Todennäköisesti lupia ei enää ehdi hankkia tälle kaudelle mutta ensivuodelle kyllä.
Minä olen vähän epätietoinen siitä miten suhteudun noihin illuihin. Niitä on pyörinyt nurkissa 5-6 vuotta ja pentueitakin on ollut, tosin vasta nyt saatiin myös viranomaisille kelpaavat todisteet. Samaan aikaan kauriskanta on kasvanut tasaisesti ja jäniskantakin kääntynyt kasvuun muutaman rajun ruttovuoden jälkeen. Ketut ovat lähes kadonneet ja supitkin pysyvät kurissa ja nuhteessa.
Xxxxxxxxlla on ollut kauriita ja illuja huomattavasti kauemmin ja runsaammin kuin meillä ja sieltä kuulin kommentit jossa kerrottiin että kun illut tuli niin kauriskanta ehkä hieman notkahti mutta palasi sitten kasvun tielle. Ja samaa olen kuullut muualtakin. Ne "shellinbaarin" kommentit ovat taas ihan päinvastaisia ja kertovat vakuuttavasti että kun yksikin illu tulee alueelle niin jokaikinen kauris menee sen/niiden suuhun. Ja "shellejä", joita vanhakantaisesti kutsutaan myös "hevosmiesten tietotoimistoiksi" on joka kunnassa... Erona vaan on että toiset kommentoijat liikkuvat maastossa enemmän kuin toiset eivätkä juuri käy shellillä kuin tankkaamassa jos sitäkään.
Sehän on selvää että illukannan pitää olla tasapainossa ja siihen on metsästys hyvä keino. Minusta illuja pitää olla pitämään kurissa kettu ja supikantoja.
Jäniskannalle taas pahin uhka on kanahaukka jota ylläpitää fasaanitarhaus. Kanahaukka puhdistaa järjestelmällisesti alueet ja esim viettävät saaressa aikaansa niin kauan kuin siellä on jäniksiä siirtyen seuraavaan ja sitten ne tulevat talven myötä sitten kylille kun fasaanit siirtyvät lintulaudoille ja piharuokinnoille. Talvi on varsinkin nuorelle kanahaukalle pahinta aikaa mutta pihafasut auttavat niitä selviytymään sen yli.
Onkohan niin että fasu on tosiasiassa yhtä haitallinen vieraslaji kuin minkki ja supikoira...🤔
Kannattaa kaivaa ruudusta se Ylleowstonen vapiti vs susikannoista kertova dokkari esiin. Siinähän todettiin näillä olevan suora yhteys, kun susikanta vuosikymmeniä sitten lähes tuhottiin vapitikannan lisäämiseksi niin se romahti ja kun susi palautettiin niin myös vaptikanta kääntyi voimakkaaseen nousuun.