26/04/26 - 23:16 ip

Kirjoittaja Aihe: Pyrimmekö kohteen lähelle väärin....?  (Luettu 2778 kertaa)

Varjaagi

• OSJM
Pyrimmekö kohteen lähelle väärin....?
« : 12. Lokakuu, 2013 - 20:24:30 »
On tullut vuosien varrella ihmeteltyä niitä riistatilanteita mitä tulee eteen kun on hirviporukassa ajomiehenä. Siellähän painetaan ns. kieli vyön alla oranssit kamppeet päällä pisteestä A pisteeseen B ja mesotaan niin maan helvetisti eikä edes vältellä oksien ja pienempin maarunkojen katkeamisia jalan alla.. Jotkut töräyttelevät torvea em. aktiivisten hälytoimien lisäksi. Tähän asti olen tulkinnut homman sellaiseksi että tämä on vaan sitä tyypillistä tuuri hommaa; jos olet hirvijahdissa nin onhan niitä tilanteita kun ei ole mahdollisuutta muuhun riistaan. Tänään aloin kuitenkin ajattelemaan asiaa toiselta kantilta; pyrimmekö jousi(ja haulikko)metsällä väärin ampumatilanteisiin???
Eläimethän reagoivat nimenomaan uhkiin jotka kohdistuvat juuri niihin mutta mitä ne käsittävät uhaksi - aaveenlailla hiipivää tappaja vai päättömästi haahuilevaa ja mekastavaa joulutontunnäköistä ihmistä. Onko sillä merkitystä että em. kaltaiset aavetappajat liikkuvat usein yksin ja joulutontut pienissä ryhmissä avoketjuna?
Aikaisemmilta vuosilta en viitsi kaivaa esimerkkejä mutta otetaampa muutama tältä päivältä;

-Veli-Pekan, siis mini-Varjaagin eka ajo n 1,5km rämeen ja kapean kankaan reunaa ja tuloksena 8kpl 10-25m etäisyydeltä lähtenyttä metsoa + teeret päälle. Luonnollisesti kyse ei ollut 8 eri metsosta vaan ehkä 4-5 eri yksilöstä. Näistä 2-3 oli ollut puussa tai maassa havaintohetkellä - jousikamaa siis...

-minä seuraavassa ajossa. Haarustelin karjahdellen 200m leveän murrokon yli ja pysähdyin ojanpenkalle huilaamaan hakaten piposta hikeä lahjetta vasten ja rapistelin kartan kanssa. Metso nousi alle 10m päässä samalle ojanpenkalle ja rupesi siinä kaikessa rauhassa levittelemään pyrstöään. Arvioni mukaan siihen olisi hidaskin mies ehtinyt ampua taljalle 3-4 nuolta ja vaistoukko ison viinillisen - tai no joo, tietysti yksi nuoli olisi riittänyt... ;)  Lopuksi metso laskeutui rauhallisesti penkalta alas ja lähti laiskasti lentoon. Koko episodin kirosin puhelimeen isoon ääneen tätä kohtaamista...

-Jussi, 2 metsoa karkkosi maasta ja nousi puuhun 100m päässä. Jatkaen ajon vaatimaan alkukantaista ääntelyä hän käveli männylle metsojen ollessa koko ajan näkysällä. Jussi selosti muille tapahtumaa kokoajan puhelimeen ja pysähtyi ihailemaan lintuja reilusta 10 metristä. Kohtuullisen ajan jälkeen metsot lähtivät lentoon. Tässä ajossa miesten väli oli alle 100m eli ääntä oli taatusti ilmassa, muissa ajoissa miesten välit 2-300m

- teeri tapahtumista ei kukaan edes raportoinut mutta niitäkin oli joitakin. Alueella on aina ollut erittäin hyvä matsokanta mutta tämä vuosi on kyllä ylivoimaisesti parasta mitä olen koskaan nähnyt..tai no joo joskus 83-84 oli vähän samantapaista yliaktiivista metsosäpinää mm. Ylikiimingissä.

Minä kyllä lopetan kuittailuni siitä että tuommoiset bongaamiset ovat pelkkää sattumaa ja johtuvat pelkästään semmoisesta superhuonosta tuurista että kun ei ole mahdollisuutta pyyntiin niin tietysti silloin on riistaa edessä. Jotakin maagista noissa mainoissa metsien "oranssiasuisissa mölyapinoissa" on joka tekee lintujen luontaiselle arkuudelle tepposet.
« Viimeksi muokattu: 12. Lokakuu, 2013 - 20:39:06 kirjoittanut Varjaagi »
"Varjaagi - asiallista koirailua jo vuodesta 1960."

Arto_Y

• OSJM
Vs: Pyrimmekö kohteen lähelle väärin....?
« Vastaus #1 : 12. Lokakuu, 2013 - 22:10:01 »
Perhana kun jäi oranssi huomioliivi kotiin, olisin pukenut heti huomenna sen päälle lintujahtiin :-)

Joni

• Sr. Member
« Vastaus #2 : 12. Lokakuu, 2013 - 23:49:44 »
Itse en hirvijahdissa ole juurikaan kulkenut mutta vastaavia sattumuksia muistan kuulleeni muilta jahtimiehiltä että oispa ollut haulikko mukana.. Voihan olla näin että jossain tilanteessa linnun tai muunkin riistaeläimen uteliaisuus voittaa itsesuojeluvaiston ja käyttäytyminen muuttuu normaalista poikkeavaksi. Myös mahdollisen uhkan havaitseminen paljon ennen eläimen omaa luontaista suoja aluetta saattaa vaikuttaa asiaan..  Tälläisen olen myös kuullut että jos kävelet avomaastossa esim. suolla ja huomaat metsähanhia lennossa ja jatkat muinamiehinä matkaa niin eivät sinusta välittäisi mutta, jos pysähdyt tai muuten muutat käyttäytymistä niin kaartavat takuulla pois päin. Ovat kuitenkin huomanneet sinut ennen kuin sinä heidät.  Voi myös olla että asialle ei ole mitään selitystä vaan "shit happens".

Smirkelimies

• Sr. Member
« Vastaus #3 : 13. Lokakuu, 2013 - 09:40:57 »
Eläimet on yllättävän oppivaisia. Appiukko kun alkaa perata rannassa kalaa, jopa lehahtaa kuin tyhjästä  isoja lokkeja lähikiville odottelemaan. Peltotöitä tekevän rattorinkin perään tulee lokkiparvi matoja napsimaan. Hylkeetkin pystyy nähtävästi aika hyvin  päättelemään millon on kyse verkkokalastusaktiviteetistä, on ne sen verran nopsaan paikalla.

Siten olisi ihan loogista että metto samastaisi pukatakkisen ihmisen metsuriin, josta ei o vaaraa.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #4 : 13. Lokakuu, 2013 - 11:09:36 »
Teimme aamulla  "livetestin"  ;)  satamassa rusakoille. Siellähän niitä pyörii 3-4 aina samaan aikaan aamuhämärissä kun olemme lähdössä merelle, joskus niitä on ihan ajankuluksi kävelty viereen kuten mm viime perjantaiaamuna menin kahdesta russesta reilusti alle 15m jousihollille ihan vaan kävelemällä parilla siksakilla kohti.
Tänään minä purin kamoja autosta ja Veli-Pekka lähti hiipimään telakoitujen veneiden suojassa - tuloksena salama karkko 30 metristä kenkien rapsahtaessa soraan. Minä en siis ollut perjantaiaamuna uhka kun olin reilusti kokoajan näkyvillä ja liikkeessä mutta Veli-Pekka suorastaan karmea uhka kun koetti lähestyä salaa...

« Viimeksi muokattu: 13. Lokakuu, 2013 - 20:49:22 kirjoittanut Varjaagi »
"Varjaagi - asiallista koirailua jo vuodesta 1960."