Jos hän haluaa ampua omenan kaverinsa pään päältä, Fred käyttäisi taljaa, tähtäintä ja laukaisulaitetta. Tämä perustuu kolmeen tekijään:
- Fred tietää matkan paremmin
- Hänellä on paljon aikaa suorittaa laukaus
- Hän tietää, että kaveri pysyy hyvin vakaasti aloillaan.
Mutta taas jos hän haluaisi ampua kaverinsa omenan sijaan, Fred käyttäisi vaistojousta.
Samat kolme tekijää päinvastoin:
- Hän tietää matkan huonommin
- Laukaus täytyy suorittaa nopeasti
- Kaveri ei varmasti pysy yhtä hyvin aloillaan
Nyt ei sytytä, mihin tuo matkan paremmin tai huonommin tietäminen tässä perustui. Siitä olen samaa mieltä, että ajatusleikki toimii paremmin isolla riistalla. Pyyn kokoisissa maaleissa on tarkkuudella jo niin suuri merkitys. Saaliin pysyminen riittävän pitkään aloillaan riippuu tietysti sattuman lisäksi eläimestä ja jahtitavasta.
Äkkivilkaisulla luulin ensin, että kyse oli Fread Bearista, joka kirjoitti muistaakseni melko vanhassa jutussaan (jonka kopioin sinulta) että vaistommunta olisi tähtäinammuntaa tarkempaa vai oliko se helpompaa. Omat havaintoni eivät tue tuota teoriaa 
TRÖÖÖ! wrong answer tuo juoksujuttu!!! Taaskaan ei minun arvoitusleikkiin saada oikeaa vastausta.

Eichlerhän se, ei sentään jousimetsästyksen esi-isä eli Bear.
Tuon matkan arviointi on huomattavan paljon helpompaa nykyisillä monipinnisillä tähtäimillä verattuna kommando-tyyliin. Ainakin itse tiedän aika tarkkaan miten paljon oman Trophy Ridgen yksittäinen pinni peittää tietyn kokoista objektia eri matkoilta=profit.
Lisäksi omalla kohdallani Trophy Ridgen V-inline-pin systeemin päällekkäisten pinnien väli on hyvä lisäapu matkan arvioimiseen. eli koko pinnipino on referenssinä. Tämä tähtäin kyseessä
http://www.trophyridge.com/sights/V3/ Jotakin juttua olin lukeneeni jostain, että kyseinen kampe on kielletty jossain kipailuissa juurikin tuon ominaisuuden takia tjsp. Suuren suosion saavuttaneessa "Nahkahanska-cupissa" toki sallittu tähtäin ainakin