13/06/26 - 16:29 ip

Kirjoittaja Aihe: Viimeisin hankintasi:  (Luettu 605710 kertaa)

rauno

• OSJM
Vs: Viimeisin hankintasi:
« Vastaus #45 : 26. Elokuu, 2011 - 19:58:03 »
Jos on valo tehoa reservissä niin on aina mukavampi etsiä esim. majavaa syys sateessa keskellä yötä.

Tuolla näyttäis olevan aika hyviä vaihtoehtoja http://www.taskulamput.fi/
« Viimeksi muokattu: 26. Elokuu, 2011 - 20:21:26 kirjoittanut rauno »
Tämänkin viestin aikana olisin voinut olla ampumassa jousella.

"Vegetarian" is an old indian word for bad hunter.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #46 : 26. Elokuu, 2011 - 21:18:17 »
Juu, eihän se reservi mitään haittaa kun se vaan on käytössä vain silloin kun on tarvis. Eli noiden suurteholamppujen pitäsi ehdottomasti olla sellasia että niiden valotehon saa pudotettua johonkin 5% maksimista.

Mulla on 6-7 noita Petz Tikka (kahdella eri tuotemerkillä) 4 ja 6 ledin lamppuja pitkin ja poikin autoa, työkalupakkeja ja venettä ja yksi on myös jahtitakin taskussa ja se on ainakin minulle ihan ok lamppu. Riistan haeskeluun heinikkoisesta vedessä siinä on alimmassakin tehoasennossa hiukan liian kirkas valo mutta nyrkinsilmässä sormin valomäärä säädettäessä ihan ok.

Verijäljellehän led ei toimi joten siihen pitää sitten käyttää perinteistä hehkulamppua - tai pärettä  ;)
« Viimeksi muokattu: 26. Elokuu, 2011 - 21:20:12 kirjoittanut Varjaagi »
"Varjaagi - asiallista koirailua jo vuodesta 1960."

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #47 : 26. Elokuu, 2011 - 21:20:40 »
Mihinkäs te muuten tarvitsette noita suuritehoisia otsalamppuja?

Led Lenserissä ainakin on portaaton tehonsäätö, sitä en katsonut oliko noissa Nahkahanskan linkittämissä Zebroissa. Tarvittaessa voimakastakin tehoa olen ajatellut tarvitsevani ammutun riistan hakemisessa pimeässä. Se on tiedossa, että LED-valo ei näytä verta erityisen hyvin.

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #48 : 26. Elokuu, 2011 - 21:23:28 »
On tullut ostettua tuohon valmistuvaan jahti autoon kaikenlaista sälää, mutta uusi otsalamppu olis tarkoitus ostaa.

Led Lenseriä olen ajatellut mutta onko olemassa jopa parempia otsalamppuja?

Mikä kauppa Oulussa myy tuota led lenseriä ja mihin hintaan, kannattaako tilata jostain.

Entä jos ostat minulta tuon vähän käytetyn Led Lenserin Ahvenanmaan reissun jälkeen ja tilaan itse tilalle tuollaisen Zebran  :)

nahkahanska

• Hero Member
  • Urea Iacta Est
« Vastaus #49 : 26. Elokuu, 2011 - 21:43:59 »
Aloitanko taas sarvispään muistelun -no aloitanpa tietysti!

Ensinnäkin:
Varjaagin kyselemän tehon suhteen wanha viisaus pätee "200 lumenia on parempi kuin 100 lumenia, koska sen on isompi luku!

Minulla on mennyt tuo fikkareiden kanssa hommat yli niinkuin monessa muussakin hommassa, ja jos melko absoluuttista todellista dataa haluaa niin tuolta lisätietoa
http://www.flashlightreviews.com/index.html
EI montaa merkkilamppua löydy.  Wolf Eyes on ollut vielä pätevimpiä näistä perinteisitä merkkivermeistä.

Perusasiat hukassa?
Tuolta suomeksi perusteellinen tietopaketti
http://jauno.nettisivu.org/

tse käytän pääasiassa Fenixin käsituikkuja
http://www.fenixgear.com/flashlight/index.asp#img/nav/photos/1000-x210600.jpg

Military speksit täyttävä täydellä IP-vesisuojauksella ja suht bullet proof, kuten allaolevasta videosta voi jokainen todeta
http://www.youtube.com/watch?v=0WvhJWE3_Oc

Itse olen ajellut Downhilliä, talvienskaa yms maastorymistelyävuodesta 97, joten jotakin tietoa Sarvispäässä myös maastofillarilampuista.
Elieli, jos TOSISSAAN tarvii valoa, on ainoastaan yksi vaihtoheto, Lupine (mieluiten tuplana) Palaa vastaantulevalla maastokuskilla miltei rusketusrajat :o

http://www.lupine.de/web/en/products/helmetlights/betty/12/
Noita testailivat joskus auton normi halogeenia vastaan ja Lupine vei valotehossa 6-0. Hintaa? Not relevant. Eli jos hintaa pitää kysyä, niin sinulla ei ole varaa ;D

Kysykää vain minulta ;D

nahkahanska

• Hero Member
  • Urea Iacta Est
« Vastaus #50 : 26. Elokuu, 2011 - 21:56:22 »
Juu, eihän se reservi mitään haittaa kun se vaan on käytössä vain silloin kun on tarvis. Eli noiden suurteholamppujen pitäsi ehdottomasti olla sellasia että niiden valotehon saa pudotettua johonkin 5% maksimista.

Varjaagi ottaa silmän kouraan ja katsoon esim noita Zebran lamppujen datoja tarkmmin  :D

Light Output

High:         H1 220 Lm (0.9 hrs)   or    H2  120 Lm (2 hrs) / 4Hz Strobe
    Medium:    M1  43 Lm (12 hrs)    or   M2    24 Lm (23 hrs)
    Low:         L1      5 Lm (3.7 days) or    L2   0.5 Lm (21 days)

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #51 : 26. Elokuu, 2011 - 21:57:41 »
Niimpä - mutta mihin mää semmoista tarttisin, sen tarpeellisen 5 lumenea saa halvemmallakin ja loppurahat jää vaikka eväs banaaneihin.

Mutta mulla on tiedossa miten ledi näyttää verijäljen ihan yhtä hyvin kuin hehkulamppu tai se perinteinen päre mutta en perskele paljasta sitä koska kikka ei maksa mitään joten sitä ei taideta hienossa kuuklessa mainita missään muodossa. Mutta  sen lupaan että jos joku onnistuu  kuuklettamaan tuon kikan jostain esille niin...jaa mitähän sitä lupaisi....?
Vaikka...iltalennon muuttoransseille Varjakkasaaren letossa. Viikko aikaa kuukletella - sitten iltalentotarjous päättyy!
« Viimeksi muokattu: 26. Elokuu, 2011 - 22:04:13 kirjoittanut Varjaagi »

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #52 : 26. Elokuu, 2011 - 22:00:36 »
Entä jos ostat minulta tuon vähän käytetyn Led Lenserin Ahvenanmaan reissun jälkeen ja tilaan itse tilalle tuollaisen Zebran  :)

...ja saat tietysti selvästi halvemmalla kuin halvin muualta löytämäsi tarjous toimituskuluineen.

nahkahanska

• Hero Member
  • Urea Iacta Est
« Vastaus #53 : 26. Elokuu, 2011 - 22:15:25 »

...ja saat tietysti selvästi halvemmalla kuin halvin muualta löytämäsi tarjous toimituskuluineen.

Pieni varoituksen sana Artolle, kuka on tunnetusti hintatieoinen.

Noi minun linkkaamat lamput syö ihan poskettoman kallita CR123-teho paristoja. Hintaa about 4.5EUR-8EUR per styge, ja niitä menee reppukaupalla.

Itse käytän Panasonicin huippukennoilla tehtyjä paristoja. Parit laturit ja Panasonicin-laatu akutkin löytyy ja ei ole halpoja nekään.

Näissä ei todellakaan kannata säästellä Kiinan zigtsao akkupaketeilla/latureilla. Noi imee poskettoman määrän virtaa piikkinä ja huonot akut/patterit paikoillaan, jotka ei ole valikoituja ja tasapainoisia voi lamppu yksienkertaisesti räjähtää! ja näin on jollekin kotisepälle käynytkin. Käy meinaan pikkusen kuumana tommoinen lamppu normikäytössäkin.
Lisäekstrana sen kun ruuvaat juosten kusten tehdyillä toleransseilla tehdyt CR123-akut paikoilleen lampun ledin yhdeydessä oleva piirilevy menee paskaksi--->entinen lamppu. Tämä johtuu naftista sovitusesta. 0,5mm liian pitkä patteri särkee kiinniruuvattaessa fikkarin taatusti.

edittiä:
Jaaniin. noissa akkuversioissa ei sitten riitä noilla candeloilla lähellekään sitä mitä valmistaja lupaa. AA ja AAA-versiot on heikoimpia tässä vertailussa. Niissä ei vain riitä jerkku noilla tehoilla edes laatupattereilla saatika akuilla. Joten kannttaa varauksella suhtautua amerikan poikien lupauksiin.
OT:
Minulla oli muuten ohtalampuksi kypärään DIY- Hellfire-prototyyppi-versiokin. 2*50W sisustushalogeeni sopivalla keilalla rosterikoteloon sovitettuna. Akku painoi about tonnin mutta painosta viis tai kuus. Lamppua piti käyttää talvella. Lämmpes sen verran, että piti johdotukset laittaa teollisuustason lämpöjä kestävästä kaapelista. Autot vilkutteli pitkiä kun sattui autotien reunassa ajamaan...

« Viimeksi muokattu: 26. Elokuu, 2011 - 22:35:26 kirjoittanut nahkahanska »

nahkahanska

• Hero Member
  • Urea Iacta Est
« Vastaus #54 : 26. Elokuu, 2011 - 22:46:33 »
Jaa niin ne hankinnat. Tommonen ja tämmöstä ovat dynonneet pelkällä airhammerilla 300C:llä. samaa luokkaa about -20hp omassa
Ran a baseline on the dyno last Saturday with only the Airhammer.
371 hp

After the Can 93 tune= 360 hp

Custom tune final was= 386 hp

http://www.300cforums.com/forums/attachments/tuning-cmr-dyno-datalogging-gauges/27743d1203105001-predator-evaluations-performance-data-srt8-dyno-chart.jpg

Tehoahan ei ole ikinä liikaa.

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #55 : 26. Elokuu, 2011 - 23:59:29 »
Pieni varoituksen sana Artolle, kuka on tunnetusti hintatieoinen.

Noi minun linkkaamat lamput syö ihan poskettoman kallita CR123-teho paristoja. Hintaa about 4.5EUR-8EUR per styge, ja niitä menee reppukaupalla.

Aiheellinen varoitus. Ei kuitenkaan päde kaikkiin malleihin, esim. tämä syö tavallisia AA-paristoja tai -akkuja:
http://www.zebralight.com/H51F-AA-Floody-Headlamp_p_44.html

Santtu

• Hero Member
« Vastaus #56 : 27. Elokuu, 2011 - 10:34:23 »
No minäpä ostan sitten tuon Arton LedLenserin halvalla pois kun ne on niin huonoja! Kaks kymppi tarjottu. Ei vaan oikeasti oikeassa elämässä eikä vaan guuglessa testattu nuo ledlenserit vähän kovemmassakin käytössä kuin jahtihommissa. Itse en ainakaan päässä mielellään pitäis tuommoista normaali käsilapun kokoista möhkälettä.

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #57 : 27. Elokuu, 2011 - 11:50:48 »
No minäpä ostan sitten tuon Arton LedLenserin halvalla pois kun ne on niin huonoja! Kaks kymppi tarjottu. Ei vaan oikeasti oikeassa elämässä eikä vaan guuglessa testattu nuo ledlenserit vähän kovemmassakin käytössä kuin jahtihommissa. Itse en ainakaan päässä mielellään pitäis tuommoista normaali käsilapun kokoista möhkälettä.

Jokseenkin saman kokoinen möntti tulee otsalle tällaisessa Zebrassa kuin Led Lenserissä (8,1 cm pitkä ja 2,3 cm leveä sylinteri):
http://www.taskulamput.fi/tuote/otsalamppu_zebralight_h51fw_160_lm_neutraali_valkoinen/

Painoa on Led Lenserissä yli triplasti verrattuna Zebraan, vaikka rakenne on muovinen ja Zebrassa alumiinia. Johtuu varmaan paljolti siitä, että Led Lenserissä on enemmän paristoja (takaraivolla). Varmaan sen myötä myös pidempi toiminta-aika, mutta Led Lenser ilmoittaa toiminta-ajan niin epämääräisesti, että vertailu on vaikeaa. Valokeilan säätömahdollisuutta ei ole Zebrassa, mutta tuo pätevän oloinen mekaniikka puhuttelee. Led Lenserissä kulkee otsapannan vieressä johto, sekin voi tehdä siitä rikkoontumisherkemmän. Jos vesi/kosteus ei ole kokemuksen mukaan käytännössä aiheuttanut ongelmaa niin ehkä siitä ei kannata olla liikaa huolissaan, vaikka näyttää siltä, että valmistaja ei uskalla luvata asiasta mitään. Ahvenanmaalla tulee sitten käytännön testiä.

Zebraa saa myös lämpimän sävyisemmällä valolla (kuten tuossa linkissä), näyttäisikö se veren paremmin?

Santtu

• Hero Member
« Vastaus #58 : 27. Elokuu, 2011 - 14:27:04 »
Vähemmän spekulaatiota, enemmän metsästystä ja käytännön kokemusta. Hyvin sää tolla LedLenserillä näät!

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #59 : 27. Elokuu, 2011 - 17:18:32 »
Täytyy sanoa että tuohon Santtuun on Puntolla ajaminen vaikuttanut todella positiivisesti. Miehestä on karissut tyhjänpäiväinen pessimisti ja asenne alkaa näköjään olemaan kohdillaan niin kuin metsästäjällä pitää ollakin  ;D :D ;D :D