13/06/26 - 19:20 ip

Kirjoittaja Aihe: Tässäkö metsästäjän älypuhelin?  (Luettu 105057 kertaa)

Arto_Y

• OSJM
Vs: Tässäkö metsästäjän älypuhelin?
« Vastaus #45 : 23. Joulukuu, 2011 - 21:05:17 »
Pitääkö tässä nyt alkaa ratakiskoa vääntämään enemmän aiheesta kun nyt sähköisten komponenttien perusjutut on hukassa :oOlen tästä aiemminkin tainnut kirjoittaa mutta tässäpä tämä:

http://lmgtfy.com/?q=hehkulamppuhuijaus

Olen elektroniikka-alan DI, joten sikäli aika huonosti, jos sähköisten komponenttien perusjutut ovat minulta hukassa. Hehkulamppuhuijaus on tuttu ja varsin ansiokas dokumentti, mutta miten se tähän liittyy? Tarkoituksella tehty suunniteltu vanheneminen on luku sinänsä, onko jotain perusteita olettaa, että Samsungissa olisi lähdetty sille tielle mutta Simonsenissa ei? Hinta ei minusta todista mitään.

nahkahanska

• Hero Member
  • Urea Iacta Est
« Vastaus #46 : 25. Joulukuu, 2011 - 20:26:10 »
Pitääkö tässä nyt alkaa ratakiskoa vääntämään enemmän aiheesta kun nyt sähköisten komponenttien perusjutut on hukassa :oOlen tästä aiemminkin tainnut kirjoittaa mutta tässäpä tämä:

http://lmgtfy.com/?q=hehkulamppuhuijaus

Olen elektroniikka-alan DI, joten sikäli aika huonosti, jos sähköisten komponenttien perusjutut ovat minulta hukassa. Hehkulamppuhuijaus on tuttu ja varsin ansiokas dokumentti, mutta miten se tähän liittyy? Tarkoituksella tehty suunniteltu vanheneminen on luku sinänsä, onko jotain perusteita olettaa, että Samsungissa olisi lähdetty sille tielle mutta Simonsenissa ei? Hinta ei minusta todista mitään.

Niin. Minä olen taas käytännön tasolla värkännyt lähes koko työuran aikani komopnenttien kans.
Tiedättekös miks insinööri ei syö suolakurkkuja ;D?

Tähän vitsiin lisäykseksi tositarinoita. Monta kertaa töissä on insinööreiltä saanut vikatilanteessa kysyä, että katsoppas käsiäsi. Ei ole vitsi auennut vaikka äijä ei ole yksinkertaisesti saanut johtoa tai virtanppia kytkettyä asentoon "on"

Kerrallinen DI tai vastaava asiantuntija tuli kysymään, että tarviis jakajaa. Nn minä siinä sitten, että mitä rouva meinas jakaa: RJ45(CAT?) kuitua (singlemode, multimode) RF-signaalia(taajuus?) DC vai ac-sähköä, vai jotakin muuta. Vastauksena tuli "en minä tiedä"!? Silloin oli oikeasti pokassa pitämistä. Pikkusen vaikea auttaa.
No ne niistä inssijutuista, näitä riittää :D

Tää alkaa kääntyä ikiluupiksi ::)
No liittyyhän sen doku aikalailla asiaan.
Siis 100EUR luurissa nyt on vain yksinkertaisesti todennäköisemmin halvat komponentit ja kertakäyttöisempi (suojauksista huolimatta)  vs kalliimpi, joka on monen arktisen retkikunnan valinta= todennänköisemmin pidempi ikäinen kovemmissa oloissa, koska komponenteissa ei ole säästelty.

Eli pistäisin oman vetoni tuolle kalliimalle kestävyydessä pidemmässä juoksussa tai oikeasti äärioloissa. Normaali eräilijälle riittänee toki vähempikin. Mutta noin niinkun periaatteessahan tätä spekuloidaan.

Mikään ei vuorenvarmasti tietenkään todista muuta kun nuo monen retkikuntien valinnat.
Noita kalliimpia ne on käyttäneet kun halpamalleja. Miksiköhän?
Läppärinä sitten Panan toughbook. Toimii todistettavasti äärioloissa ilman raportoituja vikoja. Rahalla vain saa tässäkin kestävämmän.
Eikä muuten ole kilpailijaa tuolle, vaikka näitä pölyn, pakkasen yms kestäviä läppäreitä on muillakin merkeillä.

Noista kestäviksi mainostetuista luureista vois joku pulueeton oikeasti purkaa ja tutkia rakenteen.
Sillä saataisiin varmuus asialle. Itse ainakin jos saisin kappaleet käsiini, voisin hyvin äkkiä päätellä komponenttien laadun ja mahdolliset heikot osat skoopilla tutkien komponettien koodit ja rakenteen. Komponenteissa kun sattuu olemaan mekintä, josta selviää luokitus, toleranssit jännitten kestot, tyypit, mitoitus yms.
« Viimeksi muokattu: 25. Joulukuu, 2011 - 20:55:18 kirjoittanut nahkahanska »

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #47 : 26. Joulukuu, 2011 - 00:02:22 »
Tietenkin tässä olisi ollut hyvä jo alusta lähtien erottaa selkeämmin kaksi asiaa:
1) laitteen käyttöikä
2) kestävyys erilaisia olosuhteita vastaan käyttöiän aikana.

Minä olen painottanut omat kommenttini tuohon kakkoskohtaan.

nahkahanska

• Hero Member
  • Urea Iacta Est
« Vastaus #48 : 26. Joulukuu, 2011 - 00:18:04 »
Tietenkin tässä olisi ollut hyvä jo alusta lähtien erottaa selkeämmin kaksi asiaa:
1) laitteen käyttöikä
2) kestävyys erilaisia olosuhteita vastaan käyttöiän aikana.

Minä olen painottanut omat kommenttini tuohon kakkoskohtaan.

Ok. Tämä selventää asiaa, Näkemyseroja näissä keskusteluissa tulee. Toinen tarkoittaa aitaa ja toinen sen seivästä.
Nuo kaksi kohtaa vain tahtoo laatukomponenteissä korreloida suremmalla todennäköisyydellä. Näin siis oman työurani käytännön kokemuksen perusteella usean eri tuotteen, myös kännyköiden (älypuhelimien) kohdalla.
Mutta kuten sanottua, poikkeuksia on ja tulee aina olemaan.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #49 : 27. Joulukuu, 2011 - 21:04:33 »
Mites ne arktiset retkikunnat käyttävä kännyköitä kun siellä ei ole tukiasemia - niitä kun ei riitä edes Oulun korkeudella... Merellä ei tarvitse menä edes horisontin taakse kun kentät on nollilla... Satelliittipuhelin rulettaa oikeissa hommissa ja tietysti myös VHF-radio.

Jos joku oikea arktinen retkikunta mainitsee käyttävänsä jonkun merkkistä kännykkää niin kysymyson ainoastaan sponssista - ei mistään muusta kun se muu on ihan mahdotonta
"Varjaagi - asiallista koirailua jo vuodesta 1960."

nahkahanska

• Hero Member
  • Urea Iacta Est
« Vastaus #50 : 28. Joulukuu, 2011 - 10:10:13 »
Mites ne arktiset retkikunnat käyttävä kännyköitä kun siellä ei ole tukiasemia - niitä kun ei riitä edes Oulun korkeudella... Merellä ei tarvitse menä edes horisontin taakse kun kentät on nollilla... Satelliittipuhelin rulettaa oikeissa hommissa ja tietysti myös VHF-radio.

Jos joku oikea arktinen retkikunta mainitsee käyttävänsä jonkun merkkistä kännykkää niin kysymyson ainoastaan sponssista - ei mistään muusta kun se muu on ihan mahdotonta

Taasko ämäripään pitää oikoa :D Uskokaa nyt, että minä oikeasti tiedänkin jotakin poskensoiton lomassa :D

Kyllä tuo tukaripeitto tahtoo nykyään peittää aika paljon Esim Gronlannin tutkimusasemien, kaupunkien lieppeet alueet ja nämä paljon kuljetut reitit. Ei tosin koko matkaa pidemmällä legillä. Taikka esim. Everertin kuoleman vyöhyke. ja kyllä, siellä pelittää vain Iridiun, Globalstar yms. sateliittipuhelimimet. Meri on asia erikseen, sinne ei tukaria oikein voi pystytttää ;D
Mutta luuri on ihan peruskamaa yleensä. Napajäätiköt kas toki erikseen.

Itseasiassa juttelin erämessuilla Veikan ja Mikko Nikkisen kanssa pitkät tovit näistä, sekä olen ollut usealla Veikan seminaarissa. Ukot oli messuilla laittamassa ständiä kiinni ja mentiin siinä sitten jututtaamaan. Mukavia heppuja ja hyviä reissutarinoita. Nikkinen tarjos jopa Venäjän fillarisafaria meille.
Silloin ajelin 24 h marathonia, DH:ta ja enskaa fillarilla. Ei tullut lähdettyä, kun tiesi äijien safarit pikkuisen liian vaativiksi hyväkuntoiselle harrastekipa-ajelijalle.
Mikko oli otettu kun treenikaverini kertosi saaneensa kipinän luettuaan Mikon fillarireissusta Mt Blancille ja takas.
Kamu ajoi siitä innostuttuaan lämpimikseen Oulusta Roomaan -fillarilla.

Ei, kysymys ei todellakaan ole sponsseista ainakaan suomalaisilla reissajilla.
Itse maksavat kulut lähe kokonaan, mitä olen näitä reissukertomuksia lukenut. Omaa rahaa saa laitta kymmeniä- satoja tuhansia. Joitakin suomalaisia sponsseja saattavat saada. Suunto, Sasta yms. Ei noilta isoilta ulkomaislta firmoilta saa minkäänlaista sponssitukea, mikäli reissu suuntautuu kuuta lähemmäs.
« Viimeksi muokattu: 28. Joulukuu, 2011 - 10:49:44 kirjoittanut nahkahanska »

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #51 : 28. Joulukuu, 2011 - 14:46:51 »
Mitäs perhanan tutkimusretkikuntia ne semmoiset ovat että ovat teiden ja sivistyksen lähellä  ;)

Everestikin luokitellaan nykyään enempi extreme kiipeilyseinäksi kuin eksoottiseksi vuoreksi ja alueen saaste- ja roskaamisongelmat ovat luokiteltu todella vakaviksi - turismi on senkin alueen pilannut eikä todellakaan ole kumma jos sinne on jouduttu rakentamaan tukiasemaverkostoja kun siellä on n. 15000 huolto-, lääkintä-, yms henkilön jatkuva miehitys tietyillä alueilla. Johan siellä on taatusti menossa sen luokan piparijahtikin ympärivuorokauden että pakko olla lähiyhteydetkin kunnossa vähintäänkin alan ammattilaisiin puhumattakaan hoitsuista...  ;) ;)

Mutta jos palataan puhelimiin niin komppaan kyllä Artoyytä kybällä - en usko että joku JCB tai Simonsen on sen kestävämpi kuin keskustelun aiheena oleva Samsung oli se Veikalla tai Sarvipäällä rintataskussa tai sitten rinkan taskussa missä päin maailmaa tahansa. Mutta kerran tämä intos on ns. pattitilanteessa niin ehdotankin että yksi meistä kolmesta ostaa JCB:n yksi Simonsenin ja yksi Samsungin ja laitettaan hardcoretesti kestävyyden suhteen käyntiin. Minä voin ostaa sen JCB:n ja jos Arto vaikka hommaa Sampan niin sulle jää sen Simonsenin hankkiminen...  ;)

« Viimeksi muokattu: 28. Joulukuu, 2011 - 14:51:11 kirjoittanut Varjaagi »

Santtu

• Hero Member
« Vastaus #52 : 28. Joulukuu, 2011 - 18:24:40 »
On se jätkillä nyt hyvät intokset ;D Antakaa mulle mikä noista luureista tahansa niin rikki se menee kuitenkin jossain vaiheessa kun tulee tehtyä muutakin kuin istuttua konttorilla/tietokoneella...
Itsellä on kokemusta tuosta uudesta Sampasta ja se ainakin vaikutti kestävimmältä kumiluurilta mitä on tullu käytettyä

nahkahanska

• Hero Member
  • Urea Iacta Est
« Vastaus #53 : 28. Joulukuu, 2011 - 20:34:41 »
On se jätkillä nyt hyvät intokset ;D Antakaa mulle mikä noista luureista tahansa niin rikki se menee kuitenkin jossain vaiheessa kun tulee tehtyä muutakin kuin istuttua konttorilla/tietokoneella...
Itsellä on kokemusta tuosta uudesta Sampasta ja se ainakin vaikutti kestävimmältä kumiluurilta mitä on tullu käytettyä

On. tää on hyvä lanka. Kunnon foorumi inttäminen sopivaa hommaa näin säkkipimeinä aikoina.
Varjaagin ja Artsin kanssa tämä on mukavaa kun äijillä on harvinaisen hyvin sana hallussa!

Itsellä on samaa vikaa Santun kans, ei oikein laitteet kestä. Nykyinen luuri kaksi kertaa huollossa mekaanisen vian takia.
Fillarin XTR-hiilari-titaani vaihtaja repes kahtia. Satulan titaanikiskoa oiottaessa pannujen jäljiltä, huollon ukko vain ihmetteli, että miten sää tän teit.
Pomminkestävä vanne--->kolmeen osaan.
Ja tän olen kertonut aiemminkin, mutta olipa kerran Race Facen ikuisella takuulla varustetut alamäkifillarin kammet  Eli valmistajan oletuksena on, että kestää.
Mutta niin vain sain rikki ja ihan ajamalla tosin ei ihan hellävaraisella käytöllä...

Edellinen läppäri 3 kiintolevyä vaihtoon. Ja ihan forumin aiheeseen liittyen kun nuolet ei kestäneet, vaihdoin noihin Full metal jacketiin. Huomattava parannus kuitunuoliin. Ammuskelen paljon "stumb shootingia"
mättäisiin, lahoihin kantoihin yms. maastossa jos riistaa ei näy.

Mutta joo, ihan kaikki saa rikki jos ei muuten niin idiootilla käytöllä. Kerrallinen äijä töistä käytti luuri vasaran korvikkeena raksalla(?!)

Täytyy toki myöntää, että Samsung mobilet on varmaan näistä normihintaisita hinta-kestävyys-suhteessa kärkipään kamppeita.  Ne tais tehdä noita pölyn yms kestäviä kumikuorisia jo about 7v sitten ja kokemusta varmaan on kertynyt tässä kestävän kännyn kehittelyssä.

En ole luureja ostanut kymmeneen vuoteen kun on firman kännyt käytössä. Tosin ideana ihan mielenkiintoinen heitto testiksi :D Jos joskus ostan, niin kai se on verrokiksi ostettava.

Itseasiassa joku aika sitten jo vähän katselin ostomielessä, kun joku HAM-tyyppi kauppasi jotakin vähän käytettyä "industrial"-mallia. Oli kaksi kappaletta alumiinisalkussa, kun siinä mallissa oli pemari samassa. Olikohan juurkin tuo 150-malli. Liikaa hintaa kun liki uuden hintaa huusi.
Sonim taitaa olla samaa hardista ilman pemaria.

Varjaagin vuoritarina on täyttä totta. Nykyään näky Everestillä on kuulemma karmaiseva jätteen suhteen. Noita kirjoja olen paljon lukenut ja moni kiipeilijä kertoo paikan olevan maaiman korkein kaatopaikka. Siis ihan kaikki tyhjistä happipulloista vesipulloihin ja muihin jätteisiin dumpataan reitin varteen mäkeen ja nehän ei tuolta ikiroudasta häviä ikinä mihinkään.
On kyllä todella sääli kun noin mahtavaa paikkaa sotketaan.

Jos muuten Reissut ja vuorikiipeilykirjat kiinostaa, niin Jon Karkauerin Jäätäviin Korkeuksiin-niminen kirja kannattaa lukea.
Huippueepos olikohan 96-vuoden surullisen kuuluisista retkikunnista, joissa kävi varsin ikävästi.
Harvinaista minulle, mutta piti lukea yhteen pötköön.

Tuona vuonna hävis huonon ilman takia isoja retkikuntia kuin tuhka tuuleen.

Homma meni niin, että rikkaat "kiipeilijät" olivat isolla rahalla jo monetta kertaa yrittämässä valloitusta. Retkikunnan johtaja asiantuntijoiden ja kokeneiden kasitonnisten kävijöiden kielloista huolimatta halusi äijät perille kun isot rahat oli kyseessä.
Sieltä niitä äijiä sitten etsittiin ja raahattiin käsipelillä muiden oikeiden ja kokeneiden kiipeijöiden toimesta koskapa heko ei noin korkealla enää toimi. Veikka oli muistaakseni etsinnöissä apuna myös.

Paras "huippukiipeilijä" oli joku toimittajaämmä olemattomalla kokemuksella ja halus huipulle tavalla tai toisella rahaa kun oli ja hienosta saavutuksesta voi kirjoittaa tuottoisan kirjan/leffan. Akalle toimitetttiin Sherpojen kantamana basecampiin niinkin tärkeää kalustoa kuten uusimipia muotilehtiä yms tärkeää.
Lukekaa ihmeessä miten tuo oikeasti meni.

Muita lukemisen arvoisia, löytyy kirjastosta:

- Reinhold Messnerin kirja ekasta lisähapettomasta noususta olikohan 70-luvulla. Ei ollut pojilla goretexejä ja Marmotin -60c makuupusseja. Kova äijä.

- Pete Mäkelän kaikki reissukirjat. Tästä tyypistä tykkään eniten. Kirjoissa on aistittavissa nöyrä humoristinen asenne ja vähiten sankarimeininkiä. Joissakin kirjoissa kun meininki on sitä "täällä sitä ollaan sankareina ja miehistä miehinä"
http://www.expedition.fi/greenland2008/kauppa.html

- Poppis, Pasi Suomela.
Nämä naparetkikunta- ja Grönlantireissukirjat on hienoine kuvineen huippulaatua. Ainoita ukkoja unsupported-retkikuntana molemmat navat käynyt. Peten kirjoitustyylistä tykkään enemmän. Hienommat isot kuvat näissä Poppiksen kirjoissa.

http://www.poppicok.fi/

Jaa,tulipa taas tekstiä. Koittakaa kestää.

Edittiä: Hoksasin tosa, että olen jauhanut enemmän postauksia kun Varjakan Freguson. Se on jo hyvin se ;)
Asiasisältö onkin sitten oma juttunsa ;D
« Viimeksi muokattu: 30. Joulukuu, 2011 - 15:34:54 kirjoittanut nahkahanska »

nahkahanska

• Hero Member
  • Urea Iacta Est
« Vastaus #54 : 31. Joulukuu, 2011 - 15:46:22 »
Jatketaas topikin aiheessa. Muistelin tuossa,että Siemens teki noita paermmin suojattuja kännyjä kans jo vuosia sitten. Taisivat sittemmin myydä koko luuri-bisneksen.

Mm tämä 2004 vuoden malli näyttää olleen suht kestävän oloinen, tosin hintava laite tämäkin ollut.

http://www.cnet.com.au/siemens-m65-240002643.htm

Fujitsu-siemens nimellä ainakin tekivät välillä. Tässä vissiin "rugged"-sarjan 2006 vuoden tuotantoa.
Ei vissiin enää tämäkään tuotannossa vaikka jämäkän oloinen laite metallireunoineen.

Netistä ei löytynyt tarkempaa tietoa vieläkö näillä on vastaavia markkinoilla vai onko luopuneet koko puhelin bisneksestä kannattamattomana.

http://www.phonegg.com/Fujitsu-Siemens/Rugged-N560/Fujitsu-Siemens-Rugged-N560.html

nahkahanska

• Hero Member
  • Urea Iacta Est
« Vastaus #55 : 08. Tammikuu, 2012 - 11:22:07 »
Monologi jatkukoon.

Tähän kestävyysjutuun liittyen bongasin tämmöisen. Eli firma, mikä myy ilneisen kestäviä suojakoteloita. Portfolioon tulenee myös puhelimiinkin sopivia kunnon rymistelyyn.

http://g-form.com/

I-Pad säilyi ehjänä 30km pudotuksesta.

http://www.mtv3.fi/uutiset/it.shtml/2012/01/1472828/testi-lahella-area-51--aluetta-taivaalta-pudonnut-ipad-selvisi-ehjana

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #56 : 08. Tammikuu, 2012 - 14:53:54 »
MInä hyppään pois tästä intoksesta ihan tarkoituksella ja syy on se että on aivan sama vaikkka kännykkä kestäisi ydinpommin ja auringon räjähdyksen koska mitä xittua tekee ihan oikeasti kamppeella joka toimii vain citysisseillä isompien asutuskeskusten ja teiden lähistöllä... Jo muutaman kymmen kilsan päästä Oulusta sen yhteydenpitokyky on siinä ja siinä että toimii. Ja sitten kun on vielä kentissä eroja eri operaattorien välillä niin eipä tuohon kannata kovin paljon panostaa...
Mutta ihan kiva ja tarpeellinen kampe jos toimii mutta ainakin mun luottamus siihen on aika heikko.

nahkahanska

• Hero Member
  • Urea Iacta Est
« Vastaus #57 : 08. Tammikuu, 2012 - 16:15:43 »
MInä hyppään pois tästä intoksesta ihan tarkoituksella ja syy on se että on aivan sama vaikkka kännykkä kestäisi ydinpommin ja auringon räjähdyksen koska mitä xittua tekee ihan oikeasti kamppeella joka toimii vain citysisseillä isompien asutuskeskusten ja teiden lähistöllä... Jo muutaman kymmen kilsan päästä Oulusta sen yhteydenpitokyky on siinä ja siinä että toimii. Ja sitten kun on vielä kentissä eroja eri operaattorien välillä niin eipä tuohon kannata kovin paljon panostaa...
Mutta ihan kiva ja tarpeellinen kampe jos toimii mutta ainakin mun luottamus siihen on aika heikko.

Kyllähän tämä aihe on aikalailla spekuloitu monelta kantilta.

Ei vaan tottapa Varjaagi sepustelee.

Täysin yhden kännykän varaan ei ikinä pitäisi luottaa jos ollaan todella kaukana kairassa. Akunkestokin nykykännyköissä on about tupakan mittainen varsinkin kun tehot huutaa tapissa tukarin raja-alueilla.

Omassa "hienossa" kosketusnäyttöluurissa ei akku kestä yön yli. Eli ei herätä jos ei ole laturissa. Akku vaihdettu kaikki akkua kuluttavat tigentagelit pois päältä ja sama lopputulos. Arvatkaapa onko mukava pidempiä työpuheluja hoitaa mokomalla.

Nuo kosketusnäytöt nykyisellään tahtoo imeä virtaa,

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #58 : 08. Tammikuu, 2012 - 18:25:22 »
Perskele, akut jäi haukkumatta  :D :D

Petri_O

• Full Member
« Vastaus #59 : 09. Tammikuu, 2012 - 11:37:37 »
Lainaus
Perskele, akut jäi haukkumatta  Hymyilee leveästi Hymyilee leveästi

Siitähän sais vielä toisen mokoman tekstiä.  ;)

Se on kyllä totta, ettei akut enää kestä nyky kosketus näyttöluureissa. Piti hirvenpyynti hommaan ostaa lisä akkulaturi, että saa metsällä ladata akun, kun ei kestä päivää seurata hirven haukkua.