07/08/20 - 13:03 ip

Kirjoittaja Aihe: Ja elukkaa kaatuu...  (Luettu 181017 kertaa)

JuhaSA

• OSJM
Vs: Ja elukkaa kaatuu...
« Vastaus #45 : 18. Helmikuu, 2013 - 12:23:34 »
Oishan se hirveetä asua paikassa jossa ei mettästetä :o.

Keskiviikolle kaipaillaan yöjahtiin lisää osallistujia, notta jos mettäjänes kummittelee mielessä niin Äimärautiollakin niitä on :)
52" Bodnik Kiowa 1 piece Recurve

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #46 : 18. Helmikuu, 2013 - 13:03:10 »
Kylla ne nuo paikalliset maajussit nakyvat pyytavan ansalla kaneja ja sita on myos joidenkin pienten kuppiloiden ruokalistalla.
Kavin aamuhamarissa kavelylla laitakaupungin banaaniviljelmilla ja vastaan tuli pari ukkoa kaninippujen kanssa - semmoiset hobbitin kokoiset ja nakoiset ukot olivat taatusti pienessa tuubassa kun heita niin nauratti ja palpatus kuului jo kaukaa ennen kuin ketaan nakui.
Ois taalla muuten tosiaankin aivan hirvea asua kun koko saarella ei ole tasaista kohtaa.
"Varjaagi - asiallista koirailua jo vuodesta 1960."

Petri_O

• Full Member
« Vastaus #47 : 18. Helmikuu, 2013 - 15:59:22 »
Lainaus
Ois taalla muuten tosiaankin aivan hirvea asua kun koko saarella ei ole tasaista kohtaa.
On se varmasti hirveä paikka lakeuden kasvatille  ;D

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #48 : 14. Syyskuu, 2013 - 14:30:57 »
No niin, jatketaampa tätä "ja elukkaa kaatuu..." osiota näin kauden 2013-14 alettua ja varsinkin kun se ensimmäinen riistalaukauskin on ammuttu jousella.

Eli aamusella Nupan saareen jäniksiä etsimään jousen ja Taikan kera - mukana piti olla myös Henkan ja Santun mutta pojille tuli muita kiireitä.
Saaren reunat ovat olleet lihakarjalaitumena koko kesän ja sen perusteella ajattelin että siellä olisi hyvä jänis ja kurppakanta. Tai ei se Nuppa ole enää mikään kunnon saari kun sinne pääsee vähällä vedellä melkeimpä kuivin jaloin mutta saari se kuitenkin mulle on se ajan mitä minä täällä maankamaralla tallaan...
Taika otti yöjäljen heti kun päästiin veneestä ja selvitteli sitä keskellä olevaan katajikkoon asti kunnes "luin" koirasta että kohta lähtee... ja niinhän siinä kävi ja vielä ihan päin minua semmoiset vaatimattomat 5-60kmh lasissa. Varjoakin nopeampi heittolaukaus mutta nuoli meni hiukan takaa...niin hiukan että nuolta hakiessani löysin 4cm pätkän jussiparan häntää. On näköjään tapahtunut selvää kehitystä viime syksystä kun vastaavassa tilanteessa ammuin 10-20cm takaa ohi. Eli sen legendarisen tasaisen vauhdin taulukon mukaan kolmas nuoli vastaavassa tilanteessa napsahtaa jo takakankkuun ja sehän meinaa sitä että jussi siirtyy reppuun Taikan suosiollisella avustuksella... :D
Taika ajoi semmoisen 20-25 minuuttia yhdellä pienellä välihukalla mutta jänis meni mitä ilmeisimmin Nupanväylän padon harjaa yli Akion saareen. Kiertelin ja kaartelin pitkin katajikkoa ilman sen kummepia riistatilanteita ja lähdin kiertämään saarta vastapäivään pitkin raivattua aidan vierustaa. Ja silloin alkoi tapahtumaan - kurppia, kurppia ja taas kurppia...
Ilmeisesti aidanvierusta oikein kerää niitä hyönteisten perässä kun vierusta on sorkanjälkiä ja paskaa täynnä joten kurpille riittää sapuskaa yllinkyllin. Haulikkoholleja tuli toistakymmentä joista 3-4 oli varsin mielenkiintoista sillä Taika ikään kuin seisoi kurpan maahan. Etenin koirasta n 5-6m päähän ja aloin etsimään katsellani kurppaa mutta eipä sattunut silmään... Yhdessä tilanteessa kurppa lähti minun ja Taikan välistä eli Taika ei ilmeisesti nähnyt sitä koska tuijotti suoraan eteensä vaan ainoastaan merkkasi tuoretta hajua - vähän niin kuin seisoja. No, seisojanhan se ei ole eikä siitä voi tulla seisojaa mutta oli todellakin mielenkiintoista - samaa huomasin muutaman kerran viimesyksynä ja jopa kerran jänikselle. Nyt pisin "tuijotus" kesti reilun minuutin ja koira eteni vasta käskystä.
Kahvitauolla soitin ArtoYylle joka resusi jossain päin Kärsämänkylää Jarkon kanssa. Kesken puhelun selän takaa puskasta kuului jäniksen rääkäisy ja tuumasin Artolle että mitä, mitä se Taika nyt.. sekä kävelin paikalle. Sieltähän Taika tuli jänis, tai siis jäniksen poika suussa vastaan - semmoinen kanin kokoinen ja koska olen sitä mieltä että kaikki syödään mitä saadaan niin suolistin jäniksen ja laitoin reppuun - tulee siitä lisähöystettä kurpilla täytettyyn savustuspönttöön...

Että ensimmäinen keppi on heitetty ja saalistakin on tullut...sen hännän verran.

Huomenaamulla meinaan mennä sinne Nuppaan "kurpastamaan" haulikon kanssa mutta iltasella voisi lähteä kyttäilemään jousella rusakoita jonkin tuorerehupellon reunaan.
« Viimeksi muokattu: 14. Syyskuu, 2013 - 14:54:24 kirjoittanut Varjaagi »

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #49 : 15. Syyskuu, 2013 - 09:42:45 »
Nupan saaresta saatiin ammuttua haulikkojahdin yhteydessä uusi metsäjäniksen alarotu: hännätön metsäjänis l. Lepus varjagius. Löytö on eläintieteellisesti vähintäänkin yhtä merkittävä kuin Konsta Pylkkäsen -50 luvun lopulla Kainuusta ampuma pyymetso...  :D
Tosiaankin kun menin kurppajahtiin haulikolla niin aikomuksen oli ampua ainoastaan kurppia ja "säästää" saaren jänikset jousihommiin mutta kun Taika teki todella hyvän riistatyön niin en raaskinut olla ampumatta makuuksesta lähtevää jänistä kiitokseksi hyvästä työtä. Kun luin koirasta että nyt on riista ihan edessä niin onnistuin jopa pysäyttämään koiran piipillä paikoilleen ennen käskystä tapahtuvaa nostoa!!! Ja se on paljon se Taikan kaltaisen turbon kanssa...
Kurppiakin alkoi löytymään ja useampia tuli saaliiksi asti joten homma meni suunnitelmien mukaan. Tosin kurpat eivät nyt olleet aidan vierustalla vaan eri puolilla laidunta.

Ja tietysti kävi myös niin että Taika nosti jäniksen ja teki (sille, se kun ei ole mikään ajokoirien käyttövalio) hyvä ajon ja vielä puukko kiertyi haavassa sillä tapaa että jussi kävi istumassa 2 kertaa alle kymmenessä metrissä... No kyllä niin käy vielä jousihommissakin!

Smirkelimies

• OSJM
« Vastaus #50 : 15. Syyskuu, 2013 - 11:18:43 »
Nupan saaresta saatiin ammuttua haulikkojahdin yhteydessä uusi metsäjäniksen alarotu: hännätön metsäjänis l. Lepus varjagius. Löytö on eläintieteellisesti vähintäänkin yhtä merkittävä kuin Konsta Pylkkäsen -50 luvun lopulla Kainuusta ampuma pyymetso...  :D

On kyllä viihdyttäviä nämä Varjaagin kootut seikkailut.   :D Eilen näin kun äijä lipui Taikan kaa sissialuksella Varjakan rantaan. Jos joku tuntematon  kysyis siinä että "olitko sorsastamassa" ja Varjaagi vastais että "eiku jänistin jousella" saattais kysyjä ottaa vastauksen kenkkuiluna, notta eipä voi arvata millä asialla nämä rantojen miehet liikkuu kirjavilla pikku paateillaan.

Eilen vedin uistinta Nupan rantamilla, ei paljo muita liikkujia näkynyt joten rauhassa tuolla saapi seikkailla varjaagit ja muutkin. Pääsin kymppikerhoon, ei tosin kiloissa mutta kaipa se yks saatu ahven oli yli 10 gr. 

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #51 : 15. Syyskuu, 2013 - 18:23:21 »
Juu, ei ole kulkijoita merellä kun varsinainen siianpyyntikausi ei ole alkanut ja jostain käsittämättömästä syystä ei ole vesilintuja. Olen nyt muutamaan otteeseen ajellut pitkin ja poikin Varjakkasalmea enkä ole nähnyt muuta kuin lokkeja - näihin aikoihin siinä tapaa olla yleensä vähintäänkin muutamia kymmeniä pattipäitä ja Sahanperän poukamassa haapanoita ja heinäreitä. Tyhjää on...

rauno

• OSJM
« Vastaus #52 : 17. Syyskuu, 2013 - 08:58:20 »

Näköjään olen ollut kiltisti kun metsän tapio antaa minulle tälläisen öttiäisen :)
http://jousella.net/details.php?image_id=1631
Tämänkin viestin aikana olisin voinut olla ampumassa jousella.

"Vegetarian" is an old indian word for bad hunter.

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #53 : 17. Syyskuu, 2013 - 09:40:31 »
Näköjään olen ollut kiltisti kun metsän tapio antaa minulle tälläisen öttiäisen :)
http://jousella.net/details.php?image_id=1631

Tämä ansaitsee nyt kyllä jo ONNITTELUT! Hieno homma!

JuhaSA

• OSJM
« Vastaus #54 : 17. Syyskuu, 2013 - 09:57:15 »
Hyvä Raju! ;D
52" Bodnik Kiowa 1 piece Recurve

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #55 : 17. Syyskuu, 2013 - 11:10:27 »
No niin, nyt on sitten Raunolla ns. "pää auki" kun eka masse tuli saaliiksi!!! Onneksi olkoon!!!

Petri_O

• Full Member
« Vastaus #56 : 17. Syyskuu, 2013 - 15:13:36 »
Onnittelut! Tulihan se sieltä.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #57 : 19. Syyskuu, 2013 - 14:41:03 »
Meillä alkaa olemaan Aavemajavan kanssa sen verran intiimit ja suht säännölliset iltatoimet että täytyy toivoa että se on naaraspuolinen etten tuntisi itseäni ihan täysin pervoksi - eilenkin oltiin varmasti reilut 5 minsaa alle metrin päässä toisistamme... :D

No, kyllä se Aavemajavan sukupuoli selviää ihan kädestä katsoen vielä tälle syksyä  >:(

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #58 : 22. Syyskuu, 2013 - 09:20:55 »
On ehkä viisainta antaa hiukan tarkennusta tuohon minun ja Aavemajavan "intiimimpään" kanssakäymiseen ettei vaan kukaan luule minua zoofilistiksi... ;)
Olen nähnyt/havainnut tuon Aavemajavan 4 kertaa ja joka kerralla se on ollut äärimmäisen varovainen ja tehnyt liikkunsa lähes äänettömästi. Se ei esimerkiksi koskaan lyö hännällään vettä, ei edes säikähtäessään, vaan solahtaa lähes äänettömästi pinnan alle.

Viime torstaina oli jo kaiken huippu kun menin eri passiin kuin tavallisesti. Paikalla on 2 junavaunun pohjaa asennettu sillaksi ja sen alla on ylempi majavapato. Silta on heti tien vieressä ja siihen pääsee täysin äänettömästi ja kun kannella kasvaa vielä pehmeää sammalta niin askelääniä ei tule. Menin pasiin hiipimällä, kuten aina pyrin tekemään, ja pysähdyin tarkkailemaan jousi tulivalmiina tilannetta n 5 minuutiksi seisoen sillan alkupäässä pensaiden katveessa. Kun mitään havaintoja ei ollut niin päättelin  että vastaranta on oikea passipaikka vaikka tuuli puhalteli milloin miltäkin suunnalta. Vetelin siinä nostokoukun suoraksi, asettelin jakkaraa sopivaan kohtaan, nostin eväät ja juomat repusta käden ulottuville jakkaran viereen ettei tarvitse sitten passatessa rapistella sekä raivailin varovasti leukulla muutamia pajuja pois mahdolliselta ampumalinjalta eli tismalleen samat valmistelut kuin hirvipassissakin. Otin muutaman koetähtäyksen kanavan eri kohtiin ja totesin että kyllä nyt on keppi satavarmasti Aavemajavan kyljessä jos tähän mestaan erehtyy...
Uteliaisuuttani kävin kuitenkin kurkkaamassa sillan keskikohdilta ylävirtaan siten että kumpparien kärjet oli reunan yli ja silloin.... voi vittu... tajusin että padon alta tulee yhtäkkiä aaltoja ja kun vilkaisin hiukan sivulle niin pinnassa olevat lehdet vaan kieppuivat pyörteessä kun masse katosi pinnan alle... Tuli semmoinen sekunnin tai kahden totaalinen black out ennen kuin tajusin tilanteen... Jousi oli penkillä mutta eipä siitä olisi ollut mitään apua tässä sekkunnin tai kahden tilanteessa.
Hommassa on tasan kaksi vaihtoehtoa: Aavemajava, sillä se se taatusti oli koska ei lyönyt hännällä sukeltaessaan, oli kokoajan sillan alla mutta ei kuullut minun varovaista liikkumista sillalla padon kohinan takia tai sitten toisena vaihtoehtona on se että Aavemajavalla on pesäkolo tai jokin väliaikaispesä sillan alla ja se lähtii "muuten vaan" liikenteeseen ja sukelsi kun havaitsi minut sillan raunalla. Eli olin hyvinkin alle metrin päässä siitä... :D

Heräsi pari spekulaatiota mieleen.
-JOS olisin pitänyt sillan reunalla tarkkaillessani hiukan enemmän ääntä niin olisiko Aavemajava tullut uteliaisuuttaan kepitettäväksi?
-JOS olisin mennyt siihen passiin mitä automatkalla suunnittelin niin olisinko nähnyt Aavemajavan sillan alle?
-JOS en olisi mennyt kurkkaamaan sillan reunalta niin olisiko Aavemajava näyttänyt itsensä sen yläpuolella kun olisi mennyt vaikkapa puoli tuntia?
- JOS, jos ja jos...

Minulla on kuitenkin vakaa usko siihen että jossain vaiheessa syksyä ei travitse enää spekuloida vaan saadaan pitää koko seuralle Aavemajava peijaiset jossa on trajolla oikeaa aaveen lihaa vaikkapa grillattuna, keitettynä ja savustettuna...
« Viimeksi muokattu: 22. Syyskuu, 2013 - 09:26:20 kirjoittanut Varjaagi »

Smirkelimies

• OSJM
« Vastaus #59 : 22. Syyskuu, 2013 - 09:33:18 »
On ehkä viisainta antaa hiukan tarkennusta tuohon minun ja Aavemajavan "intiimimpään" kanssakäymiseen ettei vaan kukaan luule minua zoofilistiksi... ;)

http://www.ebay.com/bhp/shaved-beaver

Maailmalla joku on tykästynyt majaviin hyvinkin intiimeissä merkeissä, koskapa E-baystä saapi "I love shaved beaver" -T-paitoja.

Notta siitä jahtikampetta massekyttäykseen ja jatkoille vaatimenajoihin.  :)