27/09/26 - 21:24 ip

Kirjoittaja Aihe: Jousentekokurssi  (Luettu 3303 kertaa)

MikaK

• OSJM
Jousentekokurssi
« : 04. Huhtikuu, 2013 - 00:03:30 »
Morjens!
Onko kellään tietoa jousentekokursseista Oulun lähistöllä lähiaikoina?  Olisi ihan hyvä alotella jousentekoa kurssin kautta.

JuhaSA

• Hero Member
Vs: Jousentekokurssi
« Vastaus #1 : 04. Huhtikuu, 2013 - 07:27:06 »
Oon muutamia kursseja vetänyt, siis puujousikursseja. Tasalaatuisen materiaalin hankkiminen (lankkujouset) on vaan niin tuskasta että oon luopunut kursitteluista toistaiseksi.

Jos puu ja puulaminaattijousia haluat niin täältä löytyy tietoo www.perinnejousi.fi
52" Bodnik Kiowa 1 piece Recurve

MikaK

• OSJM
« Vastaus #2 : 05. Huhtikuu, 2013 - 08:29:08 »
Juu on tuota perinnejousi sivustoa tullu seurattua ja yhtä pihlajajousta tullut tehtyäkin vaan tuli susi siitä. Ei se auta ku alkaa vaan kokeileen kunhan työkiireet hellittää. Mistä muuten Oulusta kannattaa käydä etsimässä aihioita jos meinaa lankkujousta kokeilla. Onko se puukeskus vai onko muita liikkeitä?

jussil

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #3 : 05. Huhtikuu, 2013 - 09:47:30 »
yks tuomen pinta on jämillä. se perus kolmio jne kai siitä tulee, kun testailee.

JuhaSA

• Hero Member
« Vastaus #4 : 05. Huhtikuu, 2013 - 13:25:16 »
Juu on tuota perinnejousi sivustoa tullu seurattua ja yhtä pihlajajousta tullut tehtyäkin vaan tuli susi siitä. Ei se auta ku alkaa vaan kokeileen kunhan työkiireet hellittää. Mistä muuten Oulusta kannattaa käydä etsimässä aihioita jos meinaa lankkujousta kokeilla. Onko se puukeskus vai onko muita liikkeitä?

Puukeskus on se paikka mistä välillä löytyy.  Tiedätkö miten lankusta määritetään syynkulku ja ennakoidaan tulevan jousen kestoa?  Jos tarviit kaveria katteleen jokupäivä niin voin tulla mukaan, siellä pitää trukilla ajatuttaa koko saarnilankkupino alas ja panekoa hyvä tovi ja toivoo että olisi ainakin 1 kymmenestä lankusta joka sopii touhuun.  Muhoksella on erikoispuutavaraliike josta saattas löytyy jopa ilmakuivattua tavaraa.

Jousen selystäminen paskan puulaadun kanssa voi kans toimia, kuten tässä mun kokeuilussa:
http://www.perinnejousi.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=3781

Mutta jos löytyy puuta missä noi puun syyt juoksee suoraan sekä selässä/vatsassa, että sivuilla niin sillon on käsissä lankku joka  oikeen tilleröitynä kestää helposti 60-70 paunausen jousen. Varmaan pikkasen vähemmän paunoja kuitenkin riittää :)

Tai vielä optimaalisempi tilanne on jos saa kaivettua lankun yhdelle lustolle, eli siis pinta on ikäänkuin luonnonpuussa josta on vaan otettu kaarna ja nilä päältä pois. Sellasen löytäminen lankkupinosta on aika harvinaista herkkua.
« Viimeksi muokattu: 05. Huhtikuu, 2013 - 13:27:48 kirjoittanut JuhaSA »

MikaK

• OSJM
« Vastaus #5 : 06. Huhtikuu, 2013 - 00:18:16 »
Joo ei sitä ihan noin paljon tarvi paunoja olla puujousessa. Antaako ne puukeskuksessa penkoa lankkukasoja? Oon kyllä ens viikolla tulossa Ouluun ma tai ti niin voisihan sitä käydä katsomassa jos joku lankku löytyisi. Kyllä mulla on käsitys miten syyt pitäis mennä mutta ei se kyllä haittais jos olis joku asiantuntija kaverina.

JuhaSA

• Hero Member
« Vastaus #6 : 06. Huhtikuu, 2013 - 16:30:34 »
Joo kyllä ne antaa valkata ja käännellä siellä lankkua ihan vapaasti. Välttämättä siellä ei ole saarnea hyllyssä, helpoimmalla pääset kun kilautat puukeskukselle niin kattovat varastosaldon, ei tuu turhaa reissuu jos sitä ei olekkaan.

Kilauta vaikka mulle kun oot menossa, voin lähtee mukaan jos on aikaa: 0442007293