Kävin tuossa pidennetyn viikonlopun Kajaanissa Oulujärven rannoilla perinteisellä kalastusreissulla opiskelukavereiden kanssa. Tällä kertaa oli ajatus käydä jousen kera jahdissakin, mökkipalstan (n. 30 ha) lisäksi oli kaveri neuvotellut reilusti lisääkin aluetta lähimaastoista. Sieltä löysinkin ihan hyvin pyitä ja sain pillillä houkuteltua parhaimmillaan n. 10 metriin, mutta tietenkin se patsasteli juuri väärällä puolella, eikä kestänyt kääntyä ennen kuin karkasi. Aikani pyiden kanssa pelattuani lähdin palailemaan takaisin mökkiä kohti.
Luulin nähneeni sivusilmällä männyn taimen heilahtavan vasemmalla. Ei siellä mitään sitten näkynyt kuitenkaan, joten arvelin, että tuuli vain oksia heilutteli. Jatkoin matkaa pitkin ojitettua mäntymetsää, kunnes huomasin jonkun vaalean ruskean juoksevan vasemmalla ehkä 80 metrin päässä. Pysähdyin ja melko pian tunnistin otuksen metsäkauriiksi. Sekin pysähtyi ja katsoi suuntaani. Heilutteli vähän korviaan, mutta vainua se ei pystynyt minusta saamaan. Pysyin liikkumatta, kunnes kauris jatkoi matkaansa. Se hävisikin näkyvistä ja lähdin varovasti jatkamaan kauriin poistumissuuntaa kohti. Seuraava havainto tuli aika pian ja eläin kaikkoisi noin 40-50 metristä. Edelleen tuulen suunta oli sellainen, ettei se saanut minusta vainua.
Päätin koukata reilummin oikealle sillä ajatuksella, että saisin itseni pidettyä sellaisessa suunnassa, ettei kauris voisi minua haistaa, vaan hyvällä tuurilla tulisi minua kohti. Tuulinen keli auttoi etenemisessä, kun ei ollut aivan niin tarkkaa äänen tuottamisen kanssa. Etenin aikani, jolloin näin taas kauriin, se oli nyt minusta katsottuna poikittain tuulen suuntaa vastaan. Oli mokoma kuitenkin ehtinyt pidemmälle ja nopeammin kuin toivoin ja siellä se nyt oli 50-60 m päässä. Se jatkoi matkaansa ja kohta ei tuuli enää ollut minulle otollinen, ja kauris ottikin hirmuisen spurtin pitkin metsää nopein ja pitkin loikin. Sinnepä meni, mutta sykähdyttävää oli kauriin näkeminen kuten aina.
Mökiltä lähtiessä olikin tullut tarkistettua varalta, ettei kauriille ollut rauhoituksia voimassa tuolla. Tiesin alueella olleen kauriita aiemmin, kerran reilua vuotta aiemmin näinkin kolme otsalampun valossa aika lähellä mökkiä. Silloin ei ollut kuitenkaan jahtikausi.
Teeriäkin jokunen näkyi, mutta vain haulikkomiehelle olisi niiden kanssa tarjoutunut paikkoja.