13/06/26 - 22:55 ip

Kirjoittaja Aihe: Ja elukkaa kaatuu...  (Luettu 388805 kertaa)

Varjaagi

• OSJM
Vs: Ja elukkaa kaatuu...
« Vastaus #315 : 03. Tammikuu, 2015 - 13:58:59 »
Kun tuo flunssa näytti illalla siltä että "ei siitä tule oikein lasta eikä paskaa" niin soittelin Varjaagin jahtiteamin kasaan aamuksi.
Aloitettiin tuulessa ja tuiskussa Hävittömästä mutta siellä jäi ainoaksi tapahtumaksi koiramiehenä toimineen Mini-Varjaagin takaraivoon pudonnut laholepän latvaosa. Kuulin kovan kolauksen parivaljakon tulosuunnasta ja tuskin ehdin ihmetellä että miten se poika nyt noin huolimattomasti romuaa elukoiden perässä.. kun puhelimesta kuului: "voi vitunvittu, yhestä lepästä katkes runko ja se tuli suoraa mun takaraivoon, varmaan nousee kunnon  patti..."  :D  ;D

Metsästys on todellakin vaarallinen harrastus!!!!

Sitten siirryttiin ennakkosuunnitelman mukaisesti Varjakan niemeen "varmalle" rusakkomestalle. Nimenomaan ENNAKKOsuunnitelman mukaisesti sillä tälle syksyä olen sieltä karkoittanut todella ison russen muutamaan otteeseen ja aina se on rynnännyt samaa reittiä peltoteille ja niitä pitkin sitten johonkin Muikun Ameriikan taakse. Se on muuten ihan oikea paikka se Muikun Ameriikka siellä peltojen keskellä...
Passitus vaati myös ihan karttasuunnittelua läheisen Kuovikylän takia että 150m sääntöä tulisi noudatettua edes kohtuullisen hyvin..

Eihän sieltä sitä rusakkoa löytynyt vaan jänis joka lymysi niin tiukasti vanhan savenottomontun keskellä kasvavan pienen kuusen alla että minäkin seisoskelin useamman minuutin siinä reilun metrin päässä odotellen koiran merkkauksen tulosta. Vaikka aavistin Taikan merkkauksesta että elukka makaa lähellä niin mun ampumatietokone oli ohjelmoitu paikallistamaan mättäällä tms paikalla  makaavaa isoa rusakkoa, joten jussi meni niine hyvineen koira ihan hännässä kiinni.
"Meni tuosta vierestä en ehtiny...tullee Vellulle..." kuuluin Pasin passista. Kohta pamahti kolmesti..."lenti ekalla nuri mutta sitte se lähti ja vejin kahesti vielä perrään..." Ajo meni satamaa kohti ja aloin jo odottelemaan milloin tulee eka paluuperä ja hukka. Ja niinhän se ajo jatkui - 10 minuuttia ajoa ja saman verran paluuperien selvittelyä ja aina perselähdöllä uusi ajonpätkä. Sitten pamahti Pasin passissa: tullee suoraan Velta sulle..."
Kuulin kuusikossa kun jussi tuli kohti mutta mitään ei näkyny joten vedin vireeseen ja samassa jussi olikin 2m päässä ison rungon takana istumassa. Oli pakko löysätä kun laukaisulaite rupesi huutamaan hoosiannaan ja pokakäsi vapisemaan. Samassa jussi hyppäsi ja ohitti minut potkaisuetäisyydeltä mutta potkun ennakko oli väärä joten ajo jatkui.
Siirryin samaan passilinjaan poikien kanssa kun Taika selvitteli ties monettako paluuperää. Taas perselähtö ja kohta jussi tulla pisteli ojalinjaa suoraan kohti hypäten istumaan pahimmoilleen oksien taakse johonkin reiluun kymppiin. Odottelin rauhassa parin tuuman veto päällä jussin seuraavaa siirtoa hakien samalla katseella linjaa mihin ammun sitä kun se karkkoaa haukulla lähestyvää Taikaa. Jussi teki siirtonsa mutta semmoisen siirron joka oli sille edullisempi kuin minulle...

Päätettiin että seuraavasta hukasta otetaan koira pois ja lähdetään kahvin keittoon Puskalantielle.
Kahvitellessa Mini-Varjaagi oli kovana että varmaan ekalla osui mutta itse olen kyllä ihan erimieltä sillä näin jussin kahdesti ja kävin seuraamassa muutamia kymmeniä metrejä sen jälkiäkin enkä havainnut niissä mitään mikä oli viitannut raanakkoon.
Onkos se nyt kumma jos jussilla pikkasen menee askelrytmi sekaisin liukkaalla suvilumella kun vuoren kokoinen ukko syytää haulikolla kohti ja korvissa vinkuu ja oksat ympärillä rätisee... :D
Ja oliko se ukkokaan vimosen päälle iskussa kun reilua tuntia aikaisemmin on vedetty lepän rungolla takaraivoon niin että morkoonit soi... ;D

« Viimeksi muokattu: 03. Tammikuu, 2015 - 18:01:36 kirjoittanut Varjaagi »
"Varjaagi - asiallista koirailua jo vuodesta 1960."

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #316 : 03. Tammikuu, 2015 - 15:11:34 »
Ai niin, minuakin rupesi vaivaamaan tuo "morkoonit soi" sitä kun on tavattu täällä meidän kylällä käyttää useissä yhteyksissä niin kauan kuin muistan:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9591972

tuossa yhdenlaista selvitystä asiaan mutta tuo "suomennos" ei kyllä sovi siihen pirtaan missä se meillä on käytössä..

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #317 : 04. Tammikuu, 2015 - 14:38:49 »
Lipsahti perhana kettujahdiksi Akion reissu tälle aamua.

Saaressa oli pyörinyt yhdessä ja erikseen kaksi kettua, iso ja pienempi. Saatiin Taikan kanssa painostettua ne liikkeelle ja vieläpä saaren molemmin puolin oleville passimiehille... Isompi sivuutti Mini-Varjaagin 25-30m päästä mutta havainto jäi vilahdukseen ja "olikohan se kettu"-pohdiskelujen jälkeiseen jälkivarmistukseen. Pienempi meni mun edellä melkein kopiksi Pasille mutta ennakkovaroituksistani huolimatta Pasi ilmeisesti liikkui sen verran että kettu sai hänestä havainnon ja pujahti jäälle reilusta 70 metristä suunnaten Varjakkasaareen. Kaksi todellakin läheltäpiti-tilannetta ;D ;D ;D

Soittelin kettupillityksestä livepillittäjälle eli Grönqvistin Karille Savoon. Meinasi että "en mie kyllä mikkään virtuoosi oo mutta onhan noita tullut ammuttua pilliltä.." Mutta enhän minä neuvoja kaivannutkaan miltään epämääräiseltä "juutupevirtuoosilta" vaan ihkaelävältä livetappajalta joka tietää mistä puhuu. Ja kieltämättä hyviä vinkkejä sieltä sainkin ja kunhan nuo pakkaset pysyvät vaan kohtuullisina niin enköhän minä niitä käy testaamassakin...
« Viimeksi muokattu: 05. Tammikuu, 2015 - 01:26:43 kirjoittanut Varjaagi »

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #318 : 15. Tammikuu, 2015 - 23:09:39 »
Tulimpas Varjakasta ketunpillityksestä joka MELKEIN onnistui... ;D
Sain kolmannessa pillityspaikassa ketun tulemaan johonkin 15 metriin. Se tuli alatuulesta sivuttain ojanpohjaa pitkin ja vainusi minua heinätupsun takaa niin matalalta että näin ajoittain vain sen pään lunta vasten kun se haki vainua minusta. Istuin toisen ojan penkan takana lumisen kuusen suojissa pitäen kokoajan parin tuuman vetoa päällä. Passi oli valittu siten että mun takana meni ulkoilureitti joka on päivittäin käytössä ja siinä on kokoajan ihmisen hajua. Mutta niin vain tuo ketunketale vaistosi jotakin ja livahti ojaa pitkin sivuun ja katosi yhdellä loikalla kuusikkoon. Mutta olipahan hyvä yritys vaikka kettu veti pidemmän korren... :D

Semmoinen vaan jäi harmittamaan että lähtöä touhutessani unohdin pakastetun jäniksen pään pöydälle - olisikohan sen haju saanut  ketun varomattomaksi? No turha se sitä on miettiä mutta varmaa on että sain melkoiset kehut pakasteesta kun tulin kotia - rakas ja aina niin ymmärtäväinen vaimoni oli kurkannut pussiin... ;D ;D :D

Kun jätin auton Varjakan kartanon parkkipaikalle niin näin kerrassaan ihmeellisen .... liikennemerkin. Lähetin siitä kuvan Artolle ja jos hän laittaa sen tänne niin kait joku voi auttaa sen tunnistamisessa?
« Viimeksi muokattu: 15. Tammikuu, 2015 - 23:24:18 kirjoittanut Varjaagi »

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #319 : 17. Tammikuu, 2015 - 20:03:10 »
Meni miltei koko päivä jahdissa, mitä nyt kävin ottamassa iltapäivällä tunnin päikkärit ennen ketunpillitystä.

Aamulla käytiin "teamin" kanssa Varjakassa jänisjahdissa ja Taika kaivoikin yhden rusakon ylös mutta se hyppäsi heti lumisesta metsästä tielle ja paineli vissiinkin Varjakan Grillille oluelle...
Meillä oli alunperin TuomoäMmän kanssa tarkoitus lähteä Temmeksen ruokinnoille, niillä molemmilla  kun on riistakameroiden perusteella ollut jusseja 17-18 välillä ja sitten aamuyöstä. Mutta Tuomolle tuli jotain estettä joten painelin hyvän sotasuunnitelman kanssa kettupassiin.
Kiersin kaksi Salonpää isoa soramonttua kokonaan tarpoen lumisia teitä ja pysähtyen pillittämään muutaman sadan metrin välein. Nyt oli jäniksen roippeetkin mukana...ripustin pään ensimmäiseksi viereiseen puuhun tai risuun ja sitten siinä istuksiessa hankasin sitten jäniksenkäpälillä jousta ja eritoten nuolta lausuen vanhoja varjaagien riistaonniloitsuja ketun pään menoksi.

Pitänee vaihtaa loitsua seuraavalla kerralla... ::)
« Viimeksi muokattu: 17. Tammikuu, 2015 - 20:32:09 kirjoittanut Varjaagi »

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #320 : 25. Tammikuu, 2015 - 19:52:30 »
Kalsariviikonloppu...ja vituttaa... :-\

Pojat kävi tänään Pyydyskarisssa, siellä missä meillä oli kesällä se säätöleiri, jänisjahdissa. Mini-Varjaagi oli lumikengillä koiramiehenä ja Pasi passimiehenä. Taika nosti ketun kuusen perseestä ja pöläytti sitä muutaman satametriä mutta se oli merkannut ilmeisesti Pasin passiinmenon joten se vain yksinkertaisesti nakkasi kuusikossa mutkan ja paineli laivaväylää kohti Taikan onneksi jättäessä ajon heti kun se meni jäälle.
Seuraavaksi oli vuorossa jussi kortteikon reunasta ja se alkoikin kiertämään saarta kuusikon ja lepikon rajaa pitkin. Passitukset eivät menneet ihan putkeen sillä jussi pääsi Varjakkasaaren puolelle ja ajoittain kuuluva ajo jatkui siellä. Kun oli mennyt parisen tuntia niin poika soitteli mulle että ei saada Taikaa pois metästä. Mutta eihän se auta kuin odotella tai sitten lähteä seuraamaan ajojälkeä. Rakennusten raunioita täynnä olevissa Varjakkasaaressa ja Pyydyskarissa on semmoisia loukkuja ja surmanpaikkoja että minunkin mieltä alkoi painamaa syvä huoli. Sitten tulikin se puhelu mitä pelkäsin; Taikan ajojäljellä oli ajoittain runsaasti verta...
Ei muuta kuin kalsaripäivän vaihto toimntapäiväksi ja emännän kanssa pelastuspartioon. Hoksasin emännän ollessa ratissa että mulla jäi käsineet kotiin niin emäntä vilkaisi minua kaivaen penkin vierestä mulla hanskat ja sitten mentiinkin Tojotalla ojaan ja syvälle... :o
Voi vittu, meni niin syvälle että ei lähde Transsulla vetämällä ja kun naapuritkaan eivät olleet kotona niin piti soittaa velipojalle että saadaan edes nelivetohiase avuksi...mitenkähän se Taika....
Minä rymysin auton alla avokäsin, ne emännän hanskat olivat minikokoa, etsien paikkaa mihin kestää laittaa liinan kiinni ettei koko jaappaninmaan säilykepurkki mene kieroon. Paikka löytyi ja auto oli tiellä kun tuli puhelu että Taika taapersi umpi väsyneenä jäljittäjää vastaan mutta mitään selvää haavaa ei löytynyt. Käskin tulla heti kotiin ja nostaa vaikka Taikan ahkioon jos sillä on liikkuminen vähänkin huonoa. Kotona tutkin koiran ja aloin kyselemään että mihinkäs se jussi jäi sillä siitä se veri on tullut eikä tästä koirasta. Eli Taika pääsi jossain vaiheessa yllättämään jussin lyyhästä ja mitä ilmeisimmin tappoi sen ajon päätteeksi. Verijälki selittää myös pitkän ajon sillä vereltä se ei luovuta ennen kuin elukka on suussa. Tuntematonta vapaasti mukaellen: "en mä mittään jänist kaippa vaan Taikkaa mä kaippa..."
« Viimeksi muokattu: 26. Tammikuu, 2015 - 20:40:57 kirjoittanut Varjaagi »

Joni

• Sr. Member
« Vastaus #321 : 25. Tammikuu, 2015 - 22:56:02 »
Varjaagin "tarinatuokiot", foorumin parasta antia.  :D

TuomoM

• OSJM
« Vastaus #322 : 20. Helmikuu, 2015 - 20:56:31 »
Oli miehiä tänään passissa kaksi,
Oli kisa - kumpi laittaa paremmaksi.

Hämärän tultua eläimiä liikkui,
Metsästäjät ständillä valjaissa kiikkui.

Lähti nuoli hämärissä, mies tilanteen loi,
Josko metsän Jumala heille saaliin soi.

Mitä mietti hän, oliko päässä vain ajatuksia harvoja,
Ei nuolessa verta, vain pelkkiä karvoja.

Voitti jänis erän, ei auennut sille taivaan portti,
Jäi reput tyhjäks' jäi käteen rosvo-kortti.

Lohduks Ärrältä suklaata ja toiseen käteen kahvi,
"Oi miks ammuin mä ohi, ooksmä ihan pahvi".  ;D

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #323 : 20. Helmikuu, 2015 - 20:59:00 »
Tasaisen vauhdin taulukolla kaato Temmeksellä lähenee... muutama päivä sitten  Tuomo ampui puhtaasti ohi, minä ammuin tänään karvaisesti ohi eli nuoleen jäi karvoja hitosti mutta ei verijälkeä - seuraavasta kepistä sitten onkin vuorossa vähintään verijälki...

Voi vittu, Tuomo teki väliin pilkkarunon... :-\
« Viimeksi muokattu: 20. Helmikuu, 2015 - 21:00:41 kirjoittanut Varjaagi »

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #324 : 20. Helmikuu, 2015 - 22:41:00 »
 ;D ;D ;D

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #325 : 20. Helmikuu, 2015 - 22:46:12 »
Toivon totisesti että saan kuitata tuon Tuomon pilkkarunon ja kirjoittaa tuleville sukupolville sankarisaagan Pohjolan suurrusakon matkasta manalaan.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #326 : 22. Helmikuu, 2015 - 15:21:01 »
Käytiin tänään potkukelkoilla jussijahdissa Pyydyskarissa. Siellä oli viettänyt aikaansa vähintään 3 kauriin lauma joka onneksensa oli poistunut jäljistä päätellen toiseen saareen eilen. Mini-Varjaagi huomaamatta passitti tunnin jussin vieressä ja kun varoittelin häntä kierroksellani että nyt Taikalla on joku edessä niin jussi paukkasi metrin päästä koirasta melkein jalkoihin pahki ja menivät siitä sitten peräkanaa kuusikkoon. Senssi oli kuulemma sellainen että koira ja jussi olisivat jääneet samalla paukulla. Ajo pyöri saaren lumisimassa osassa tunnin verran ja jussi löi 5-10 minuutin välein lyyhään ja taas mentiin perselähdöllä vähän aikaa. Koetimme pienentää pikkuhiljaa passitusta mutta eipä jäänyt jussi rinkiin...

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #327 : 24. Helmikuu, 2015 - 21:04:12 »
Tänään ei uusia runoja synny... muutama havainto pimeässä ja siinäpä se. Huomenissa uusiksi...

MikaK

• OSJM
« Vastaus #328 : 29. Huhtikuu, 2015 - 15:00:07 »
Kävin eilen iltasella katsomassa sorsia lähilammesta ja kun olin pois lähdössä hoksasin pari  minkkiä jäällä. Äkkiä sisälle ja jousi mukaan ja hiipparoimaan toiselle puolen. Hanki onneksi kesti kävellä kohtuu hyvin niin pääsi suht äänettömästi lähestyyn. Pääsin näköetäisyydelle ja lähestyminen aina kun sukeltavat jään alle. Olin jo 15 metrin päässä mutta oli vielä puita edessä joten odotus vielä että sukeltavat. Toinen sukelsi ensin ja toinen sai vissiin vihiä mahdollisesta vaarasta kun oli kuono pystyssä. Sukelsi perään ja olin lähdössä siirtymään lähemmäs niin tietenkin toinen nousi jäälle juuri kun astuin hangen läpi. Saman tien takaisin jään alle. Odottelin vielä että toinen tulee takaisin mutta oli vielä pahimmoilleen risuja tiellä ettei päässy raapaisemaan nuolta matkaan. Toinenkin sai vainun vaarasta ja sukelsi pois. Eipä oo päässy ennen noin läheltä nuita elukoita näkemään. Täytyy varmaan tänä iltana käydä katsomassa jos ovat vielä samoissa puuhissa. Täytyy varmaan hankkia loukkuja.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #329 : 30. Huhtikuu, 2015 - 00:31:46 »
Eilen Pelsolla meinasi saukko saada kunnolla keppiä...
Näin alavirtaan että massehan se sieltä tulee puskien keula-aaltoa edellään. Jossain 25-30 m päässä se sukelsi ja nousin seisomaan odotellen  pokakäsi ojossa sitä. "Masse" nousikin pintaan ison koivunrungon takana ja aalloista oli pääteltävissä että nyt jäkkärä vireeseen - sehän tulee ihan pahki rungon suojissa. Kun "masse" tuli koivun suojista vajaan kahden metrin päässä niin ehdin mirlessäni päivitellä että "voi raukkaa että on pieni masse" mutta sitten sytytti että saukonperkelehän se siinä. Saukko nousi viereeni penkalle ja rapsutteli hetkisen kirsuaan ja jatkoi sitten rauhassa matkaan ylävirtaan.