26/04/26 - 11:32 ap

Kirjoittaja Aihe: Viimeisin hankintasi:  (Luettu 600579 kertaa)

Varjaagi

• OSJM
Vs: Viimeisin hankintasi:
« Vastaus #1425 : 25. Joulukuu, 2017 - 12:10:52 »
No hemmetti...👍
"Varjaagi - asiallista koirailua jo vuodesta 1960."

Smirkelimies

• Sr. Member
« Vastaus #1426 : 26. Joulukuu, 2017 - 12:54:12 »
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/mora-220-vetopuukko-parepuukko

No ny löytyi varuste, jollaista olen kaipaillutkin: Päre/sytykepuukko. Elikkä puukko jossa on kahvat terän molemmissa päissä. Oksattoman mäntyklapin lohkoo tuolla päreiksi hetkessä. Tasalaatuisimmat päreet soveltuisi jopa jonkinlaiseen askarteluun, ainakin johonkin joulukoristehommiin lapsosille.

Yks pärehimmeliteelmys jo roikkuukin möksän katosta. Olen katsellut päretyövideoitakin netistä, jospa joskus tohtisi jotain pientä pärekippoakin tehdä.

Jos vuolee tavallisella puukolla kiehisiä, ei niitä kummoista kasaa viitti vuoleskella kun on käsi kipee.

...tuntuisi 5-10 mm päre jatkojalostuvan vaivattomimmin kiehiseksi. Ihmeen koukuttavaa hommaa tommonen vuoleskelu. Kun saapi tuntuman kohilleen, alkaa tulla jo kohtalaisen pitkää ehjää lastua.

Vielä ei kuiten synny minulta tommonen puulintu, hienon näköstä hommaa kun osaaja käyttää puukkoa:

https://www.youtube.com/watch?v=_f-Nvr5B7Tg

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #1427 : 27. Joulukuu, 2017 - 09:04:59 »
Vermil Archeryltä peukalosormus hevosjouseen. Ei aiempaa kokemusta vastaavasta, vaan peukalossa on ollut suojana teippiä. Kyse on siis jousimetsästyksessä (olemattoman?) harvinaisesta peukalolaukaisusta, jonka toimivuutta leikkurin kanssa aion kuitenkin myös kokeilla. Vermililtä saa eri kokoja, eli mittauksen mukaan valitaan oikea koko. Otin muovisen ("ivory") Victory mallin, joka maksoi alennuskoodin kera alle 15 taalaa plus muutama taala toimituskuluja. Jos jää käyttöön, voi tilalle hommata samasta firmasta myös vastaavan metallisen, hinta noin tuplat tai vähän päälle.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #1428 : 27. Joulukuu, 2017 - 09:43:44 »
Kait siihen on jokin syynsä ettei peukkurengasta käytetä metsästyksessä, taatustihan sitä on kokeiltu, muistelisin että primitiivijousi sivuilla oli aikoinaan juttua kokeiluista...

Mulle pukki toi mm. survival sahan ja parranhoito välineet. Kun katsoin sahan ohjevideon niin tulin siihen tulokseen että pukki ihan selvästi vihjailee jotakin lahjoillaan ja ne jotenkin liittyvät toisiinsa...😀

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10156630981582388&id=397891797387&_rdr
« Viimeksi muokattu: 27. Joulukuu, 2017 - 09:45:55 kirjoittanut Varjaagi »

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #1429 : 27. Joulukuu, 2017 - 10:45:28 »
Kait siihen on jokin syynsä ettei peukkurengasta käytetä metsästyksessä, taatustihan sitä on kokeiltu, muistelisin että primitiivijousi sivuilla oli aikoinaan juttua kokeiluista...

Niin, tai oleellisinta lienee peukalolaukaisu ylipäätään, jonka taustalla on nyt se urheilumuoto metsästyksen sijaan. Pitääpä googlata primisivustoa.

Smirkelimies

• Sr. Member
« Vastaus #1430 : 27. Joulukuu, 2017 - 11:16:12 »
Niin, tai oleellisinta lienee peukalolaukaisu ylipäätään, jonka taustalla on nyt se urheilumuoto metsästyksen sijaan. Pitääpä googlata primisivustoa.

Jos en ihan väärin muista, peukalorenkaan avulla olisi helpompi ampua nuoli jousen oikealla puolella (oikeakätisellä). Varanuolet voi pitää vetokäden nyrkissä, josta (kai) osaaja voi aika nopeesti asettaa uutta nuolta jänteelle, siihen jousen oikealle puolelle on helpompi lätkiä uutta nuolta. En ole kokeillut tosin ite.

Voi olla että peukalorenkaalla on myös helpompi pitää loppupito pitkävetoisella turkkilaisella sarvijännejousella, jolla ammuttaessa nokki näkyisi olevan pitovaiheessa suunnilleen jossain pakaran tasalla.

Ehkä peukalorengas voisi poistaa sormilaukaisun aiheuttamaa virhemahdollisuuttakin. Mutta nämä oli vaan arveluita.

Metsästyksessä saattaa olla peukalorenkaasta hyötyä jos on tulittamassa esim. ohi laukkaavaa myskihärkälaumaa Grönlannissa. Eskimoillakin oli ennenvanhaan vastaavassa tilanteessa merkannut laukauksissa enemmän "määrä kuin laatu"

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #1431 : 27. Joulukuu, 2017 - 11:42:06 »
Jos en ihan väärin muista, peukalorenkaan avulla olisi helpompi ampua nuoli jousen oikealla puolella (oikeakätisellä).

Kyllä. Oman taustani aiheeseen liittyen voi lukea täältä, missä voidaan myös jatkaa aiheesta:

http://oulunseudunjousimetsastajat.net/forum/index.php/topic,1460.0.html

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #1432 : 27. Joulukuu, 2017 - 13:16:37 »
Minusta on niin että jos hevosjousesta ja sen ampumatekniikasta peukkurenkaineen saisi jotakin ylivertaista hyötyä metsästykseen sitä käytettäisiin ympäri maailmaa enemmän kuin vastakaarijousta ja perinteistä sormilaukaisua...

Tämä aihe ei juurikaan jaksa kiinnostaa tällä hetkellä kun fasessa on menossa useampi valkohäntäpeuran metsästykseen liittyvä keskustelu. Itse aihe ei rehellisesti sanottuna juurikaan kiinnosta.....
« Viimeksi muokattu: 27. Joulukuu, 2017 - 16:16:18 kirjoittanut Varjaagi »

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #1433 : 27. Joulukuu, 2017 - 15:50:12 »
Minusta on niin että jos hevosjousesta ja sen ampumatekniikasta peukkurenkaineen saisi jotakin ylivertaista hyötyä metsästykseen sitä käytettäisiin ympäri maailmaa enemmän kuin vastakaarijousta ja perinteistä sormilaukaisua...

Tällaisesta väitteestä ei minulla olekaan pätkääkään kyse. Asian tausta löytyy äsken laittamastani linkistä foorumin omaan aiheeseen.

EDIT: kun komppasin, että nuoli on helpompi ampua peukkulaukaisulla jousen oikealta puolelta, en verrannut mihinkään välimeren otteeseen vaan siihen, että peukkulaukaisulla ammutaan nimenomaan oikealta eikä vasemmalta puolen jousen runkoa (oikeakätinen ampuja).

Itse en noita Facebookin uusimpia peurakeskusteluja ole vielä jaksanut lukea. Sen verran olen kuitenkin jyvällä, että keskustelukulttuuri saman harrastuksen ihmisten kesken saisi Facebookissa mieluusti olla paljon parempi ja vähemmän epäystävällinen toisia kohtaan.

« Viimeksi muokattu: 27. Joulukuu, 2017 - 17:13:18 kirjoittanut Arto_Y »

rauno

• OSJM
« Vastaus #1434 : 27. Joulukuu, 2017 - 19:23:42 »
Kyllä se on aika haasteellinen juttu peukalorengas.
Olen muutaman version sorvannu pommista ja kyllä peukaloon käy kipiää yli 40# ammuttaessa.
Tämänkin viestin aikana olisin voinut olla ampumassa jousella.

"Vegetarian" is an old indian word for bad hunter.

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #1435 : 27. Joulukuu, 2017 - 19:31:55 »
Kyllä se on aika haasteellinen juttu peukalorengas.
Olen muutaman version sorvannu pommista ja kyllä peukaloon käy kipiää yli 40# ammuttaessa.

Ehkä se on ollut muotoiluvirhe sinulta ;) No, tämä nyt on tässä vaiheessa joka tapauksessa vain kokeilu. Peukalolaukaisua kun voi tehdä ilmankin moista härveliä, jonka pitäisi paremminkin suojata peukaloa kuin aiheuttaa kipua. Suurin epäilyksen aihe minulla on se, heikentääkö peukalosormus itse asiassa tuntumaan nuolten nopeaan nokitukseen - siis siinä hevosurheilulajissa, ei ratsastusjousimetsästyksessä.

rauno

• OSJM
« Vastaus #1436 : 27. Joulukuu, 2017 - 19:49:15 »
Siksi piti tehdä muutama versio että sai reijän halkaisijan omalle peukalolle sopivaksi ja lisäksi sen pitää istua peukuun mahdollisimman hyvin.
Tämänkin viestin aikana olisin voinut olla ampumassa jousella.

"Vegetarian" is an old indian word for bad hunter.

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #1437 : 27. Joulukuu, 2017 - 19:54:56 »
Siksi piti tehdä muutama versio että sai reijän halkaisijan omalle peukalolle sopivaksi ja lisäksi sen pitää istua peukuun mahdollisimman hyvin.

Joo, tuolla Vermilillä on eri kokoja ja itselle valitaan sopiva mittaamalla peukalo kahdessa suunnassa työntömitalla.

TuomasL

• OSJM
« Vastaus #1438 : 29. Joulukuu, 2017 - 10:46:54 »
Kiinan valonokkeja. Vähän joutu hiaseen että Mahtu putkeen.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #1439 : 29. Joulukuu, 2017 - 15:31:12 »
Mulla on kanssa setti noita viilaamista vaatineita kiinan valonokkeja mutta ainakin  ne ovat ihan onnettomia valoteholtaan jos verrataan vaikkapa Lumenokin nokkeihin. Jätin Slovakiassa yhden kiinan valonokin viimeiselle verijäljelle puuhun että jälki löytyy pimeässä. No löytyihän se kun huomasi kiinan valonokin nippanappa  5m päästä. Lumenok näkyy +100m.
Minusta ero tulee siitä että Lumenokin led on punainen ja muovi kirkas kun minun kiinalaisissa led on valkoinen ja muovi punainen - siihempä se valoteho katoaa kun pitää valaista värjätyn muovin läpi.... Mutta voihan nuo Tuomaksen nokit olla eri valmistsjalta...

En tiedä kannattaako nokeissa kuinka paljon pihistellä - ostin 6kpl 5-6 vuotta sitten ja 4 on vielä ehyenä ja 2 on mennyt jumiin, jokaisella nokilla on pieksetty vähintään muutama elukka hengiltä ja suosikkinokilla hyvästikin toistakymmentä. Valonokki kestää vettä mutta veri jumittaa sen joten se kannattaa käyttää Savonmuan Jousarmeijan ylpiällikkö Kulliinin Joukon konstia ja laittaa kirkasta teippiä virtakytkimen aukon suojaksi... ( muistas etes itse laittaa)
« Viimeksi muokattu: 29. Joulukuu, 2017 - 16:00:03 kirjoittanut Varjaagi »