13/06/26 - 20:02 ip

Kirjoittaja Aihe: Viimeisin hankintasi:  (Luettu 605827 kertaa)

Arwid

• Newbie
  • *
Vs: Viimeisin hankintasi:
« Vastaus #1215 : 25. Maaliskuu, 2017 - 15:15:48 »
Ei se tuo Ignite huono jousi ole, oikeastaan päinvastoin, mukava ampua ja pehmeä vedettävä.
Tuosa juuri taas kerran testasin sen heittoa ja mittasin nopeudeksi 254 fps (tai 77,5m/s, minun mittari näyttää vain m/s), nuolena Easton Lightspeed 400, painoa 390 grainia.
Ei minusta niin kauhian huono tulos tuollaiselle laajat säätövarat omaavalle jouselle.
Tämähän on ihan sama jousi mistä Varjaagi puhui, minähän sen viime keväänä häneltä ostin pois.
Sen vain olen huomannut, että ainakaan tätä yksilöä ei saa kiristettyä 70 paunaiseksi, laparuuvit tapissa ja 29 tuuman vedolla mittari näyttää vain tasan 60 paunaa. En ole tarkistanut onko akseliväli valmistajan ilmoittamissa mitoissa.
Mittasitko Varjaagi paunat mittarilla vai väänsitkö vain ruuvit kiinni?
Vertailun vuoksi kuitenkin: Minun uusi, vielä vaiheessa olevissa säädöissä oleva Pro Defiant nakkasi samaa tikkua 281 fps (85,5 m/s), 55 paunaisena, vetopituus tässäkin 29 tuumaa.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #1216 : 25. Maaliskuu, 2017 - 17:07:17 »
Vai Arwid sen Igniten osti....kyllä maailma on pieni.. ;)

Paunat on mitattu penkissä 50-70# mittausalueelle kalibroidulla mittarilla.

Mun säädöissä oli 26" veto ja 440gn nuoli ja sulla 29 veto ja 390gn nuoli - siitäpä se nopeus ero tuleekin.
Siitä ei pääse mihinkään että Ignite on mukava ampua ja ennen kaikkea mukava vetää vireeseen.

« Viimeksi muokattu: 25. Maaliskuu, 2017 - 17:38:21 kirjoittanut Varjaagi »
"Varjaagi - asiallista koirailua jo vuodesta 1960."

Arwid

• Newbie
  • *
« Vastaus #1217 : 25. Maaliskuu, 2017 - 19:30:37 »
Joo, minä se olin...
Vetopituudella ja nuolen painolla varmaan selittyy tuo nopeusero. Inaksen verran saattaa vaikuttaa sekin, että poistin jännevaimentimet, huulimerkin ja messinkiset nokinpaikkarenkaat jänteeltä, vaikutus lienee kuitenkin marginaalinen. Pitäisi joskus testata.
Lisäksi laitoin jännestopparin, sen vaikutuksesta nuolen nopeuteen en kuitenkaan tiedä mitään. Olen vain tottunut käyttämään stopparia, minusta se antaa mukavaa jämäkkyyttä jousen toimintaan.
Outua, että tuo minun mittari näyttää nuin vähän, mistä lienee johtunee. Kävin äsken oikasemassa tumstockkia jousen akselien välille ja se näytti kyllä tasan 28".

eemeil

• Sr. Member
  • Vastakaarella ja vaistolla vitikkoon..
« Vastaus #1218 : 25. Maaliskuu, 2017 - 19:55:26 »
Tulipa ostettua erätukun loppuunmyynnistä Trophy Ridgen 1-piece jousiviini, johon menee 5 nuolta.
Oli puoleen hintaan niin raaski ostaakkin. Nyt mahtuu jousi paremmin laukkuun kun saa pikakiinnityksellä tuon viinen irti jousesta. Saapa vain nähä miten tuo sitten käytännössä pelittää, painoa ainaki tulee jonkin verran lisää verrattuna noihin Varjaagin lanseeraamiin versioihin.
Huomenna aattelin joutua ratalle ammuskelemaan, niin siinähän sitä vähän tulee testattua. Varmaan iltapäivästä menen, jos joku tahtoo kaveriksi tulla..
-eemeil
-------------------------------
Tähän sitte jotaki viksua..

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #1219 : 25. Maaliskuu, 2017 - 19:58:21 »
Se Ignitehän alkaa olemaan sitten jo melkein IBO nopeuskunnossa kun kaikki ylimääräinen on poissa jänteeltä.... :)

Kun vetää penkissä jousitoimisella mittarilla penkissä hitaasti milli milliltä niin saa tarkimman lukeman huippukohdan paunoista. Mittarin juoru ei tosin toimi niin herkästi vaan palaa jonkin matkaa osoittimen matkassa alaspäin merkaten 5-7 # alemmat lukemat. Digitaalimittari, jota ei ole kalibroitu mutta on n 1-1,5# tarkkuudella samat kuin kalibroitu jousitoiminen, toimii ja antaa samansuuntaisia lukemia.

Ne on nuo mittarit aina yksilöitä sanovat valmistajat mitä tahansa tarkkuudesta: ammuttiin aikoinaan kolmea samanlaista uutta kronoa keskenään verraten. Valmistaja lupasi tarkkuudeksi alle 1% mutta oudosti niille vain löytyi muutamalla sadalla koe laukauksella useamman prosentin eroja samojen patruunoiden ka-nopeuksille. Tultiin siihen tulokseen että pitäisi aina käyttää samaa mittaria ja yksikkö voisi olla vallan hyvin vaikka pingviini - jos haluaa olla todella tarkka.....😋
« Viimeksi muokattu: 25. Maaliskuu, 2017 - 20:01:21 kirjoittanut Varjaagi »

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #1220 : 25. Maaliskuu, 2017 - 21:35:33 »
Mun toinen talja Hoitin Chsrger on myös todella miellyttävä ampua, siinä on kieltämättä jotakin samaa kuin Ignitessä. Heittoa löytyy 255gn 28" ja 61# säädöillä 440gn nuolella. Ei mikään super nopea mutta ei hidaskaan.

Sulitin eilen muutaman Eastonin Bloodlinen, niille tuli painoa 392gn kun tein sulituksen 2" blazerilla ja jätin nokit painottamatta valonokin painoisiksi...

Arwid

• Newbie
  • *
« Vastaus #1221 : 25. Maaliskuu, 2017 - 22:42:22 »
Ignite on tosiaan melko kohtuullisessa iskussa, mutta nyt ajattelin kyllä säätää sen vaimolle sopivaksi, jospa saisin hänet houkuteltua harrastuksen pariin. Metälle hän tuskin lähtee, mutta jospa joskus harjoitteluammuntaan kaveriksi...
Itelle hommasin tuon Pro Defiantin ja sekin vaikuttaa muutamien vetojen kokemuksella todella miellyttävältä jouselta. Vetokäyrä tuntuu todella tasaiselta.
Hyllyksi ostin Ripcord Ace mikrosäädettävän, joka tuntuu kyllä alkuun vähän pettymykseltä... minä oon aina kuvitellut, että "mikrosäätö" tarkoittaisi sitä, että jos vääntää "pari napsua" oikealle, niin hylly liikkuu oikealle ja jos heti perään vääntää muutamia napsuja vasemmalle, niin hylly liikkuu vasemmalle... mutta ei... tässä tapauksessa tuntuu olevan välystä käsittämättömän paljon, jopa pari kierrosta. No, pystyy tuon kanssa ehkä elämään, hylly kuitenkin toimii muuten hyvin. Eihän sitä tarvitse jatkuvasti olla säätelemässä. Laatuvaikutelma on kuitenkin jotenkin huonompi kuin esim. Qad Hdx hyllyssä.

HenriH

• Full Member
« Vastaus #1222 : 26. Maaliskuu, 2017 - 12:52:18 »
Minkälainen jännestoppari sulla Arwid on? Miettinyt omaani jotakin...

Tehdään tästä nyt niin "miellyttävä" omaa käyttöä silmälläpitäen kuin mahdollista niin saa rauhassa kattoa seuraavaa jousta...

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #1223 : 26. Maaliskuu, 2017 - 14:40:00 »
Näin Eemailia radan parkkiksella poislähtiessä ja tutkailin hänen hikmeisintä hallintaa jouseen kiinnitettävää nuoliviiniä. Minusta rophy ritkellä on sattunut suunnittelu ja toteutus kohdilleen.

Arwid

• Newbie
  • *
« Vastaus #1224 : 26. Maaliskuu, 2017 - 14:52:39 »
Henrille: Minulla on Fusen valmistama stoppari joka kiinnitetään jousen etupuolelle stabin kierteeseen. Tämä on ollut minulla jo parissa-kolmessa jousessa ja hyvin on toiminut.
Tässä linkki, ostin sen täältä: http://www.bagaropilar.com/se/art/fuse-stealthshot-offset-mount.php

eemeil

• Sr. Member
« Vastaus #1225 : 26. Maaliskuu, 2017 - 19:32:18 »
Kyllähän tuo muuten tuntu hyvältä, mutta tuo painon lisäys hieman arveluttaa jos tuota koko päivän jahissa ulkoiluttaa, että kuinka se alkaa käsi väsymään, mutta sempä näkee sitte.
Ite oon nyt säätäny sen mahdollisimman likelle jousta, ilman että pääsee sulkaosumia tulemaan, jotta tuo painopiste olis kuitenki mahdollisimman lähellä jousta.. Ja boonuksena, että oli mukana kiinnike joka passas suoraan hoittiin, ei tarvinu alkaa holkeista viilaamaan kolmioita ;P

Tänään kävin ostaan motonetistä 5! hengen tunneliteltan hintaan 169 €. Painoahan tuolla komistuksella ei ollu ku 3,8 kg, ja PU arvot tais olla 5000, eli oikeen passeli vaellusteltta, ja ens kesän tanskan reissua ajatellen sopiva perheen majoittumiseen. Mitat oli paketissa mitä sattuu, ei niistä erkkikään ottanu selvää, mutta sovittiin, että voin palauttaa sen jos se ei ole sitä mitä luvataan. No eihän se ollu mikään viiden hengen teltta. Standardeilla mitattuna 3 hengen teltta. 5 menee jos kaikki on lapsia tai pygmejä.
Eli palautukseen menee, ja täytynee ostaa tuolta kärkkäiseltä sitten reilun satasen kalliimpi malli, notta koko perhe mahtuu telttaan yöpymään, eikä kenenkään tarvi nukkua ulkona :D

-eemeil

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #1226 : 26. Maaliskuu, 2017 - 19:58:17 »
 ;D ;D telttojen mitoituksessa on käytetty aikuisina pygmejä ja lapsina barbeja... :D

Mun 8-10 hlön kotateltta vetää livenä talvella 3-4 henkeä ja kesällä 6-7. Edellyttäen ettei maata päällekäin... ;)

eemeil

• Sr. Member
« Vastaus #1227 : 26. Maaliskuu, 2017 - 20:23:39 »
Onhan noissa kuitenki yleensä laskettu se 50-60 senttiä leveyttä ja n. 200 senttiä pituutta per henkilö, mutta tuo oli jo jotain vielä uskomattomampaa, siinä oli 180x210 senttiä / 5 henkeä.. Tai sitte ne loput kaks oli laskettu, että nukkuu absidissa päällekkäin tai pihalla..
Ei kauheesti ylimäärästä tilaa viitti ottaa ko sitte nousee kokonaispaino liikaa jos tarkotuksena on kanniskella telttaa mukana, eikä oo rahaa ostaa mitään helsportin tai vastaavan toista tonnia maksavaa telttaa..
-eemeil

TuomasL

• OSJM
« Vastaus #1228 : 28. Maaliskuu, 2017 - 08:48:27 »
Onhan noissa kuitenki yleensä laskettu se 50-60 senttiä leveyttä ja n. 200 senttiä pituutta per henkilö, mutta tuo oli jo jotain vielä uskomattomampaa, siinä oli 180x210 senttiä / 5 henkeä.. Tai sitte ne loput kaks oli laskettu, että nukkuu absidissa päällekkäin tai pihalla..
Ei kauheesti ylimäärästä tilaa viitti ottaa ko sitte nousee kokonaispaino liikaa jos tarkotuksena on kanniskella telttaa mukana, eikä oo rahaa ostaa mitään helsportin tai vastaavan toista tonnia maksavaa telttaa..
Ne mitat on otettu Kiinassa asuvan keskivertoihmisen mukaan. Eli hartiaväli on n. 30cm  ;)

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #1229 : 28. Maaliskuu, 2017 - 12:26:08 »
Niinhän siinä kävi, kun VilleR alkoi kysellä actionkameroista, että päädyin ostamaan itselleni Tactacam 4.0:n. Siitä oli tarjous, jossa tuli kaupan päälle lisäakku ja 32-gigainen muistikortti. Lisäksi ostin pääkiinnikkeen. Mukanahan tulee se stabikiinnike, mutta sitä en varmaan tule käyttämään. Tässä kamerassa on siis päällimmäisenä ideana se, ettei kuva ole laajakulmainen, eivätkä metsästystilanteet latistu kuvassa sellaisiksi, että lähellä oleva kohde näyttää olevan 50 m päässä. Kamera on suunniteltu nimenomaan metsästyskäyttöön.

Mutta hintaa tuli. Hinta plus toimituskulut lähes 400 € (toimituskulut $50). No, tullihan lätkäisi tuohon vielä kivat pikku lisäkulut: 10,5% tullia, ja tullimaksulla paisutetusta hinnasta 24% ALV. Kokonaiskulut lähes viisi ja puoli sataa  :o Totisesti toivon, ettei kapine tuota pettymystä  :P
« Viimeksi muokattu: 28. Maaliskuu, 2017 - 12:30:32 kirjoittanut Arto_Y »