Juu, kyllä nämä on semmoisia juttuja että kannattaa pikkasen funtsailla - myös Iivana taitaa tiputella niitä metsoja samalla sydeemillä kuin minä eli vuoroin leikkurilla ja vuoroin viritetyllä kärjellä jotta saa omakohtaista vertailukelpoista tietoa. Iivanalla on tainnut tällekin syksyä karata ainakin yksi leikkurilla 10 metristä läpiammuttu metso huitsin nevadaan koirasta huolimatta. Uskoisimpa että tuolta Inarin suunnilta kuuluu vielä tarkempaa tietoa ihan julkisuuteenkin asti mikä se pelittää ihan oikeasti linnulle ja mikä ei. Iivanan mukaan M&K:n juttu oli kuulemma tarkoituksellisesti tehty hiukan "sordiino päällä" kärkien osalta... Mutta kyllä siellä sentään jotakin niistäkin oli.
Joskus minusta tuntuu että noissa liiton jutuissa on tärkeämpää pitää yllä kaupallisuutta ja jotain ihmeellistä sokeaa guru-uskonnollisuutta yllä kuin sitä paljon puhuttua metsästyksen etiikkaa. Nyt on hyvä vittuilla kun maksoin eilen SJML:n jäsenmaksun ...

Älä nyt Juha käsitä väärin - ne 2 jussia ammuin toissa sunnuntaina eli vain kerran 2 jänistä - eihän sitä nyt ihan pöntiönnään...

Ammuin tosiaankin sen "Monsterin" viime talvena jostain 4 metristä joten kyllä sitä kyttäämällä pääsee läheltäkin ampumaan. Nyt takapihan kytispaikka on n 6-7 m päässä ruokinnasta eli matkaa on lisätty raakasti yli 50% ...

Koiran takia mulla ei ole oikein mahdollisuutta käyttää kiinteitä leikureita, se kun tahtoo joskus kuumana hakea vauhtia mun jaloista ja onnistuu joskus hipaisemaan nuolta jos ei osaa olla varuillaan. Aukeava on suht turvallinen koiralle ja omatekemä sitten vielä turvallisempi.
"Lakihan sanoo kärjestä vain, että sen on oltava sellainen, että asianmukainen osuma on heti tappava."
Onhan se leikkurikin ilman muuta tappava - sitä ei ole kukaan kiistänyt, mutta se ei ole pysäyttävä.
Tästä voisi vetää leikkimielisen vertaukseen siihen että hiukan saman ongelman takia jenkkiarmeija taisteli kun vaihdettiin virallinen käsiasekaliberi .45ACP:sta 9mm Paraan. Molemmat ovat aivan yhtä hyvin tappavia mutta 9mm ei pysäytä. 'Ja jos katsoon töllön dokkareista noiden jenkkien toilailuja niin ammattisotilailla näkyy poikeuksetta olena reisikotelossa oma käsiase joka on useimmiten .45ACP Glock tai .40S&W Smitikka. Sotavaltion kustantama pössykkä pölyttyy kaapissa...