05/11/25 - 19:00 ip

Kirjoittaja Aihe: Meneekö  (Luettu 2519 kertaa)

Timo

• Hoyt CRX 32 User!
  • Sr. Member
Meneekö
« : 31. Tammikuu, 2011 - 20:14:49 »
Meneekö jo vähän liian pitkälle?
http://www.leupold.com/hunting-and-shooting/products/rangefinders/vendetta-archery-rangefinders/vendetta-archery-rangefinder/

Itse vielä hyväksyn normaalin etäisyysmittarin ja olen tässä semmosta vielä hankkimassa. Tuommoinen laite antaa jo houkutuksia ampua liian kauas, ainakin itsestä tuntuisi. Ja aivan varmana raanakoita syntys.

eikö jousimetästysksen ideana ole eettisyys ja omien taitojen mittaaminen. Meneekö nyt jousimetsästyksestä kaikki haaste? :D
« Viimeksi muokattu: 31. Tammikuu, 2011 - 20:20:11 kirjoittanut Timo »
Hoyt CRX 32 #70
HHA Sports Optimizer Lite Series OL-5219X
Hoyt Ultra Rest HDX™
Hoyt Pro Series Quivers
Hoyt Pro Series Stabilizer
Hoyt Pro-Fit Custom Grip
Easton ST Epic N-Fused Realtree
Nap HellRazor
Scott Rhino XL

Arto_Y

• OSJM
Vs: Meneekö
« Vastaus #1 : 31. Tammikuu, 2011 - 22:05:40 »
Meneekö jo vähän liian pitkälle?
http://www.leupold.com/hunting-and-shooting/products/rangefinders/vendetta-archery-rangefinders/vendetta-archery-rangefinder/

Itse vielä hyväksyn normaalin etäisyysmittarin ja olen tässä semmosta vielä hankkimassa. Tuommoinen laite antaa jo houkutuksia ampua liian kauas, ainakin itsestä tuntuisi. Ja aivan varmana raanakoita syntys.

eikö jousimetästysksen ideana ole eettisyys ja omien taitojen mittaaminen. Meneekö nyt jousimetsästyksestä kaikki haaste? :D

Nuo pohdinnat ovat samoja, joita on esitetty ihan "perinteistenkin" laseretäisyysmittareiden yhteydessä. Silloin jos etäisyysmittaria käytetään parantamaan osumavarmuutta eikä pidentämään ampumamatkaa, on sen käyttö mielestäni eettisesti oikein, koska haavoittamisriski pienenee. Toisekseen mittaria on hyvä käyttää etäisyyden arvioinnin opetteluun - tosin tuon Vendettan tapauksessahan voi käyttää mittaria ehkä sellaisissakin tilanteissa, jotka perinteisen mittarin tapauksessa joutuisi hoitamaan arvioimalla.

Etäisyysmittarista huolimatta valtaosa jousimetsästyksen haasteista säilyy. Mutta kyllä itsekin usein pohdin, missä kulkee se luonteva raja tekniikan hyödyntämisessä, kun kuitenkin on tarkoituksella valinnut haastavan metsästysmuodon.