Pidin alkuviikon syyslomaa ja kerkesin eilen ja tänään teeripassiin. Eilen illalla pyörähdin myös kaurispassissa, kun sinne viemäni omenat olivat kelvanneet ja houkutelleet paikalle peräti neljä kaurista niitä syömään (riistakameran kertomaa). Täydennyksiä siis piti viedä, mutta passituksessa ei ollut tapahtumia. Edellisessä passituksessahan minua kävi viihdyttämässä iso lapinpöllö 15 metrin päästä ja kauris kävi haukkumassa minut matkoihini, kun lähdin pimeässä pois.
No, eilen oli tavoitteena tuottaa toisinto kuuluisasta 10.10.2010 -videosta, josta Varjaagi teetti minulle erämessuilla oikein piponkin

Paitsi että tällä kertaa eri kuvauspaikassa ja teräväpiirtokameroilla. Lintuja olikin hienosti liikkeellä ja sääkin suosi. Arpaonni puolestaan ei suosinut, sillä suunnilleen jokaisessa muussa puussa kävi teeriä, paitsi siinä kyttäyskohteeksi valitsemassani.
Tänä aamuna sitten uudelleen hakkuuaukolle yrittämään, josko olisi parempi tuuri. Kaveriksi sain Jarkko A:n. Viisi lintua tuli aukolle noin tunnin auringonnousun jälkeen. Yksi pyörähti Jarkon kuvien päällä, mutta lensi sitten muiden seuraksi kauas aukon laitaan. Lopulta nuo linnut poistuivat ja siinä kohtaa meinasivat poistua myös jousimiehet. Onneksi emme aivan ennättäneet, sillä paikalle pölähti kymmenen aikaan kymmenkunta lintua, jotka lensivät useisiin eri puihin, levittäytyen aika kivasti Jarkon ja minun passien läheisyyteen. Aluksi tosin tilanne oli se, että minua lähin lintu oli vaarallisessa ampumasuunnassa (olisi pitänyt ampua kohti Jarkon passipaikkaa). Seuraavaksi lähimmät linnut (2 kpl) olivat siinä maanantaina kyttäämässäni kelossa - kylläpä se nyt näytti kelpaavan! Matkaa sitten kuitenkin 45 metriä, eli turhan paljon.
No se Jarkon ja minun välissä ollut lintu onneksi jossain vaiheessa lennähti ampumasektorissani olevaan pieneen mäntyyn aivan loistavalle hollille 16 metriin eikä edes epämukavan korkealle. Kamerat käyntiin, jousi käteen, hetki kohonneen sykkeen tasailua ja jousi vireeseen. Ammuin ja osuin - lintu räpisteli alas puusta. Ryömin kojun seinän ali (kojun etureuna oli kohollaan Jarkon ja minun Jäkkärän niksinurkkauksessa esittämällämme patenttiratkaisulla) lähteäkseni hakemaan lintua muutaman metrin päästä. No eiköhän jostain syöksy samalla kanahaukka kiinni lintuun! Oli muuten iso lintu siinä akkateeren rinnalla. Hölmistyttävä tilanne, mutta parissa sekunnissa haukka huomasi minut ja otti hatkat. Onneksi teeri ei lähtenyt haukan mukaan

Sellainen tapaus. Haukan iskua en saanut videolle, mutta ammunnan, jousen virityksen ym. kylläkin. Pitää editoida noista toimiva kokonaisuus.