26/09/26 - 19:04 ip

Kirjoittaja Aihe: Ampumisen asennot  (Luettu 5428 kertaa)

jussil

• Jr. Member
  • **
Ampumisen asennot
« : 22. Joulukuu, 2012 - 09:55:37 »
Terve. Olen käsittäny 10 ampuma-asentoa. Oudoin on "matalalta", eli istutaan iha rseelleen, sitte jousikäden puoleinen jalaka koukkuun, toinen melekei suoraksi. Kumarrutaan eteenpäin ja jousen suuntaan. (Perinne)jousi likimain vaakaan, noin kolkytsenttiä maasta. Ankkurointi sillai, että käsi kuitenki on naamassa kiinni, miten siinä vaan pystyy. Jää sillai sivuun. Kun harjottelee, niin hämmästyy itekki, oikeesti sillai vaistolta...

rauno

• OSJM
Vs: Ampumisen asennot
« Vastaus #1 : 22. Joulukuu, 2012 - 13:29:15 »

Löytyiskö mistään jousiampujan kamasutra kirjaa, siellä vois olla asentoja kaikille jousimalleille. ;D
Tämänkin viestin aikana olisin voinut olla ampumassa jousella.

"Vegetarian" is an old indian word for bad hunter.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #2 : 22. Joulukuu, 2012 - 14:42:41 »
Ei ne asennot mitään ohjekirjaa tarvitse, luovuus vaan turhaan kärsii. Minä olen jo varhaismurkkuiästä alkaen käyttänyt eri asentoja ja kieltämättä ne ovat hemmetin hauskoja vielä nykyäänkin.

Jousiammunta-asentona tuo "apassityyli" on yllättävän tarkka vaikkakin sitä ei ole tullut käytettyä kuin ihan junnuna. Pikku-Eero sai mulle inspiksen päälle ja aina silloin tällöin tulee ammuttua jousi vaaka-asennossa erilaisia maaleja. Lyhyillä matkoilla ihan käyttökelpoinen jopa metsästyksessä jos on semmosiet mestat ettei voi muuten ampua.
"Varjaagi - asiallista koirailua jo vuodesta 1960."

Santtu

• Hero Member
« Vastaus #3 : 26. Joulukuu, 2012 - 11:00:11 »
Nuo kaikki "erikoisasennot" tuo mielekkyyttä harjoitteluun aivan hulluna kunhan vaan ensin on perustekniikka suunilleenkaan hallussa. Kylläpä se niin on että harvoin jahdissa pääsee ampumaan 18 metriin sivuttain seisovaan elukkaan

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #4 : 26. Joulukuu, 2012 - 15:08:06 »
Juu, ainakin mulla on semmoinen mielikuva omalta kohdalta että "oppikirja-asennosta" ei ole tullut ammuttua vielä yhtään elukkaa edes kohti vaan aina on ollut jollakin tapaa muunneltu asento. Vähän vaikea sanoa sen tarkemmin mulla kun on semmoinen kytkin päässä että kun tappaminen alkaa niin silloin mennään pelkästään alitajunnan antamien käskyjen mukaan.

Mitä sulalla maalla tuossa pihalla mätti nuolia niin huomasin semmoisen asian että ainakin vaistolla tulee otettua noista "erikoisasennoista" melkeinpä parempia osumia kuin siitä perustököttämisestä - se vaan jotenkin aktivoi vaistoja paremmin...

jussil

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #5 : 01. Maaliskuu, 2013 - 08:59:41 »
No tulipa tuoki sitte kokeiltua: https://vimeo.com/60810941

JuhaSA

• Hero Member
« Vastaus #6 : 01. Maaliskuu, 2013 - 14:01:55 »
Opettelin ite ampumaan ihan passituksia ajatellen silleen että istuu hajareisin ja jousi on suoraan ampujan edessä jalkojen välissä. Ampuminen tapahtuu jonkinmoisella vajaavedolla ja jousi aika suorassa (ei paljon kanttausta). Hyvin silleenkin lähelle osuu (5-8m) ja voimaakin saa vetoon enemmän kuin tarpeeksi pienriistaa ajatellen.

Testailin tuota ihan siinä mielessä että jos ja kun pasitustilanne tulee ja et voi liikkua huomaamottomasti esim passijakkaralla niin siittä sitten vaan "haarojenvälistä" :) Vetoa en kyllä saanu puhtaasti selkälihakselle, tuntu hauiksessa heti, mutta 50 paunasen jousen pysty ihan hyvin jännittämään tuollakin tyylillä.

VAIN hätätapauksia varten testattua juttuu, eikä varmaan mikään uus asia vähänkään enemmän jousen kanssa kikkailleille kavereille ;) Oikeestaan se oli aika tarkka tapa ampua kun jousen jänne tulee suoraan keskelle nenän kärkee, ammutaan ikäänkuin lyhytjousella jolloin ankkurointi kämmensyrjällä leuankärkeen. Osu nimittäin vitaalialueelle maaliin jokainen nuoli, eli tapa toimineen jos on pakko niin ampuu.
52" Bodnik Kiowa 1 piece Recurve

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #7 : 01. Maaliskuu, 2013 - 18:53:40 »
Mää jo ajattelin että Jussi ampuu kameran linssiin... :D

Itse olen passissa pyrkinyt siihen että istun vasen olkapää kohti mahdollista tappopaikkaa eli asento olis mahdollisimman puhdas. Se mun hieno (ja vielä patentoimaton) passijakkaran proto mahdollistaa 360 asteen äänettömän kääntymisen mutta eipähän tuota päässyt livenä, siis riistatilanteessa, testaamaan - passissa sillä on kyllä tullut istuttua. Jossain välissä siitä pitäisi pykata se varsinainekin lopullinen versio proton lisäksi.
« Viimeksi muokattu: 01. Maaliskuu, 2013 - 20:14:22 kirjoittanut Varjaagi »

JuhaSA

• Hero Member
« Vastaus #8 : 01. Maaliskuu, 2013 - 19:56:01 »
Oon tehny ihan samoin, mutta tietty oikee olkapää ruokintaa kohden, kun oon vasuri. Kettumaista siinä on vaan se että niskat tahtoo väsyy kun sitä kuitenkin olan yli tuijottelee ruokintaa. Varmaan se äänetön kääntyvä jakkara olis paras vaihtoehto.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #9 : 01. Maaliskuu, 2013 - 20:04:53 »
Tuu joku päivä kattomaan tarkemin jakkaraa ja katotaan jos tekis niitä vaikka muutaman kipaleen sarjan...

JuhaSA

• Hero Member
« Vastaus #10 : 02. Maaliskuu, 2013 - 09:26:49 »
Tuu joku päivä kattomaan tarkemin jakkaraa ja katotaan jos tekis niitä vaikka muutaman kipaleen sarjan...

Joo ehottomasti. Kiinnostaa myös se Volcano jousi, vois käydä sitäkin siinä samalla ihmettelemässä.

jussil

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #11 : 25. Maaliskuu, 2013 - 14:46:55 »
Pittääpä vähä leuhottaa: https://vimeo.com/62605464

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #12 : 25. Maaliskuu, 2013 - 18:59:47 »
Pittääpä vähä leuhottaa: https://vimeo.com/62605464

30 metriä - ei paha! Tulepa mukaan kisoihin tai maastoratatreeneihin joku kerta.