25/09/26 - 15:03 ip

Kirjoittaja Aihe: Valo vatupassiin  (Luettu 1808 kertaa)

Arto_Y

• OSJM
Valo vatupassiin
« : 28. Marraskuu, 2018 - 23:33:01 »
Askartelin illalla valot myös tähtäimen vatupassiin:

Eli valot tähtäinjyvään, No-peepiin (vastaava kuin IQ sight -tähtäimien Retina Lock) ja vatupassiin tulevat kaikki kuiduilla samasta lampusta. Kirkkaussäätö toki löytyy, mutta "valosaastevaikutus" pitää vielä testata.

Kallistusvirhe tulee helpoiten ammuttaessa ylä- ja alakulmiin ja näistä jälkimmäinen on tietysti minulle tärkeämpi. Eli saisi jousen sivukallistuksen kohdilleen myös hämärässä ständiltä tai tornista ammuttaessa ja sitä kautta siitä johtuvan sivuvirheen poistetuksi.

Onko joku nähnyt tähtäintä, jossa olisi valo vatupassille jo tehtaan jäljiltä? Minä en ole.
« Viimeksi muokattu: 28. Marraskuu, 2018 - 23:35:25 kirjoittanut Arto_Y »

Varjaagi

• OSJM
Vs: Valo vatupassiin
« Vastaus #1 : 29. Marraskuu, 2018 - 07:09:42 »
Eipä niitä ole vastaan tullut vaikka voisi olla ehkä tarpeellinen.

Päämarkkina-alueella ameriiiikanmaalla useimmissa osavaltioissa on metsästys kielletty auringonlaskun jälkeen.  Metsästyksen lopetus katsotaan taulukosta ja silloinhan ei vielä tarvitse minkäänlaista valaistusta tähtäimissä. Tämähän näkyy myös kiikaritähtäimissä siten että valtaosalla jenkkivalmistajista ei ole ns. hämärämalleja ja jos sellainen malli on niin sitä useimmiten markkinoidaan esim mallinimellä "European".

Minä en ole värkännyt vatupassiin valoa vaikka metsästän hämärässä. Olin jo tekemässä sitä mutta ständiltä ammutun testin jälkeen tulin tulokseen että henk.koht. en tarvitse sitä. Testasin kuin paljon jousta kestää kallistaa 20 metristä että osumat pysyy 10cm "kongissa"...  Ja siitä tulisi pahimmillaan yksi haitallinen valo silmän ja maalin väliin ja sitä mun silmät ei kestä.
« Viimeksi muokattu: 29. Marraskuu, 2018 - 07:21:21 kirjoittanut Varjaagi »
"Varjaagi - asiallista koirailua jo vuodesta 1960."

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #2 : 29. Marraskuu, 2018 - 11:43:01 »
No, jos ei aiemmin ehdi kunnolla kokeilla niin ensi viikolla Slovakian torneihin testaamaan  ;)

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #3 : 29. Marraskuu, 2018 - 13:44:30 »
Minä testailin homman vuosi sitten juurikin Slovakiaa varten ja homma toimi 100% hienosti!
"Varjaagi - asiallista koirailua jo vuodesta 1960."