26/04/26 - 11:24 ap

Kirjoittaja Aihe: Viimeisin hankintasi:  (Luettu 600566 kertaa)

Varjaagi

• OSJM
Vs: Viimeisin hankintasi:
« Vastaus #315 : 19. Tammikuu, 2013 - 13:25:19 »
Kuuklettelin varsin PMR puhelimia ja näkyy olevan, aivan kuten arvelinkin, että pro-tason PMR on hinnaltaan siellä +150 ekua/kpl...
No nyt koetetaan siten Henkan kanssa Claesilta Topcomin puhelinparia hinnaltaa 99€ - näkyy olevan muualla pikkasen halvempia mutta ne lähetyskulut...
« Viimeksi muokattu: 20. Tammikuu, 2013 - 14:35:14 kirjoittanut Varjaagi »
"Varjaagi - asiallista koirailua jo vuodesta 1960."

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #316 : 29. Tammikuu, 2013 - 22:53:22 »
Tarvikkeita Rytera Nemesikseen eli "kisajouseen":
- Trophy Ridge Revolution -nuolihylly
- Tusina Easton Flatline -nuolia

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #317 : 04. Helmikuu, 2013 - 15:14:03 »
12 kg kahvakuula tuli hommattua, kun kävin parin tunnin pikakurssilla viime viikolla.

Asentelin viikonloppuna sen Trophy Ridgen Revolution -nuolihyllyn Nemesikseen, tosin hienosäätö on vielä tekemättä. Kyllähän tuo näytti toimivan. Minusta kapistuksen laatuvaikutelma on päällisin puolin erittäin hyvä, vaikka hintaluokka oli altaputoavaksi edullinen (ovh. n. 55€ Erätukussa). Kestävämmän oloinen tuo rakenne minusta on kuin jossain QAD:n Ultra Rest HD/HDX:ssä. Asennustapa oli myös sellainen, että tuohon laukaisunaruun tulee ylikireyttä, enkä siksi odota törmääväni samanlaisiin ongelmiin kuin QAD:n hyllyn kanssa.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #318 : 01. Maaliskuu, 2013 - 18:57:16 »
Voi paska - perinnejousimetsästäjien liiton sivulla oli myynnissä Samickin Volcano vastakaari. Pituutta 58" ja paunoja 60 eli pituutta lukuuottamatta mun spekseille sopiva jousi. Heitin siitä tarjouksen puolileikilläni ja läpihän se meni... :-\
Koetan saada tuunattua siitä painottamalla vakaamman ammuttavan sillä uskon että mun lyhyellä vedolla jännekulma sormille ei vielä tuo ongelmia laukaisun kanssa. Saas nähdä, voihan se olla aika outo ampua kun mun jouset on olleet 62 tuumaisia.
« Viimeksi muokattu: 01. Maaliskuu, 2013 - 20:07:16 kirjoittanut Varjaagi »

rauno

• OSJM
« Vastaus #319 : 01. Maaliskuu, 2013 - 21:34:38 »

Mege osti camo kalvopuvun, arvaatte varmaan mistä kaupasta 8)
Tämänkin viestin aikana olisin voinut olla ampumassa jousella.

"Vegetarian" is an old indian word for bad hunter.

heko

• Full Member
« Vastaus #320 : 01. Maaliskuu, 2013 - 23:47:26 »
erehdystukku

JuhaSA

• Hero Member
« Vastaus #321 : 02. Maaliskuu, 2013 - 09:23:11 »
Voi paska - perinnejousimetsästäjien liiton sivulla oli myynnissä Samickin Volcano vastakaari. Pituutta 58" ja paunoja 60 eli pituutta lukuuottamatta mun spekseille sopiva jousi. Heitin siitä tarjouksen puolileikilläni ja läpihän se meni... :-\
Koetan saada tuunattua siitä painottamalla vakaamman ammuttavan sillä uskon että mun lyhyellä vedolla jännekulma sormille ei vielä tuo ongelmia laukaisun kanssa. Saas nähdä, voihan se olla aika outo ampua kun mun jouset on olleet 62 tuumaisia.

Jaa se meni läpi se tarjous :D  Volcano on kiinnostanut muakin, mutta päädyin sitten tohon Sting Rayhin, ovat molemmat jouset 58 pituudeltaan.

Varmaan vastakäyrät ainakin aukee enemmän kun jousi on tuon verran lyhyempi. Näin veikkailisin.
52" Bodnik Kiowa 1 piece Recurve

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #322 : 02. Maaliskuu, 2013 - 09:47:37 »
Joo meni vaikka sille rahalle olisi ollut muutakin käyttöä...
No, edullinen se jousi kumminkin oli - niin edullinen että kannatti ostaa vaikkein ampuis sillä koskaan.. :D

Tuo vastakaaren kärkitoimisuus on mielenkiintoinen asia ja se ei toimi oikein jos jousi on tehty 28" vedolle ja ampujan veto on esim. 26". Mun 62" Ragimi on viritetty lapoja muokkaamalla kärkitoimiseksi mun vedolle. Kavensin kärkiä ja sain niihin liikettä siten että nopeus V1 nousi kymmenisen jalkaa, paunamäärä pysyi samana ja vedonloppuosa on pehmeämpi.
Luulin että paunamäärä tippuisi mutta lapojen "ajoitus" on nyt aikaisemmalla.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #323 : 05. Maaliskuu, 2013 - 10:05:06 »
Volcano tuli matkahuollon kautta - mikäs siinä, semmoinen vähän reilun xyrvän mittainen väkkyrä. Semmoinen puiltaan miellyttävän värinen ja aivan hemmetin kevyt.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #324 : 05. Maaliskuu, 2013 - 20:23:53 »
Tuli koeammuttua tuota pätkäjousta. Oikeastaan yllättävänkin paljon - ehkä joku 80-90 nuolta, valtaosa niistä oli sulattomia nuolia ja kahta eri jäykkyyttä eri painoisilla kärjillä. Jotenkin vaan en luota tai osaa tuota sulattoman nuolen testiä joten varsinainen hienosäätö jää odottamaan 3 eri matkalta ukona ammuttavaa paperitestiä. Pikaisesti tulin siihen tulokseen että pitkänhuiskean Ragimin nuolet sopivat aika hyvin tähän Samickin pätkään.
Muutama setti tuli kokeiltua tarkkuuttakin - kevyt ja lyhyt jousi on aika levoton laukauksen jälkeen ja vaatii keskittymistä jälkipitoon kuten myös laukaisuhetken ajoitukseen koska se liikkuu vedossa melkeinpä sydämenlyöntien tahtiin mitä taas puolisen kiloa painavampi ja 4" pidempi Ragimi ei tee.
Veto on yllättävän miellyttävä ja lopussa homaa selvästi milloin vastakaaret oikeavat. Jäykkyys jäi vielä mittaamatta mutta mutulla se on ehkä pari paunaa jäykempi kuin Ragim. Heitto vaikuttaa todella nopealta - joka sekin on vielä mittaamatta.

PioneerII

• Full Member
« Vastaus #325 : 05. Maaliskuu, 2013 - 21:25:24 »
Xyrvän mittainen? Ompa se pieni  ;D

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #326 : 06. Maaliskuu, 2013 - 09:31:10 »
Juu että semmoinen kampe mulla on... :D

Mittasin aamulla "pätkän" jäykkyyden ja kyllä mutu piti paikkansa sillä mun vedolla jäykkyys on just sen 2# enemmän kuin Ragimissa.
Jos on huolimaton jälkipito niin 8m matkalta nuoli menee kuin pistettynä 15cm klo neljään - raskaan Ragimin jälkeen pätkä on todella taiten ammuttava. Meinaan haeskella lisäpainoille paikat teippaamalla ja jos homma ei ala pelittämään niin laitan jousen kiertoon tai sitten tilleröin paunat alas ja teen siitä vaimolle jousen...

Smirkelimies

• Sr. Member
« Vastaus #327 : 06. Maaliskuu, 2013 - 22:09:16 »
Meinaan haeskella lisäpainoille paikat teippaamalla ja jos homma ei ala pelittämään niin laitan jousen kiertoon tai sitten tilleröin paunat alas ja teen siitä vaimolle jousen...

Joskus funtsaillu että mitäs jos laittaisi painon ranteeseen, luulis sen olevan vähän sama kuin paino jouseen. Kikkaileeko jotkut ampujat jäykennetyillä/painavilla ammunta-asuilla? Joskus olen nähnyt telkkarissa ainakin ilmakivääriampujilla jotain kehoa tukevia ammuntapukuja.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #328 : 06. Maaliskuu, 2013 - 22:51:52 »
No joo, paino ranteessa vois olla jotakin, voisi vallan hyvin vakauttaa pokakättä jousta jännittäessä ja "tähdätessä".
Mutta itse koe että kallellaan pidettävä kevyt jousi elää kädessä laukaisuhetkellä siten että se ikään kuin pyrkii (oikeakätisellä) pyörähtämään vastapäivään. Metsästyksessä jousen pitäminen pystysuorassa fita-tyyliin ei onnistu ainakaan normaalilla nuolihyllyllä. Jotkut näkyvät ampuvan siten että pokakädellä on tiukka ote jousesta - sitä en (ainakaan vielä) ole kokeillut.

JuhaSA

• Hero Member
« Vastaus #329 : 07. Maaliskuu, 2013 - 06:58:49 »
Se on varmaan ihan samoissa painoluokissa mun Sting Rayn kanssa toi Vulcano. Kevyellä jousella oon huomannut että se tukevoituu jos paunoja on on hieman enemmän. Esim mun Puskajussi joka on vain 56 tuumanen on tosi hyvä ampua, mutta kun paunoja on vaan 43 tekee se jousesta jotenkin vielä huteramman kun se ei ikäänkuin purista ukkoa ja jousta yhteen. Sting Ray puolestaan antaa 50 paunaa ja on tietenkin myös hieman pidempi, ampumatuntuma on heti astetta jämäkämpi.

Mulla hyvin todennäköisesti jälkipidon puute heittää nimenomaa nuolia oikealle (vasuri kun olen) ja se on sellanen asia jota joutuu ittelleen muistuttamaan aika useesti ennen reenien aloitusta. Tai sitten pokakäsi väsyy ja tähtäyslinja "kallistuu" liikaa oikealle.
« Viimeksi muokattu: 07. Maaliskuu, 2013 - 07:03:14 kirjoittanut JuhaSA »
52" Bodnik Kiowa 1 piece Recurve