Menin taas eilen hämärän mähmässä puuhun. Pillittelin puolisen tuntia ja kun olin lähdössä pois takaani kuului eläimen liikettä. En kääntynyt vaan odotin kärvällisesti ketun tai supin ilmestymistä eteeni. Kun ääninoli puun alla vilkaisin ständin verkon läpi ja järkytyksekseni puun alla seisoi kauris! Siitä se siirtyi n 10m päähän houkutussutille ( semmoinen radio-ohjattavasta autosta tehty karvasuttia pyörittävä houkutin) ja nuuhkaili ilmaa sen vieressä ja pisteli poskeensa mesimarjan lehtiä siirtyen kaikessa rauhassa sieltä täältä herkkupaloja napsien metsikköön.
Menin sen verran hölmöksi etten tajunnut edes tehdä harjoitusviritystä jonka tapaan aina tehdä vadtaavassa tilanteessa...

Miksi se ei pelännyt hajuani vaikka olin reilut puolituntia aikaisemmin kiivennyt puuhun ja miksi se ei pelännyt karmivasti kuolevaa jänistä matkivaa pilliä johin olin puhaltanut viitisen minuuttia aikaisemmin...?
No toisaalta, sehän saattoi olla joku heikkolahjainen yksilö kuten Missourissa oli kuuro nuori peurapukki.
Tai sitten kyse oli yksinkertaisesti Murphyn laista eli JOS olisi ollut metsästysaika ja JOS kauris olisi luvallinen Oulunsalossa niin ei se olisi käyttäytynyt noin...