09/06/26 - 22:56 ip

Kirjoittaja Aihe: Viimeisin hankintasi:  (Luettu 605169 kertaa)

Varjaagi

• OSJM
Vs: Viimeisin hankintasi:
« Vastaus #225 : 07. Elokuu, 2012 - 16:57:55 »
No voi xittu, kaikkea sitä väsätään. Pitääkö kepsin muka lerpattaa kokoajan rinnalla haittona - mites ruutipyssyhommat ja jousella ampuminen?

Noista säärystimistä että ovat todella hyvät kapineet - keinomateriaalista tehdyt tosin tahtovat rapista maastossa sitä enemmän mitä kylmempi ilma on - osalla on jopa niin rapisevaa mallia ettei juuri tarvi hirviajossa huudella kun rapse kuuluu vähintäänkin 300 metrin päästä - no ei nyt ehkä ihan  ;). Oma valinta oli Varustelekasta SWiss Armyn huopapinnoitetut ylijäämä säärystimet.
« Viimeksi muokattu: 07. Elokuu, 2012 - 17:26:13 kirjoittanut Varjaagi »
"Varjaagi - asiallista koirailua jo vuodesta 1960."

rauno

• OSJM
« Vastaus #226 : 07. Elokuu, 2012 - 17:41:23 »
Normi jahti hommissa gps on taskun pohjalla jos sielläkään.

Nyt kun on tullut harrasteltua koiran kans jäljestämis kokeita niin siinähän mennään aika tarkasti karttaan piirretyn jäljen mukaan kun tehdään esim. verijälkeä, ja vaikka askelpareilla kuljettu matka mitataankin niin kepsi on hyvä apu niissä hommissa.

Nuo säärystimet oli lähes äänettömät ja istuivat aika mukavasti minun nilkka pituisiin vaelluskenkiin.

Tämänkin viestin aikana olisin voinut olla ampumassa jousella.

"Vegetarian" is an old indian word for bad hunter.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #227 : 08. Elokuu, 2012 - 07:18:45 »
Hyvä homma, meillä jahtipäällikkö laittoi Fjälravenin säärystimet ja poltti ne kesken eka reissu tuumaten että tuolla rahalla pojat ois saanut huutonetistä itelle uuden hirvikiväärin. Vanhan "ärräysikolmosen" (9,3x53R) hp oli kuulemma 70€...

Monesti on katseltua pohdiskeltua noita nykyajan "metsästys"varusteita hiukan ihmeissään, varsinkin reput ovat olleet ihmetyksen alla. Kun uusin pari vuotta sitten repun niin etsintään meni melkein viikko ja siitäkin piti vähentää kiinnitysremmejä ja pehmusteita heti uudekseltaan.

Vein muuten PSE:n Teuvolle viikoksi pariksi päivähoitoon - jänteiden virittelyä ja muuta pientä tunikia. Uudella laukaisulaitteella ei ole muuten tullut ammuttua laukaustakaan... ;D

Samalla hain tekemääni kaunistakin kauniimpaan todelliseen custom-jouseen custom-jänteen - kuvia tulee kunhan kuvablokin paska alkaa taas rulettamaan...
« Viimeksi muokattu: 08. Elokuu, 2012 - 07:41:56 kirjoittanut Varjaagi »

Petri_O

• Full Member
« Vastaus #228 : 08. Elokuu, 2012 - 11:26:44 »
Lainaus
Ostin tuommoisen gps telineen jos nyt ei kepsi touhua omiaan.

http://www.sos-asu.com/product/show/90047/muut-tarvikkeet/3897/gps-pidike

Minusta näyttää teline sellaiselta, että lähtee garmin astro omalle kiertoradalleen, kun sen ensimmäisen kerran jousta laukaistaessa telineeseen unohtaa.  ;D

Minä olen omaa astro:a kuljettanut vasemman puoleisessa rintataskussa ja siinä on hyvin mennyt. Sen saa siitä helposti näkösille, jos tarvii.

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #229 : 08. Elokuu, 2012 - 14:56:15 »
Noista säärystimistä että ovat todella hyvät kapineet

Sivistätkö vähän, missä mielessä ne ovat hyvät.

Ostin ennen Ahvenanmaan reissua Erätukun säärystimet sillä ajatuksella, että jos niistä saisi punkkisuojan kyllästämällä ne jollain punkintorjunta-aineella, jos ei halua käyttää kumisaappaita. Käytin sitten kuitenkin kumppareita. Säärystimille en ole toistaiseksi keksinyt mitään käyttöä. Talvellakin tulee käytettyä huopakumppareita - kaipa noista muuten olisi apua estämään lumen pääsyn nilkkoihin.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #230 : 08. Elokuu, 2012 - 17:08:39 »
Vai että minä sivistäisin.... no mikä ettei... ;)

1. Rymytessä lahje ei välttämättä pysy kengässä tai lahje kengän päällä - säärystin hoitaa homman
2. Suomalaissa maastoissa tahtoo olla soita ja muita veteliä joissa mennä välillä olosuhteiden pakosta ns. munia myöden ja
    yhdistettynä tämä kohtaan 1 säästytään paremmin kuivana ja kengät kestävät pidempään sillä suomuta on kalvokengän
    sisäosalle myrkkyä
3. Istuva kunnollinen säärystin on äänettömämpi kuin lepattava lahje vaikkapa kanervikossa
4. jos ei aina halua käyttää kalvohousuja niin säärystin suojaa kosteudelta saman mitä kummisaapas mutta on riisuttavissa
    pois jos ei enää tarvitse

Passimetsästyksessä säärystimestä ei ole varmaankaan hyötyä kuin siirtymillä ja sekin hyöty riippuu ihan maastosta.
Minä ainakin olen tykännyt ja kun hukkasin ne niin heti vitutti kun ei ollut säärystimiä ja loppusyksystä tilasin oikein 2 paria. Kun on enemmän lunta tai pakkasta niin minäkin käytän huopakumppareita mutta sulanmaan rymyämiseen vaihtelevassa maastossa ne ovat hyvät kamppeet - esim meidän radalla niille ei ole mitään käyttöä
« Viimeksi muokattu: 08. Elokuu, 2012 - 17:45:05 kirjoittanut Varjaagi »

Santtu

• Hero Member
« Vastaus #231 : 08. Elokuu, 2012 - 20:52:44 »
Niin ja säärystin nimenomaan toimii kengän kanssa, ei kumpparin kanssa ole mitään hyötyä

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #232 : 09. Elokuu, 2012 - 00:45:36 »
Varjaagille kiitokset odotettuakin perusteellisemmasta selvityksestä. Ehkä noita pitää joskus kokeilla, kun on kerran tullut moiset ostettua.

rauno

• OSJM
« Vastaus #233 : 09. Elokuu, 2012 - 07:41:45 »

Kumpparit on tavallaan ihan hyvät, mutta itse kun viime viikonloppuna muutaman kilometrin metsässä rämmin niin olihan jalat ja varsinkin nilkat kipeät kun kumikengissä ei ole mitään tukea ja kenkä muljuu miten sattuun. En tiedä sitten noista vaellus kumppereista miten ne toimii mutta varmasti aika hikiset oltavat niissäkin on, eli mielellään vaihtaa heti toiset kengät jalkaan. Ajattelinkin että vaelluskengät ovat tukevat kävellä ja säärystimilla saa kosteuden kestoa polviin asti ja ne on helppo ottaa pois niin saa paikat tuulettumaan.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #234 : 09. Elokuu, 2012 - 08:14:06 »
Mulla jäi tuo Raunon pointti kertomatta...

Mutta kummisaappaista; mulla on vanhat Aiglen kovapohjaiset "luonnonkumi" vaellussaappaat jotka ovat todella hyvät kävellä kun niitä vertaa normikumppareihin koska koko on sopivan tiukka ja nilkkaosa on semmoinen kapea "kortsu" joka jalassa tukee nilkkaa suht hyvin. Siitä vekkulit että hengittävyys alkaa oleman pikkuhiljaa jalkaterää lukuunottamatta hyvä kun varsissa alkaa olemaan murtumia vähän siellä sun täällä.

Nilkkatuellisissa kengissä on vaan semmoinen synkempikin  puoli - jos nilkkaa ei rasiteta niin sen nivelsiteet ja jänteet heikkenevät koska ne eivät tee töitä. Ja nilkkatuellinen kenkä on yleensä myös kovapohjainen eikä sekään ole hyvä pitkän päälle. Naps, naps nips  sanovat nivelsiteet herkemmin ja herkemmin jos ei ole "tuki" jalassa...

Mun johtopäätös on se että kannattaa kävellä myös "huonoilla" kengillä maastossa... :)

rauno

• OSJM
« Vastaus #235 : 09. Elokuu, 2012 - 08:50:11 »
Kerran olen ostanut pitkävartiset vaellus kengät ja oli saman tuntoiset kuin laskettelu monot eikä tuntunut oikein hyvältä. Niissä varmasti nilkan jänteet jää aika vähälle käytölle. Onneksi ne alkoivat päästää vettä läpi vuoden päästä ja sain heittää ne kaatiskalle, nyt on saksan armeijan matala vartiset bundit(meindelin tekemä kenkä vipran pohjilla) ja näissä saa nilkatkin jotain tekemistä.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #236 : 07. Syyskuu, 2012 - 16:19:18 »
Torstai-iltaisesta haukihommasta innostuneena kävin ostamassa Käkriäiseltä 2 kpl kalastusnuolia vaikka olen joskus muinoin vannonut että mun kädet haisee kalalle vain kauniimman sukupuolen lääpiskelystä... ::)
Puolenlitran limsapullosta siimateline, otsalamppu päähän ja pyyntiin...

rauno

• OSJM
« Vastaus #237 : 08. Syyskuu, 2012 - 10:51:21 »

Ostinpa majava kelan retriever 200# narulla.

Täytyy tunnustaa että onpa mukava laite olis pitänyt hommata jo aikaisemmin.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #238 : 08. Syyskuu, 2012 - 13:33:00 »
Näkyy noita retikoita olevan tarjolla kahta mallia: 310 ja 610. Mitä olennaista eroa niissä on 25-30€ hintaeron lisäksi?
Oikeastaan sama laittaa nyt jo ne majavakamppeet kuntoon hauenpyynnin varjolla - kun tuli vähän niin kuin puolivastuuttomasti luvattua että olen keväällä mukana seuran massejahdissa...  :-\

Oikeastaan aika vittumaista hommaa koko tämä jousimetsästysharrastus kun kalastuskin on ruvennut kiinnostamaan - ei taida mullakaan olla enää "kaikki nuolet samassa viinissä"...
Tänään koetin kun hiipiä harvan kortteikon läpi jousihollille ruokailevasta telkästä niin jaloista lähti mitä ilmeisimmin vähintäänkin ylivuotinen niilinkrokotiili. Oli ihan hilkulla että olisin rynnännyt säikähdyksestä Taikan luo maalle turvaan. En päässyt hollille telkästä joten jousikausi on laukausten osalta avaamatta, jousi on kyllä muutaman kerran ollut mukana pussissa mutta nyt otin sen sieltä ekan kerran ulos...
(vanha kunnon Hevosmiesten Tietotoimisto on uutisoinut että karvapäällistä(kin) jousiriistaa on kaatunut jo ainakin Oulunsalossa - miten lie muualla...)
« Viimeksi muokattu: 08. Syyskuu, 2012 - 14:59:31 kirjoittanut Varjaagi »

rauno

• OSJM
« Vastaus #239 : 08. Syyskuu, 2012 - 16:06:14 »
Mulla taitaa olla AMS retriever 310 kun löysin laitteesta semmoiset numerot, ja aikaisemmin mainitsemani piisamin häntä onkin ihan ok .

Taisi olla terva offi liikaa kun ei majavat näyttäytynyt eilen, sukelsivat vaan ohi.
Jostakin luin että majavalla olis yhtä hyvä hajuaisti kuin sudella, eli kannattais olla aika hajuton toisaalta tuulensuunta vaikuttaa myös paljon. Eilen ei natsannut mikään.