Haju ja varsinkin kutina munissa piti paikkansa sillä varauksella että rantavitkoissa on hiukan liikaa lumenränttejä. Suunnitelma oli että tunti ensi Taikan kanssa Akiossa jussien perässä ja sitten parikolme tuntia ilman koiraa haeskellen jäniksiä makuuksilta. Ilman koiraa ei oikein onnistanut sillä vaikka sain 3 kertaa saman lähes norsunkokoisen vitivalkean jäniksen ylös alle 10m päästä minusta niin ei vaan avautunut edes liikkuvalle maalille ampumalinjaa puhumattakaa että olisin nähnyt sen kertaakaan makuukseen ajoissa.
Mutta Taika edestä kaatui heti aamutuimaan "jussipussijokapuutanussi" ja mikä hienointa vielä alkusyksyn häntäepisodin jälkeen tehtyjen täsmätreenien tapaan. Eli jussi tulee koiran edessä täysillä vasten ja ammun kun se on sivulla n 4-5m päässä!!!! Voi vitsi että oli hieno tunne ja jotenkin tuntuu että ehkä tyydyttävin jäniskaato sadoista.
Mää oon kuningas, ensteksi paras ampuja ja xitun kova jätkä...

No, otetaampa rauhallisesti mutta joka tapauksessa vakavasti sanoen vähintäänkin hienoin kaato jousella!!!
Ainut mikä vähän mustaa tunnetta on se että ammuin jussin avautuvalla leikurilla enkä taaskaan ollut tyytyväinen sen toimintaan. Jussi ei merkannut osumaa ollenkaan eikä osumasta lähtenyt selvää taustaäänistä erottuvaa iskuääntä. Mutta minulta pääsi pitkä liuta perkeleitä ja muita voimasanoja tyyliin "xittu, daatana, perskele just tätä sitä on reenattu ja sitten mätkästään ohi...."
Mutta Taikan ajo loppui oudosti kuin seinään vajaan 100m päässä jolloin päättelin että tuli sittenkin osuma. Revin nuolen maasta ja siinä ei ollut yhtään havaittavaa verta ja tasan yksi (1) valkoinen karva rullautuneen kumirenksun alla. Samalla Taika tulikin mun luo vikisten ja kysäisinkin että missäs se pupu on ja sitten mentiin. Kuusikossa makasi 110% liiton suositusten mukaisen osuman saanut pienikokoinen jussi. Liiton suositusen mukainen kärki ei vaan minun mielestä toimi oikein.
Vastaava tilanne ilman koiraa olisi ehkä ollut se että olisin vaan kiskaissut nuolen maasta, laittanut viiniin ja lähtenyt ohilaukausta manaten pois paikalta -
eikä ole muuten ensimmäinen kerta kun manaan leikkurien huonoa toimintaa vs. PPS joka on enempi sellainen puolileikkuri...
Sen jäniksenhäntä episodin jälkeen ole treenaillut aika usein vastaavaa tilannetta takapihalla vasten heitettyyn jalkapalloon - vauhdilla vasten tuleva jänis on nimittäin Taikan kanssa melkein samanlaista "vakiomestaa" kuten JuhaSa:lla kesämökin ruokintapaikalla se 6,5m holli.
Sattui myös kärpän kanssa aika metka juttu kun Taika paikallisti sen vainulla rankakasaan. Hiivin riistaa merkkaavan Taikan viereen jousi puolivireessä odotellen että kasasta pomppaisi jänis. Kun mitään ei näkynyt koetin ohjailla Taikaa lähemmäs rantaa mutta eihän se lähtenyt mihinkään vaan jatkoi merkkaamista. Ihan säikähdin kun kasasta kuului terävä, hiukan "oravamainen" kirskahdus... minkki perskele, mites se tuolta otetaan... Uusi kirskahdun ja rankojen välissä vilahti valkoista - jousi vireeseen ja odotatmaan minkin näyttäytymistä. Samassa sieltä nostikin kärppä päänsä esiin ja laskin jousen alas. Siirryin sivummalle kahville jättäen Taikan kiertämään kärpän kanssa rankakasaa. Mikäs siinä, hyvää tiedotusharjoitusta kun Taika kävi minuutin välein vinkumassa mulle ja minä kävin välillä heiluttelemassa rankoja ja sihtailemassa jousella vähän niin kuin olisin tappohommassa mukana... Kiitokset vaan Herra Kärpälle hyvästä treenistä