26/04/26 - 11:45 ap

Kirjoittaja Aihe: Dominoivan silmän vaihtelu  (Luettu 4097 kertaa)

Arto_Y

• OSJM
Dominoivan silmän vaihtelu
« : 05. Marraskuu, 2017 - 18:18:04 »
Eilen maastoradalla havaitsin kumman ilmiön: muutamalla rastilla kävi niin, että osumat olivat mystisesti reilusti vasemmalla. Kun huomasin ilmiön, ammuin uudelleen ja se uusiksi ammuttu nuoli oli yhtä ihmeellisesti vasemmalla.

Tämä on vähän ihmetyttänyt. Nyt Tv:n ääressä hokasin, että vasen silmä antaakin hieman parempaa kuvaa kuin oikea, joka on aina ollut minulla hallitseva. Syntyy vaikutelma, kuin nyt vasen puoli ottaisikin toisinaan hallitsevan silmän aseman, mikä selittäisi täydellisesti havaitun ilmiön. Kyseessä saattaa olla tilapäinen komplikaatio minulle tehdystä aivokasvainleikkauksesta... Paras ottaa seikka huomioon ja ampua nyt toistaiseksi vain oikea silmä avoinna.

Lisäys: juhannuksena havaitsin itse asiassa vastaavan ilmiön. Tulin siihen tulokseen, että QAD:n hyllyssä on joku tosi erikoinen vika. Vaihdoin sen tilalle sitten Whisker Bisquit -hyllyn, eikä vika enää toistanut itseään. Mutta sairaus on rajoittanut ammunnan määrää. Nyt luulen olevani jyvällä ilmiöstä.
« Viimeksi muokattu: 05. Marraskuu, 2017 - 18:37:46 kirjoittanut Arto_Y »

Poka

• Newbie
  • *
Vs: Dominoivan silmän vaihtelu
« Vastaus #1 : 05. Marraskuu, 2017 - 18:35:46 »
Joskus vuosi sitten ku arvoin omaa silmää ja kävin sitten testailemassa ampumista ja vasen silmä tuntui paremmalta.. Nyt olen hoksannut, että pystyn myös käyttämään oikeaa silmää, se vain vaatii vähän enemmän keskittymistä, mutta onnistuu kyllä. Toki kun nyt on vuoden verran ampunut pelkästään vasurilla, niin ampuminen itsessään tuntuu aika vaikealta oikealla kädellä...

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #2 : 05. Marraskuu, 2017 - 18:45:28 »
Joskus vuosi sitten ku arvoin omaa silmää ja kävin sitten testailemassa ampumista ja vasen silmä tuntui paremmalta..

Yleensähän hallitseva silmä ratkaistaan siten, että osoitetaan kohdetta molemmat silmät auki joko pystysuoralla sormella tai kädellä tehdyllä aukolla. Sitten suljetaan vuorotellen kumpikin silmä. Hallitseva on se silmä, jonka kohdalla "merkki" jää paikoilleen. Käytitkö tuollaista tapaa?

Poka

• Newbie
  • *
« Vastaus #3 : 05. Marraskuu, 2017 - 18:50:09 »
Just noin, pystyn vaihtamaan sitä silmää jolla merkki jää paikalleen

Joni

• Sr. Member
« Vastaus #4 : 05. Marraskuu, 2017 - 18:51:00 »
Minulla tuo hallitseva on vasen. Tänään pitkästä aikaa taljalla ampuessani huomasin että asialle täytynee tehdä jotain. Mielelläni ampuisin molemmqat silmät auki enkä vasenta siristäen.(kun olen oikeakätinen) Koska näkökenttä muuten sumentuu kovin ja ainoa mitä näen on tähtäimen scopen läpi oleva alue.
Kun teillä joilla kätisyys käy yksiiin silmäisyyden(onkohan tuo edes oikea sanamuoto?) niin näettekö ympäröivän alueen kuinka selvästi?

Arton kanssa tahtoisin keskustella tästä no-peep mahdollisuudesta.

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #5 : 05. Marraskuu, 2017 - 20:55:41 »
Huomasin, että minulla on työstettävänä aiheeseen todennäköisesti liittyvä video. Katsotaanpa, saanko sen vielä tälle iltaa valmiiksi. EDIT: huomiseen menee.

Mielenkiintoista tässä on se, että käytän No-peepiä, joka on säädetty jousen runkoon oikean silmän mukaan. Siitä huolimatta sen hallitsevan silmän täytyy jossain vaihessa vaihtua...
« Viimeksi muokattu: 05. Marraskuu, 2017 - 21:48:43 kirjoittanut Arto_Y »