19/04/24 - 06:43 ap


Kirjoittaja Aihe: Jousen hommaamisen helppous ja sen odottamisen tuskaisuus  (Luettu 1033 kertaa)

JarmoL

  • OSJM
  • *****
  • Viestejä: 157
Jousen hommaamisen helppous ja sen odottamisen tuskaisuus
« : 07. Toukokuu, 2020 - 21:07:29 »
Pimeinä tammikuun iltoina sain aatteen, että jospa sitä pitäisi alkaa päivittämään jousikalustoa vähän uuteen uskoon. Oma käyttöhän on tauluun ja 3D ampumista. Olen ollut niin laiska, etten ole saanut itseäni metsästyshommiin enää aikoihin (tosin en ole ikinä ollutkaan mikään aktiivi metsästyshommissa)
Vuosiin en ole seurannut jousivalmistajien uutuusmalleja, joten homma piti aloittaa ihan alusta.

Oli taas kiva lueskella netin syövereistä asiasta kirjoitettuja keskusteluja ja jopa väittelyitä. Kirjoituksissa tuli esille monenlaisia näkemyksiä mm. että kannattaa seurata millä välineillä pokaaleita nostellaan ja millä ns. Pro-miehet ampuvat.

Itselläni oli selvät speksit joita lähdin jousestani hakemaan ja ne onkin kaluston päivittämisen syy.
Määräävät ominaisuudet olivat seuraavat:
Brace height pitää olla 7-7.5”
Axle to Axle lenght piti olla n. 37”
50-60 paunaa
Mielellään vielä nopea heittoinen ja helposti vetopituus säädettävissä.
Näillä spekseillä lähdin sitten etsimään jousta.

Aikaisemman kalustoni on ollut: PSE Deerhunter, Mission Rally, Hoyt Rampage XT, Hoyt Charger, Hoyt Vantage Elite plus, Hoyt Ignite ja Hoyt Factor 34.

Tsekkasin eka tietenkin Hoytin tarjonnan kun merkki on itselle tuttu. Heti eka silmäyksellä tuli pieni shokki, perskules, kun on kalliita kamppeita. Siitä sitten jatkoin pikasilmäyksellä läpi kaikki valmistajat jotka tuli mieleen. Laajensin etsintään sitten käytettyihinkin jousiin ja ensimmäinen kiinnostavampi kapistus löytyikin SJAL:n foorumilta 27.1.2020. Jousi oli Mathewsin Halon X comp. Jousessa täyttyi osa spekseistä joita olin lähtenyt etsimään ja osa ei mutta hinta oli järkevämmällä tasolla joten aloin hieromaan kauppaa siitä. Kaupankäynti etenikin siihen pisteeseen, että myyjä aikoi laittaa kuvia siitä minulle tulemaan mutta parinkin karhuamisen jälkeenkään en niitä ikinä saanut. Tässä vaiheessa totesin, että olen ns. rahan oikealla puolella ja en ala ruinaamaan kuvia enää, vaan siirry suosiolla katsomaan uusia jousia. Sittenhän löysin mielenkiintoisen jousen minulle tuntemattomalta valmistajalta. Obession Final Pro 4T. Aikani tutkiessani löysin tietoja, että tuon merkkisellä jousellahan ampuu myöskin näitä Pro ampujia joten ajattelin, että ei kait tuo sitten ihan pilipali kampe voi olla joten laitoin sen tilaukseen 4.2.2020. Tästäpä se sitten odotus alkoikin.

Tilaamalleni jouselle ilmoitettiin toimitusaikana n. 4viikkoa.

4.3.2020 sain sähköpostiini viestin “We have finished processing your order.” tästä sitten kyselemään myyjältä ja sieltä sain vastauksen: Obession on siirtänyt tuotannon uudelle omistajalle ja siellä on ”pakka vähän sekaisin” Elikkä Jousta ei ollut kuulunut eikä näkynyt. Eipä siinä muuta, kuin odotetaan taas lisää.

12.3 Myyjä jo rupesi ehdottamaan, että eikös vaihdettaisi jousi johonkin toiseen, kun jousta ei kuulu ja Obession ei vastaa hänenkään tekemiinsä kyselyihin johon totesin, että voin vielä odottaa jonkin aikaa…..

18.3.2020 Sain myyjältä viestin, että vihdoin viimein Obession oli vastannut hänen kysymyksiin: We are building bows, but it is slow and only using existing finished parts until the sale is complete.

7.4 Sitten loppui minulta pinna jousen odottamiseen ja laitoin kysymystä siitä myyjälle ja jo samana päivänä vaihdettiin tulevaksi jouseksi Mathews TRX 38. Tukkurilla jolta tuo TRX tilattiin ei tietenkään ollut sopivalla vetopituudella olevaan jousta varastossa vaan vetopituusmoduulit piti tilata vielä eri tukkurilta.Taas aloitin odottamisen alusta. Nyt jousi saapuikin myyjälle parissa viikossa ja moduulit kolmessa viikossa. 

5.5.2020. Jousi lähti postilla minulle. Vielä samaan aikaan Obession pitää oviaan kiinni ( luultavammin nyt koronan takia)joten sitä ensin tilaamani jousta saisi varmaan odottaa syksyyn asti jos Obession on vielä silloin hengissä.

6.5.2020 Kolmen kuukauden ja kahden päivän odotus sitten palkittiin. Tosin tilauksen mukana ei tullut edes lippalakkia ;)


Viller

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 1097
Vs: Jousen hommaamisen helppous ja sen odottamisen tuskaisuus
« Vastaus #1 : 07. Toukokuu, 2020 - 23:46:39 »
On se kärsivällinen mies :D

Varjaagi

  • OSJM
  • *****
  • Viestejä: 7470
Vs: Jousen hommaamisen helppous ja sen odottamisen tuskaisuus
« Vastaus #2 : 08. Toukokuu, 2020 - 00:15:26 »
🤣 todellakin!
"Varjaagi - asiallista koirailua jo vuodesta 1960."

Lasse

  • OSJM
  • *****
  • Viestejä: 18
Vs: Jousen hommaamisen helppous ja sen odottamisen tuskaisuus
« Vastaus #3 : 10. Toukokuu, 2020 - 09:59:16 »
Vasurina on ollut pisin 1,5 vuotta nopein viikko