18/06/26 - 13:34 ip

Kirjoittaja Aihe: Aloittelija kyselee tyhmiä  (Luettu 30829 kertaa)

Poka

• Newbie
  • *
Aloittelija kyselee tyhmiä
« : 19. Lokakuu, 2016 - 09:01:57 »
Terve kaikille!

Tässä syksyllä iski kova hinku opetella ampumaan vaistojousella. Pikkupoikana tuli ammuskeltua jouskarilla aika paljonkin, mutta jouskarit oli tehty useinsähköputkista ja nuolet raketin keppeistä yms. Olen junnusta asti metsästänyt haulikolla, mutta se jäi reilu viisi vuotta sitten, eikä siihen oikein ole paloa ollut, mutta tänä syksynä iski hinku jousella metsästämiseen. Haulikolla ampuminenkin mulla on ollut enempi vaistohommaa, kun ei koskaan ole ollut käryä paljonko on ennakkoa ottanut. Kaverit puhui aina, että otti 40cm eteen ja siihen ampui. Itsellä ei ole ollut koskaan mitään käryä ennakon määristä, mutta niin vain on linnut tippuneet. Oispa mukava kulkea jousen kanssa rauhaksiin maastossa ja joskus päästä jotain jänistä kokeilemaan.

Tuossa mitä olen lueskellut aiheesta, niin vissiin oikeakätisenä, mutta vasen silmäisenä pitäisi opetella ampumaan vasemmalta puolelta vai voisko kuitenkin ampua oikealta, kun mun vasuri on jotenkin huono oppimaan?  :)  Minkälainen jousi kannattaisi hommata, kannataako ostaa käytettynä, jos ei vaikka satu innostumaankaan sitten oikeasti?

JoelM

• Sr. Member
  • .
Vs: Aloittelija kyselee tyhmiä
« Vastaus #1 : 19. Lokakuu, 2016 - 12:56:32 »
Morjensta! Kiinnostaisko lähtä radalle mukaan kokkeileen tässä joku päivä? Voitas ottaa vasuri että oikian käden pyssy mukaan nii pääsisit kokeileen mikä tuntuu luonnollisimmalta. Ite oon vasen silmänen ja vasen kätinen, ite kyllä lähtisin liikkeelle sen silmäsyyden mukaan.

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #2 : 19. Lokakuu, 2016 - 13:18:01 »
Morjensta! Kiinnostaisko lähtä radalle mukaan kokkeileen tässä joku päivä? Voitas ottaa vasuri että oikian käden pyssy mukaan nii pääsisit kokeileen mikä tuntuu luonnollisimmalta. Ite oon vasen silmänen ja vasen kätinen, ite kyllä lähtisin liikkeelle sen silmäsyyden mukaan.

Seuraltakin löytyy nyt 45-paunainen vastakurvi (oikeakätinen) ja sitten tietysti ne 25-paunaiset pitkäjouset (molempikätisenä), jos on tarvetta.

Poka ei ole OSJM:n jäsen, joten 5 € vierailumaksun periminen maastoradalla käymisestä tulee kyseeseen  ;) Maksuhan hyviteteään, jos liittyy vielä saman vuoden aikana jäseneksi.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #3 : 19. Lokakuu, 2016 - 13:27:10 »
Paha paikka tuommoinen toimintojen ristikkäisyys. Ratkaisevinta taitaa kuitenkin olla millainen on huonomman silmän näkökyky - jos hyvä niin silloin motorisesti ajateltuna on helpompi peittää/sulkea parempi silmä kuin opetella ampumaan huonommin toimivalla vartalon puoliskolla. Jousella(kin) ampuminen vaatii koko vartaloa eikä pelkästään kättä..
Jos taas huonompi silmä on sananmukaisesti huonompi näkökyvyltään niin valinta on perin yksinkertainen...
"Varjaagi - asiallista koirailua jo vuodesta 1960."

Jeps

• Newbie
  • *
« Vastaus #4 : 19. Lokakuu, 2016 - 14:47:00 »
Morjens! Mua kiinnostas päästä tutustuun jousiin, kun semmonen on ostoslistassa ollu jo pidemmän aikaa. Jos joku huolii mukaan ja töiltä ehtii.

Poka

• Newbie
  • *
« Vastaus #5 : 19. Lokakuu, 2016 - 14:52:17 »
Täällähän on ollut jo kova kuhina, kiitokset siitä.

Eli Varjaagin mukaan ei ole pakollista ampua vasurilla. Molemmat silmät on laseroitu saman "tehoisiksi".. :o Pitää varmaa hommailla jousi ja vähän ampuilla ennen kuin jäseneksi alan. Tuo 5€ rata maksu ei kyllä kuulosta pahalta. Mielelläänhän sitä käy vähän testailemassa, jos vain löytyy riittävän iso maali, ettei kaikki nuolet joudu hukkaan..  ;D Tämä viikko mulla on kiinni, mutta ens viikolla varmaan joutaisi käymään.

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #6 : 19. Lokakuu, 2016 - 14:59:44 »
Morjens! Mua kiinnostas päästä tutustuun jousiin, kun semmonen on ostoslistassa ollu jo pidemmän aikaa. Jos joku huolii mukaan ja töiltä ehtii.

Kiinnostaako talja, perinteinen vaiko kumpi tahansa?

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #7 : 19. Lokakuu, 2016 - 15:03:23 »
Eli Varjaagin mukaan ei ole pakollista ampua vasurilla. Molemmat silmät on laseroitu saman "tehoisiksi".. :o Pitää varmaa hommailla jousi ja vähän ampuilla ennen kuin jäseneksi alan. Tuo 5€ rata maksu ei kyllä kuulosta pahalta. Mielelläänhän sitä käy vähän testailemassa, jos vain löytyy riittävän iso maali, ettei kaikki nuolet joudu hukkaan..  ;D Tämä viikko mulla on kiinni, mutta ens viikolla varmaan joutaisi käymään.

Kannattaa kokeilla esim. näillä meidän seuran jousilla ensin, niin saat käytännön tuntumaa tuohon silmäasiaankin.

Jäsenyyttä voin lämpimästi suositella mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Itse asiassa monessa tapauksessa toivoisi, että henkilö olisi ensin ollut ainakin yhteydessä meihin pidempään harrastaneisiin ja sitten vasta marssinut jousikauppaan  :) Tämä foorumikin toimii toki apuna. Mutta jos liittyy marras- tai joulukuussa jäseneksi, kattaa maksu jo samalla vuoden 2017.

Jeps

• Newbie
  • *
« Vastaus #8 : 19. Lokakuu, 2016 - 15:16:45 »
Vastakaarta oon miettiny, mutta mitään päätöstä en oo vielä tehny.

Kiinnostaako talja, perinteinen vaiko kumpi tahansa?

eemeil

• Sr. Member
  • Vastakaarella ja vaistolla vitikkoon..
« Vastaus #9 : 19. Lokakuu, 2016 - 18:03:27 »
Komppaan Artoa tuossa jousen ostoasiassa..
Itekkään ole ollu jäsenenä ko vajaan 1,5 vuotta ja suurinpiirtein saman ajan olen jousenki omistanu..
Taisin kaikenkaikkiaan testata kolmea eri jousta ennenko omani ostin.. Siitä saa hyvin tuntumaa, että minkälainen jousi itelle sopisi mm. paunojen ja kahvan muodon perusteella. Niissä kahvoissa on kuitenki aika paljon eroja, ikävä se on sellanen joka alkaa parin viikon jälkeen kaihertamaan käteen kun tuli hätäpäissään ostettua jousi.
Ja nuo kokeneemmat kaverit osaa myöskin antaa suuntia, että mitkä jouset on hyviä hinta/laatusuhteeltaan, ettei tuu ostettua liian halpaa ja parin kuukauden päästä uutta.. Säästää rahaa kun ostaa kerralla hyvän..

Ja seuraan kannattaa myös liittyä, on monta hyvää syytä..
-eemeil
-------------------------------
Tähän sitte jotaki viksua..

Heli

• Hero Member
« Vastaus #10 : 19. Lokakuu, 2016 - 18:08:31 »
Samaa mieltä. Seuran jousia kannattaa kokeilla ennen kuin oman ostaa, niistä saa mukavasti tuntumaa ja samalla myöskin asiantuntevaa opastusta (maksettu mainos, jaetaan eemeilin kans rahat ;) )

Poka

• Newbie
  • *
« Vastaus #11 : 20. Lokakuu, 2016 - 08:48:15 »
Täällähän on sisäänheittäjät ollut työssään. ;)  Onko tuosta seuraan liittymisestä jotain infoa jossain? Ainkaan näin pikakelauksella en löytänyt mistään mitään tietoa.

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #12 : 20. Lokakuu, 2016 - 10:20:24 »
Täällähän on sisäänheittäjät ollut työssään. ;)  Onko tuosta seuraan liittymisestä jotain infoa jossain? Ainkaan näin pikakelauksella en löytänyt mistään mitään tietoa.

Ennen vanhaan meillä oli foorumin lisäksi toimivat nettisivut, joilla kerrottiin tuollaiset asiat, mutta ovat olleet jo pidempään remontissa.

Vuosimaksu on 30 € ja kertaluonteinen liittymismaksu 25 €. Tulee siis maksaa 55 € tilille FI80 5490 0720 0815 34 / Oulun Seudun Jousimetsästäjät ry. Sitten sähköpostilla jäsenhakemus seuran sihteerille Pirjo Seppälälle (pirjosep (ät) gmail.com) ja siihen seuraavat tiedot:

- nimi
- osoite
- puhelinnumero
- syntymäaika
- suosittelija (jos tuntee jonkun nykyisen jäsenen, ei pakollinen)

Ja tosiaan jos hakemista lykkää marraskuun alkuun, kuittaa sama raha jo vuoden 2017.

Jäsenille tarjottavaa seuralla mm.
- metsästysmaita jonkin verran, n. 100 ha luokkaa olevia palstoja keskimäärin. Tupoksessa, Tyrnävällä, Haukiputaalla, Ylikiimingissä, 2 x Pudasjärvellä.
- 3D-maastorata Oulunsalossa harjoitteluun ja kilpailutoimintaan
- sopimus OMAS:in jousiammuntasisäradan käytöstä Raksilassa (pitää kuitenkin maksaa erikseen 3-4 € per käyntikerta)
- tapahtumia: kilpailuja, jahteja (mm. siirtolapuutarhalla Äimärautiolla), joskus koulutuksia ja juhlia
« Viimeksi muokattu: 20. Lokakuu, 2016 - 10:24:04 kirjoittanut Arto_Y »

JarmoL

• OSJM
« Vastaus #13 : 20. Lokakuu, 2016 - 12:31:33 »
Poka, itsekkin oikeakätisenä ja vasen silmäsenä ammun oikeakätisellä taljalla.
Ampuessa pitää olla vaan vasen silmä kiinni. Toki näkösektori kapenee ja tietyssä tilanteissa valaistuksen kanssa on haasteita mutta niiden kanssa on vaan opittava tulemaan toimeen.

Jeps

• Newbie
  • *
« Vastaus #14 : 31. Lokakuu, 2016 - 07:56:56 »
Jousen ostoa olen tässä mietiskellyt. Minkälainen kannattaa hommata ens alkuun? Onko viisainta alottaa taljajousella, vai onko sillä yhtään helpompi alotella?