Olen harkinnut blindin ( mikä tuon ns virallinen käännös lieneekään ) hankkimista, mutta ymmärtänette mitä tarkoitan. Joillakin seuran jäsenilla noita ilmeisestikin on jo käytössä, joten kokemuksiakin niistä siten löytynee. Joten laittakaapa kokemuksia jakoon. Mitä ominaisuuksia pitäisi olla ja mitä pitäisi välttää? Toki suosituksia hyviksi tai ei niin hyviksi havaituista malleista otetaan vastaan.
Olisiko käännös piilokoju tai kyttäyskoju.
Pääkriteerit valintaan mielestäni:
- riittävän iso jousiammuntakäyttöön
- kattoikkuna lintujahtia varten
- helppo pystytettävyys ja purettavuus
Muuten eroja löytyy esimerkiksi siitä, onko kojussa läpi ammuttavat ikkunaverkot (jos nyt niihin uskaltaa luottaa, vaativat joka tapauksessa kiinteän leikkurin).
Monet kojut ovat liian pieniä jousimetsästykseen. Pahimpia ovat ylöspäin suppenevat mallit. Kattoikkuna puuttuu monista malleista, kun ne on ajateltu lähinnä peurajahtiin.
Tämä malli on itselläni ja olen ollut erittäin tyytyväinen:
http://www.cabelas.com/ground-blinds-accessories-primos-ground-max-eclipse-8482-hunting-blind-1.shtmlHintaa tuli jonkin verran päälle 200€ toimituskuluineen ja ALVeineen. Ostin tuon alkuvuodesta tuolta Cabelakselta eikä käyttötunteja ole vielä aivan valtavasti, joten kestävyydestä en osaa paljon sanoa. Mekanismi on kuitenkin erinomaisen kätevä. Ikkunoiden muotoa voi toki miettiä, onko se paras mahdollinen. Sen olen kantapään kautta havainnut, että keski-ikkunaa ei kannata käyttää: muoto on sellainen, että kun vähänkään joutuu kääntämään tähtäystä, nappaa nuoli helposti aukon reunaan laukaistaessa (tähtäyksessähän asiaa ei helposti huomaa, kun tähtäyslinja on nuolen lähtölinjaa ylempänä). Sivuikkunat ovat maahan ammuttaessa käyttökelpoisempia muotonsa ansiosta (pitkä sivu alhaalla). Käytännössä silloin joutuu ampumaan polvelta, mikä onkin hyvä asento (esim. kantapäiden päällä istuen). Kojun ikkuna-aukkoja voi avata ja sulkea tarpeen mukaan (kiinnitykset tarralla, vetoketjulla ja kumilenkillä). Verkkoikkunat antavat näkösuojaa, mutta niistä näkee kuitenkin ulos. Ne voi kiinnittää vaikka siten, että jäättää alapuolelle ampuma-aukon ja keski-ikkunat voivat olla vain tähystysaukkona, jos niiden kautta ei aio ampua.
Varmaan eroja voi olla siinäkin, onko materiaali valoa läpäisevää. Silloin kun ei ole, tekee koju paremmin varjon sisään, eikä metsästäjä paljastu niin helposti. Tämäkin puoli on kunnossa tuossa kojussani. Tästä syystä kattoikkunakin kannattaa pitää kiinni silloin, kun sitä ei varmasti tarvitse.
Voit käydä katsomassa tuota meillä käytännössä jos haluat. Loppuviikon olen kuitenkin reissussa.