jänteen keskipunos alkoi purkautumaan d-loopin kohdalta. Eikä pääse ouluun vahaa hakemaan eika punoslankaa.. Oisko mitään tehtävissä kotikonstein että sais viikonloppunakin reenattua?
No harmi kun heti petti. Et kai ollut "väkivaltainen" löysätessäsi sitä D-loopia?
Tuollaisissa tapauksissa on syytä uusia koko keskipunos ja suosittelisin antamaan homman osaavan tekijän käsiin. Esim. Arbeliuksen Teuvon (OSJM:n jäsen, asuu Oulunsalossa) tai voihan sen viedä Pedillekin. Toinen vaihtoehto on vaihtaa tilalle se uusi jänne, joka sinulla on, ja korjauttaa tuo nykyinen jänne sitten sopivalla hetkellä.
Tuossa Phantom II:ssa jänteen vaihto
saattaa onnistua jopa ilman jousiprässiä, kun siinä on niin pitkät lapapultit. Itse olen käyttänyt vaihtoihin aina prässiä, mutta voithan halutessasi kokeilla, josko tuo onnistuu - olen kuullut väitettävän Martinin foorumilla, että näin olisi. Löysää siis pultteja (esim. aina 2 kierrosta kerrallaan per puoli) niin kauan, että siitä pyöreästä, rungossa näkyvästä vastakappaleesta ("barrel nut") näkyy jo puolet reiästä. Tämä tietysti olettaen, että sinulla on lapapultteihin sopiva tuumakoon kuusiokoloavain. Sitten tunnustelet, josko jänne olisi irrotettavissa ja uusi asennettavissa, eli onko se riittävän löysällä. Jos tuntuu hankalalta, niin anna olla - parempi hoitaa homma sitten prässin kanssa. Muistelen joskus kokeilleeni ja tulleeni siihen tulokseen, että ehkä hätätilassa homma onnistuisi, mutta ei se kovin helpolta tuolla tavoin vaikuttanut.
Ennen tätä kannattaa mitata jousen akseliväli. Uuden jänteen kanssa akseliväli ei saisi ainakaan kasvaa - mieluiten tietysti se nimellinen akseliväli (37 1/2", ellen erehdy). Uuteen jänteeseen pitää pyörittää kierrettä, kuten vanhassakin on. Huomaa, että jänne venyy aluksi, eli sillä on syytä ampua jonkin verran (vaikka parisataa nuolta) ennen kuin jousta alkaa tarkemmin hienosäätämään kohdalleen.