Kaatuuhan ne elukat kun niitä kaadetaan...

Lähdettiin miniVarjaagin kanssa aamusella jussijahtiin Varjaagimaan ulkosaaristoon. Minä aloitin koiramiehenä ja kun pääsin saaren toiseen päähän Taika rupesi merkkaamaan riistaa. Tulkitsin sen hakuväkkäröinnin perusteella kurpaksi ja mainitsin siitä passimiehellekin mutta kun maajälki yhtäkkiä muuttui suoraviivaiseksi kerroin puhelimeen että "jänes se on, nielase se natsa, kohta lähtee..." ja niin lähti todella railakas ajo liikkeelle saaren reunoja pitkin. Välillä ajo kävi lähellä minua mutta tiheä katajikko esti näkyvyyden. Sitten se lähti kaartamaan ympäri saarta haukun juuri ja juuri kuulluessa minulle - sen sijaan haulikonlaukaus kuului selvästi ja vielä selvemmin korvanapista kuului "kaato!"
Käveleskelin saaren läpi kaadolle hörppäämään kaatokahvit ja miniVarjaagi tuumasi että lähtee koiramieheksi ja käy läpi toisen reunan. Jäin kaadolle passiin ja puhelimesta kuului ilmoitus parista kurppanostosta. Reilun puolen tunnin kuluttua oli kuulemma jänis edessä mutta ei vielä ylhäällä - oppii se näköjään tuo jälkikasvukin lukemaan koiraa..

Sitten ajolähti liikkeelle kommentilla "olipa pitkä yöjälki kortteikon kautta saniaisten sekaan..." Asetin jousen tipin reisitelineeseen ja kiersin ampuma-asentoa ennakoiden haukun perusteella mahdollista jussin tulosuuntaa. Ajo tuli jotenkin ihmeellisesti (yleensä saariajot kiertää puuston rajoja pitkin) siksakkina kohti eikä aikaakaan kun jussi ilmestyi näkyviin pätkien kuin juna raiteilla kohti nuolenkärkeä...vihellys hyvissä ajoi sai jussin pysähtymään vajaassa parissakympissä "siika-ahon painajainen"-asentoon eli ihan päin minua. Rauhallinen jousen nosto telineestä ja vielä rauhallisempi veto katseen keskittyessä etujalkojen puoliväliin. Valonokki merkkasi lentoa selvästi jussin kyykätessä viimehetkellä. Nuoli meni rintapäästä sisään ja pakolaukka oli n 30-50cm, riippuen mistä kohtaa jussia ottaa mitan, kun ranka napsahti poikki. Jos jussi olisi ollut sivuttain niin tuloksena olisi ollut huti yli jussin kumarruksen vuoksi - siksipä "siika-ahon painajainen" on minusta huomattavasti varmempi tsäänssi tappo-osumaan kuin sivuttainen asento koska se sallii enemmän matka-arviointi virheitä ja eläimen liikkumista koska sen liike lähtee aina kumarruksesta. Vaistolla tämä korostuu kun sivuuntaan tulee harvoin virheitä mutta koro saattaa heittää enemmän tai vähemmän.
(Arto laittanee kaatokuvan näkyville?)