19/04/24 - 03:07 ap


Kirjoittaja Aihe: Matkateipit jouseen  (Luettu 1386 kertaa)

JaakkoK

  • OSJM
  • *****
  • Viestejä: 679
Matkateipit jouseen
« : 26. Kesäkuu, 2017 - 09:30:12 »
Useampi noita on kysellyt ja voin mä niitä tehdä.

Tarvitsen

jousen tiedot:
Merkki, malli, vetopituus ja paunat

Nuolen tiedot:

Merkki, malli, pituus, sulitus, kärjen paino ja käytetty nokki.

Mitattavat tiedot:

Tähän tarvitset kaveria, tai virityspenkkiä. Pidä huoli, että kaveri ei tunge käsiä tai päätä viritetyn jousen väliin.

Mittaa viritetystä jousesta peepin ja pinnin välinen matka.

Mittaa viritetystä jousesta peepin keskikohdasta nuolen keskikohtaan y-akselin suuntaisesti matka.

Käy ampumassa radalla matkat 20m ja 50m. Merkkaa nämä tähtäimeen. Mittaa matkojen etäisyys teipistä mahdollisimman tarkasti tönärillä (yksi tapa on laittaa A4-palasen reuna 20m kohdalle ja merkata 50m ja mitata palanen) . Muista merkitä tähtäimeen kohdat jos otat teipin pois, että tiedät mihin se tulee laittaa. Itse olen terävällä veitsellä laittanut viivat itse tähtäimeen jos sattuu teippi irtoamaan.


Mitä olen nyt itselle kahteen eri tähtäimeen tehnyt teipit, niin ovat pelanneet loistavasti.


[ylläpito on poistanut liitteen]

Varjaagi

  • OSJM
  • *****
  • Viestejä: 7470
Vs: Matkateipit jouseen
« Vastaus #1 : 26. Kesäkuu, 2017 - 13:14:34 »
Juu, mulla pelaa ainakin 40m asti... Nyt näkyy olevan sateesta taukoa joten taidan lähteä soramontulle testaamaan pitääkö paikkansa 120 metriin...

Lopullinen tuomio myöhemmin...
« Viimeksi muokattu: 26. Kesäkuu, 2017 - 13:16:50 kirjoittanut Varjaagi »
"Varjaagi - asiallista koirailua jo vuodesta 1960."

Varjaagi

  • OSJM
  • *****
  • Viestejä: 7470
Vs: Matkateipit jouseen
« Vastaus #2 : 26. Kesäkuu, 2017 - 16:51:16 »
Olosuhteet olivat puuskittaisen takatuulen vuoksi hieman haastavat mutta sain sen verran skarpattua että teippi näyttäisi pitävän paikkansa n 60 metriin ja siitä pudotusta tulee n 20-25cm/10m. Tämä saattaa johtua siitä että tähtäimen vivuston välityssuhde ei ole vakio...
"Varjaagi - asiallista koirailua jo vuodesta 1960."