejäänyttä elämää ja niihin palataan lopputalvesta kun valmistaudutaan seuraavaan kauteen. Mutta älä paljasta tätä muille.... ;)

Tässä on tullut taas käytyä parilla pillitysreissulla ja tietysti ilman saalista, ketuista ei ole havaintoakaan vaikka hiekkamontulla on ketunjälkiä ristiin rastiin. Mutta muista elukoista on, varsinkin jäniksiä ja rusakoita on näkynyt kymmenittäin.
Yhtenä iltana punnitsin möhköpokkaria kädessä päätyen jättämään sen kuitenkin kotiin. Ja virhehän se oli sillä eka passiin tuli kaurisemä kolmoisvasojen kanssa. Tulivat syömään n 40 metriin ja vasat kirmailivat pellolla varsin näyttävästi. Kolmoisvasat ovat kauriilla suht harvinaisia enkä ole nähnyt niistä yhtään kuvaa edes kuukkelihaulla. Ja minä jätin kameran kotiin...kännykamerakuva siltä matkalta ei paljon mieltä lämmitä.
Sanomattakin on selvää ettei pesuetta ole sen jälkeen näkynyt etsiskelyistä huolimatta... :-\
"Varjaagi - asiallista koirailua jo vuodesta 1960."

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #346 : 15. Elokuu, 2015 - 23:18:41 »
Jaahas, toiset sanoo kolmoisvasoja varsin tavallisiksi ja toiset sanoo niiden olevan harvinaisia mutta yhtä mieltä ovat siitä että useimmiten yksi niistä kuolee suht äkkiä pois syystä tai toisesta...
Noista "mun vasoista" kaikki vaikuttivat hyväkuntoisilta ja toivottavasti kaikki selviävät mahdollisimman hyvin.

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #347 : 16. Elokuu, 2015 - 10:51:01 »
Sanomattakin on selvää ettei pesuetta ole sen jälkeen näkynyt etsiskelyistä huolimatta... :-\

Taidan ottaa joku päivä hevosen alle ja käydä katsomassa, josko löytyisivät. Samassa paikassa näin viime kuussa hevosen selästä kolme aikuista kaurista. Olisi mielenkiintoista yrittää lähestyä, kun kauriit eivät välttämättä osaa pelätä ratsukkoa.

Tempe

• Sr. Member
« Vastaus #348 : 17. Elokuu, 2015 - 16:44:09 »
No kiitos et kerroit mulle miten pitää toimia. En kerro muille. Pitänee varmaan ratalla käyä harjottelemassa oikeen kunnolla. Lähestyä elikoita hiipimällä. No taas ollaan kuitenki puskassa ja odotellaan kyyhkysiä saapuviksi. Jospa se tänään onnistais.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #349 : 18. Elokuu, 2015 - 21:47:04 »
Käytiin melomassa Hietasaaressa Mustasalmi päästä päähän. Rantaliejulla näkyi ketun, supikoiran ja kauriin jälkiä - massea jäin kaipailemaan. Cityelukoita perhana...

Tempe

• Sr. Member
« Vastaus #350 : 22. Elokuu, 2015 - 17:08:03 »
Onko porukka käyny sorsia kyttäileen? Alotus päivänä itelle tavi jousella reppuun ja hauliruutalla enemmän. Ei menny alotus ilta suunnitelmien mukaan. Mentiin veljen kans turvesuolle pienelle lampareelle tarkotus oli et minä ammun jousella veteen ja veli sit haulikolla pomppuun. Linnut vaa päätti tulla kaikki kerralla siitä saatiin pari ja loppu ilta oli semmosta häslinkiä, ku piti muutamaa lintua koiran kans nii pitkään ettiä, niin ei sorsat istunu enään. Eilen kävin kans kyttäileen, vaa oppivat äkkiä. pysyttelivät heinikon suojassa piilossa, ni ei päässy koittamaan. 

MikaK

• OSJM
« Vastaus #351 : 22. Elokuu, 2015 - 19:43:40 »
Eilen yhtä tavia kyttäilin tuossa lähilammikossa vaan ei päässyt ihan ampumaetäisyydelle  >:(

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #352 : 23. Elokuu, 2015 - 12:18:54 »
Hienostihan se kausi on alkanut Tempellä!!!!!

Minä olen ulkoiluttanut jousta kauden alusta alun toistakymmentä kertaa eikä ole tarvinnut jännettä kiristää enkä ole edes nähnyt yhtään laillista elukkaa edes kaukaa.
Vesilinnustuskin alkoi haulikolla eikä meillä edes ollut vesilintuja. Mun alueilla vesilinnustus jousella on semmoista puuhaa että näillä keleillä ja tähän ajankohtaan pääsääntöisesti pitäisi kyetä ampumaan vedessä liikkuvaan maaliin + 40m matkalta.
No, jos mennään kuten aikaisempina kausina niin eka keppi lähtee joskus syyslokakuun vaihteessa ja sitten se onkin yhtä teurastusta siitä eteenpäin... ;)

Tempe

• Sr. Member
« Vastaus #353 : 23. Elokuu, 2015 - 18:36:19 »
Joo kyllä se ihan mukavasti käynnistyi. Jousen kans jos ois yksistään saanut olla olisi helposti puolenkymmentä lintua saanut. Nyt tulevat niin pimiällä ettei taho nähä. Niin minä vähän kuulin juttua ettei varjaagilla ollu lentäny ;) oli siellä sinun alueella joitakin sorsia.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #354 : 23. Elokuu, 2015 - 19:21:27 »
Juu, ei ollut juurikaan lintuja eikä tilanne juurikaan parane muutamaan viikkoon vaikka kelitkin parantuisivat. Varsinainen kunnon sorsastuskausihan alkaa syyskuun loppupuolella kun pohjoisesta alkaa pikkuhiljaa tippumaan lintuja....

Ne vähät tänne pyörimään jääneet paikallislinnut tulevat kyllä maihin kun ilmat viilentyvät ja vesi nousee ja pitäähän niitä käydä kurppajahdin sivussa tavoittelemassa.
« Viimeksi muokattu: 23. Elokuu, 2015 - 20:06:52 kirjoittanut Varjaagi »

Tempe

• Sr. Member
« Vastaus #355 : 23. Elokuu, 2015 - 20:09:56 »
Niihän se vähän on siellä ollut. On sitä tullu käytyä siinä sinun mestoilla pyyvyskarissa rupukarilla ja levväyskarilla ja mitä niitä siinä nyt on niitä. Kerran ollaan joku vuosi sitte törmättykki pyyvyskarissa. Entisen kuovikyläläisen ja nykyisen pudasjärveläisen kans ollaan käyty palio siinä jahissa. Taitaapa samainen mies kantaa sinun vanhaa haulenheitintäkin, jos en ihan hakoteillä oo.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #356 : 23. Elokuu, 2015 - 21:25:12 »
Ai jaaha, Salesta taitaa olla puhe sen haulinheittimen suhteen.... ;)
Olitko Salen kanssa Pudiksrn turvesuolla?

Tempe

• Sr. Member
« Vastaus #357 : 23. Elokuu, 2015 - 22:05:56 »
Joo salestapa hyvinki. Intissä oltiin tupakavereita. Intin jälkeen on kyllä tullu käytyä salen kans palio jahissa. En ollu, eri suolla olin. Perjantaina käytiin nenänokalla päin katteleen sorsia.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #358 : 24. Elokuu, 2015 - 00:04:24 »
Juu, nytpä minä taidankin muistaa sen kohtaamisen Pyyskarissa kun tulitte Salen kanssa vastaan. Sale oli muistaakseni huitaissut kurpan...
Mikäs sun nimi muuten on ja asutko missäpäin?

Tempe

• Sr. Member
« Vastaus #359 : 24. Elokuu, 2015 - 06:44:50 »
Saatto hyvinki olla kurppa repussa sillon. Kujala Teemu on nimi ja pudasjärveltä lähtösin ja tätä nykyä kiimingissä asustelen.