Ammuttiin tänään ulkosalla Jorman kanssa 4:llä eri jousella läpäisytestiä. Referenssinä oli myös Mukkanuolen Puskajussi. Jorma ampui kahdella omalla jousellaan, minä tuolla 133cm primillä ja Puskajussilla.
Läpäisytestin tulos oli aika mukava yllätys. Parhaiten läpäisi tuo pieni primijousi niillä nuolilla joiden kanssa oon tehnyt säätötyötä ajatuksella. Maalina oli 7,5mm routalevy johon ammuttiin kahdelta eri etäisyydeltä useampi nuoli kerrallaan. Jorma ampui omalla jännejousellaan yhden taulukärjen jossa riistakaulus, kokonaan läpi routalevystä, nuoli pirstaloitui samalla tuossa testissä. Eli se oli testin ns paras tulos. Loput tulokset ammuttuna taulukärjillä ja puunuolilla taisivat kaikki mennä tuon 133cm puujousen eduksi.
Ratkaisevaa oli varmaan se että uskalsin vetää puujousen täyteen vetopituuteen jolloin paunoja tuossa pikkukepissä on 50. Ilmeisesti oon aliarvioinut jousen kestoa aika tavalla koska minkäänlaista rasitusmurtumaa yms ei jousessa näy usean pävän kokeiluden jälkeen. Me ammuttiin raskaita puunuolia myös Mukkanuolen Puskajussilla ja niiden läpäisy jäi selvästi tuon primijousen läpäisystä. Varmaa kuitenkin on myös se että nuo Puskajussilla ammutut Mukkanuolen tekemät nuolet ovat liian löysiä omaan Puskajussi jouseeni joka täydellä vedolla on 45 paunainen.
Niin tai näin testin tuloksesta ei jäänyt juuri epäselvyyttä.
Arto jos ottaa joku kerta sen oman Orjattaren ja puunuolet, tokin muutkin voi osallistua, niin otetaan jonkinmoinen vakiouitu ammuntatilaisuus samanmoiseen routalevyyn 2 eri matkalta ja katsotaan tulokset.
Tässä sai varmuuden siittä että tuo jousi, lukuunottamatta Samickin Stingrayta hiilikuitunuolilla varustettuna, läpäisee 0-10m matkalta tehokkaammin kuin mikään muu jousi joilla olen tähän mennessä ampunut.
En kyllä ole sisäistänyt sitä miten valtava merkitys nuolen oikealla jäykkyydellä on tässä asiassa ja ovathan nuo nuolet nyt 26-27 grammaisia verrattuna aikaisemmin käyttämiini 22-24 grammaisiin nuoliin.
Aikaisemmin routalevyyn ammuttuna tuolla primijousella läpäisy oli noin 5 cm levyn toiselle puolelle, nyt se on 1/3 koko nuolen pituudesta
Jorma voineen oikaista testin tuloksia jos sorruin tässä onnistumisen huumassa liialliseen hypettämiseen