14/06/26 - 08:22 ap

Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia kauriin jousimetsästyksestä?  (Luettu 6375 kertaa)

Timo

• Hoyt CRX 32 User!
  • Sr. Member
Kokemuksia kauriin jousimetsästyksestä?
« : 14. Huhtikuu, 2010 - 18:51:24 »
Onko foorumilla käyttäjistä ollut kaurisjahdissa? Itselläni olisi tarkoitus lähteä huittisiin kaurispukki jahtiin ( aloitukseen ) kuulemma ollut jo ruokinnalla 6 kaurista :) ja jahtikuume on jo kova! Kaverit tekevät kovaa taustatyötä jo missä elukat liikkuvat :)

Kertokaapa kokemuksia ja mitä ottaa huomioon ennen kuin lähtee jahtiin?

-Naamiointi, itseltäni löytyy joka olosuhteisiin kamppeet ( pellolle, suolle, metsää yms erivarjaatiot)
-Hajusteet?  Mitä olette käyttänyt, jos olette.
-Houkutuspillit yms? Ovatko toimivia? jos niitä kauriille on, niin mistä saa tilattua?
-Onnistuuko kauriin kyttääminen ground blindeistä vai pitääkö olla puuständi. Itseäni tuo ground blindistä kyttääminen kiinnostasi enemmän kuin tuo puussa apinointi ;D

Noh tässäpä tuli aloittelijalta nuo tärkeimmät, mutta lisätkää ihmeessä jotain vinkkejä! Niitä tarvitaan! Ja varuste listaa :)

Hoyt CRX 32 #70
HHA Sports Optimizer Lite Series OL-5219X
Hoyt Ultra Rest HDX™
Hoyt Pro Series Quivers
Hoyt Pro Series Stabilizer
Hoyt Pro-Fit Custom Grip
Easton ST Epic N-Fused Realtree
Nap HellRazor
Scott Rhino XL

Arto_Y

• OSJM
Vs: Kokemuksia kauriin jousimetsästyksestä?
« Vastaus #1 : 14. Huhtikuu, 2010 - 22:27:58 »
Kokemusta minulla on vähän ja tulosta ei senkään vertaa. Jotain kommenttia kuitenkin ensi alkuun.

Kyttäyskojuja käytetään kyllä esim. Jenkkilässä peurajahdissa, vaikka puupassi on selvästi suosituin tapa. Satunnaisessa viikonloppujahdissa kojussa on varmaan se ongelma, että eläimet pelkäävät äkillisesti ilmestynyttä kyttäyskojua. Olisi parempi, jos se voisi olla jonkin aikaa paikallaan ennen jahdin alkua, tai sitten se pitäisi saada sellaiseen paikkaan, että se ei herätä huomiota. Itse pidän hieman ongelmallisena kyttäyskojussa myös rajoitettua näkyvyyttä ympäristöön. Oman tyhjän kyttäämiseni olen suorittanut n. 80-prosenttisesti puupassista. Ampumasektori voi myös kojussa olla rajoitetumpi kuin puupassista. Turvallisempi vaihtoehto se toki on kuin puissa rimpuilu, ja  myös järjestelyiltään helpompi (varmaan vähän kojumallista riippuen tosin).

Hajuaisti on kauriille tärkeä (tuulen suunta), mutta myös kauriin kuulo on erittäin hyvä. Naamioinnillekin on syytä antaa painoa.

Houkutuspillit toimisivat parhaiten juuri silloin, kun kaurista ei meillä saa metsästää - siis kevätjahdin ja syysjahdin välillä kauriiden kiima-aikana. Todennäköisesti sama muuten koskee myös hajusteita. Kauriin pillityksestäkin löytyy minulta ruotsalaisten DVD-pätkää.

Kevätjahdin aikaan pukit kiertelevät reviirimerkeillään, mutta päivittäinen aikataulu voi olla kovin epäsäännöllinen. Tyypillisesti nämä merkit ovat sormenvahvuisia puuntaimia, jotka on kuorittu n. 10-70 cm korkeudelta. Ruokintapaikoilla ei enää ole sillä tavalla tehoa, kun ruokaa löytyy muualtakin. Vähintään olisi hyvä löytää kauriiden käyttämä polku.

Kaikki sarvelliset kauriit ovat kevätjahdissa sallittuja, siis myös ylivuotiset vasapukit. Huittisiin kun lähdet, on sitten tärkeää erottaa valkohäntäpeura ja metsäkauris toisistaan. Valkohäntäpeuraa lienee alueella huomattavasti yleisempänä kuin metsäkaurista.

Timo

• Hoyt CRX 32 User!
  • Sr. Member
« Vastaus #2 : 15. Huhtikuu, 2010 - 01:46:32 »
Eikoähän tuo tunnistaminen onnistu, itse olen ollut mukana valkohäntäpeura jahdissa suomessa ja ruotsissa näkyy noita kauriita joka päivä lähes tulkoon 10-30:neen lähimmät ovat käyneet siinä 4 metrin päässä ihmettelemässä houkutuskuvia :D Kiväärillä olen ruotsissa saanut 2 pukkia lavalta kyttäämällä.

Ajatuksena olis kumminkin kokeilla tuota ground mallin kojua, sen helppouden ja kuljettamisen takia. Luulen että noissa malleissa on naamijointi lenkit jotta saadaa risua, olkea tms kojun päälle.

Tuossa muutama kuva hyvin naamioidusta laydown blindistä kojusta

Kaveri jälleenmyy näitä killzonen ground blindejä, niin siltä saisin kohtuun hintaan ;)
http://www.killzonehunting.com/hunting-ground-blinds/turret-pop-up-style-ground-blind.html
http://www.killzonehunting.com/hunting-ground-blinds/killzone-360-hub-style-ground-blind.html

Lisää kokemuksia :)
Hoyt CRX 32 #70
HHA Sports Optimizer Lite Series OL-5219X
Hoyt Ultra Rest HDX™
Hoyt Pro Series Quivers
Hoyt Pro Series Stabilizer
Hoyt Pro-Fit Custom Grip
Easton ST Epic N-Fused Realtree
Nap HellRazor
Scott Rhino XL

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #3 : 15. Huhtikuu, 2010 - 21:53:34 »
Eikoähän tuo tunnistaminen onnistu, itse olen ollut mukana valkohäntäpeura jahdissa suomessa ja ruotsissa näkyy noita kauriita joka päivä lähes tulkoon 10-30:neen lähimmät ovat käyneet siinä 4 metrin päässä ihmettelemässä houkutuskuvia :D Kiväärillä olen ruotsissa saanut 2 pukkia lavalta kyttäämällä.

Joo, ei varmasti sinulla ongelmaa, kirjoitinkin tuon lähinnä, jos mukaan lähtee muitakin OSJM:stä  ;)

Kaveri jälleenmyy näitä killzonen ground blindejä, niin siltä saisin kohtuun hintaan ;)
http://www.killzonehunting.com/hunting-ground-blinds/turret-pop-up-style-ground-blind.html
http://www.killzonehunting.com/hunting-ground-blinds/killzone-360-hub-style-ground-blind.html

Blindi kannattaa valita huolella, jotta siellä on tilaa touhuta jousen kanssa. Monet on tehty enemmän ruutiaseita ajatellen ja jousi vaatii reilummin tilaa. Ainakin tuo alemman linkin malli näyttää lupaavalta, miksei tuo ylempikin, jos mitat ovat riittävät (en ehtinyt tutustua tarkemmin tähän hätään).

nahkahanska

• Hero Member
  • Urea Iacta Est
« Vastaus #4 : 15. Huhtikuu, 2010 - 22:12:03 »

Lisää kokemuksia :)

Pistäppä Timo minulle tingittyä hintaluokkaa tuolle killzonen ground blindille. Joko privana tai tänne. Olis itellekin oivallisen oloinen kampe.