Olen jo useammin käpistellyt Bilikassa metsästysasua ja nyt sain hyvän tekosyyn kun aamulla repäisin kevyemmät kalvohousut naulankantaan niin kävin hakemassa puvun erikseen myytävät housut:
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Metsastys/Vaatteet-ja-suojavaatteet/Metsastys--ja-ulkoiluhousut-48830/Jo aikaisemmin asua käpistellessä olen huomioinut että kangas on erittäin miellyttävän tuntuista ja hiljaista joten ajattelin että eipä tuosta vajaan 45 ekun hinnalla putoa kovin korkealta jos housut eivät kestä tai pidä kunnolla vettä. Päättelin että kyseessä on kalvohousut koska vedenpitävyys ja hengittävyys ilmoitetaan legendaariseen "Erätukku-tyyliin". Varsinaisen tutkimuksen tein isosiskon, joka on vaatetusalan todellinen ammattilainen tilausompelijana, ohjeiden mukaan eli käänsin liikkeessä housut nurin sekä tutkin saumavarat ja ompeleet kuin myös nepparien kiinnitykset yms ja kun niissä ei ollut huomautettavaa niin siitä vaan kassalle ja heti jahtiin uuden housut jalassa. Valitettavasti rantaheinikot vaan ehtivät kuivua joten vedenpitävyydesta/pitämättämyydestä ei saanut selvää livenä. Kotiin tultuani menin kylppäriin ja suihkuttelin housuja muutaman minuutin kovalla paineella kylmällä vedellä ja kas kummaa, kas kummaa bampukalsarit säilyi kuivana vaikka pintakangas kastui läpi - eli kyseessä on todellakin kalvohousut kuten ounastelinkin. Metsässä minulla oli alla bampukalsarit enkä hionnut olenkaan vaikka kiersin n 4km lenkin - tosin vaan semmoista jousimetsästysvauhtia eli hiljakseen. Hengittävät siis ainakin jonkinverran...
Jos housut pelittää, kyllä ne muutamassa viikossa näyttävät tapansa, niin ostan myös metsästystakin:
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Metsastys/Vaatteet-ja-suojavaatteet/Metsastys--ja-ulkoilutakki-48804/ jossa on muuten asiallisen näköinen irroitettava fleecetakki/vuori sisällä ja myös se on ihan ok tehty ja mikä parasta siinä ei ole tarranauhan tarranauhaa vaan ihan reilut metallinepparit.
Hiukan oudoksuttaa kun housuissa on kunnon hurrityyliin remmeillä kiristettävät lahkeensuut...

testi jatkuu...
Hiukan vahingoniloisesti tuli mieleen yks tuttu hirvikoiramies joka toissasyksynä osti "erään kotimaisen laatuvalmistajan" kalvohousut 400 eurolla ja vasta neljännet piti aamukasteen ulkopuolella. Ja toivottavasti tämä mun vahingonilo on kestävää laatua...