26/04/26 - 07:09 ap

Kirjoittaja Aihe: Omituinen ongelma taljassa  (Luettu 5282 kertaa)

Arto_Y

• OSJM
Omituinen ongelma taljassa
« : 21. Lokakuu, 2019 - 10:59:23 »
Löytyykö ideoita, mistä tällaisessa ongelmassa voisi olla kysymys?

Kesällä aloin ampua radalla ja nuolet alkoivat ensimmäisestä rastista alkaen mennä selvästi yli. Ehkä 15 cm yli 25 metristä. Jousen olin aiemmin säätänyt huolella leikkureita myöten ja ampunut niillä säädöillä jo hyvän aikaa, mutta ei auttanut kuin marssia säätöpakalle ja säätää tähtäin uusiksi eli reilusti ylöspäin. Myöhemmin tarkistin vielä leikkurit ja niiden osalta tilanne oli kunnossa. Ei siis mitään merkkiä siitä, että nokin paikka tai nuolihylly olisivat liikkuneet. Noilla säädöillä olen ampunut taas jo pidemmän aikaa.

No eilen talkoiden jälkeen lähdin kiertämään rataa ja ongelma ilmeni toisin päin, eli alkoi viedä ainakin suunnilleen saman verran alas. Niinpä piti ruuvata tähtäinpinnejä taas reilusti, tällä kertaa alaspäin. Leikkureiden lentoa en vielä ole tarkistanut.

Minusta tosi erikoinen ongelma. Ainoa mitä tulee mieleen on joku ongelma nuolihyllyn toiminnassa (altaputoava QAD Ultrarest HDX tai HD), mutta kyllä kai sellaisen pitäisi näkyä muussakin kuin osumapisteessä, eli myös leikkureiden toiminnassa. Mutta kun ei ainakaan viimeksi näkynyt. Outo juttu!

Takatähtäimenä minulla on No-peep eli vastaava optinen värkki, jota käytetään sisäänrakennettuna myös IQ bow sight -tähtäimessä. Eilenkään ei kuitenkaan vaikuttanut siltä, että ankkurointi olisi yhtään muttunut ja niinhän siinä kävisi, jos No-peepin lukitus olisi pettänyt ja asento muuttunut.
« Viimeksi muokattu: 21. Lokakuu, 2019 - 11:01:18 kirjoittanut Arto_Y »

rauno

• OSJM
Vs: Omituinen ongelma taljassa
« Vastaus #1 : 21. Lokakuu, 2019 - 14:33:45 »
Ei Kait ikänäkö vaikuta kun sulla pitää katsoa niin monta asiaa yhtä aikaa ennen laukaisua.
Tämänkin viestin aikana olisin voinut olla ampumassa jousella.

"Vegetarian" is an old indian word for bad hunter.

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #2 : 21. Lokakuu, 2019 - 14:35:27 »
Ei Kait ikänäkö vaikuta kun sulla pitää katsoa niin monta asiaa yhtä aikaa ennen laukaisua.

Olikohan tämä jotain No-peep -piruilua vai mitä kummaa? Mutta sinähän tuohon olet narut vaihtanut, onko sen pohjalta jotain ideaa  ;)

rauno

• OSJM
« Vastaus #3 : 21. Lokakuu, 2019 - 14:58:43 »
Tuo hylly saattaa kyllä aiheuttaa ongelmia jos ei toimi kunnolla.
Jousi ampuu aina samalla tavalla ja mikään ei muutu jos narut on ehyet.
Ainahan sulla on ollut jotain ongelmia ammunnassa.
Tämänkin viestin aikana olisin voinut olla ampumassa jousella.

"Vegetarian" is an old indian word for bad hunter.

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #4 : 21. Lokakuu, 2019 - 15:09:24 »
Tuo hylly saattaa kyllä aiheuttaa ongelmia jos ei toimi kunnolla.
Jousi ampuu aina samalla tavalla ja mikään ei muutu jos narut on ehyet.
Ainahan sulla on ollut jotain ongelmia ammunnassa.

No johan oli asiallista tekstiä tuo viimeinen rivi. Joo, monesti on ollut ongelmia ammunnassa kuten muillakin harrastajilla, mutta onpa tullut onnistumisiakin esim. kisoissa ja joskus ihan metsälläkin. Mutta tässä ei ole kyse ampumateknisestä ongelmasta.

On tässä viime aikoina pyörinyt mielessä, tulisinko takaisin WhatsApp-ryhmään, mutta kiitos muistutuksesta: ei kannata.

Kaikkea ei minun kannata tänne foorumille kirjoittaa, joten minäpä soittelen sinulle illemmalla.

JaakkoK

• Hero Member
« Vastaus #5 : 21. Lokakuu, 2019 - 15:55:22 »
Kyllä tuossa Rajulla on pointti. Jousen säädöt ei naruista muutu, ennen kuin ne on ammuttu loppuun. Silloin alkaa tulla venymää, koska säikeet alkavat antamaan periksi. Käsin tehdyt narut venytetään 150kg vedossa vuorokausi, jolloin ne asettuvat paikalleen ja tämän jälkeen säädetään tehtaan mittaan, eikä niitä tarvitse edes ampua sisään.

Olen kolmet narut ampunut loppuun jousessa. Käytännössä se tarkoittaa yhtä kisakautta. Paikalleen laiton jälkeen olen jousen säätänyt ja sen jälkeen ei ole tarvinnut säätöihin koskea. Jos on jotain vikaa ollut se on löytynyt ampujasta, tai muualta kuin naruista. Pääsääntöisesti ampujasta. Venymisen on nähnyt sillä, että matkateipit eivät ole enää pitäneet paikkaansa ja paunat laskeneet jousessa. Myös saattanut löytyä katkennut säie

- löystyneet ruuvit hyllyssä (tämän kyllä kuulee yleensä)
- Qadissa on tunnetusti ollut ajoitusongelmia ja naru on luistanut. Myös ongelmia, että on alkanut takkuilemaan haarukan toiminta.
- nokin paikka luistaa
- nokin paikka liian tiukka
- ampuja

Jos on kohtuu tuoreet narut, niin viimeisenä niistä lähtisin vikaa etsimään. Viikonki tauko itsellä ammunnassa vaikuttaa osumapisteeseen (esim. jälkipito) ja sen takia pyrinkin käymään nakkaamassa pari nuolta joka ilta.

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #6 : 21. Lokakuu, 2019 - 16:41:02 »
Naruheitto nyt oli lähinnä vitsi ja Rajun huolellinen tapa tehdä jänteet ja kaapelit on minulla kyllä tiedossa. Sellaiset on molemmissa taljoissani.

- löystyneet ruuvit hyllyssä (tämän kyllä kuulee yleensä)
- Qadissa on tunnetusti ollut ajoitusongelmia ja naru on luistanut. Myös ongelmia, että on alkanut takkuilemaan haarukan toiminta.
- nokin paikka luistaa
- nokin paikka liian tiukka
- ampuja

Nokin pakan luisto näkyy heti paperi- tai leikkurisäädöissä. Nämä olivat kuitenkin täysin kunnossa kesällä, kun ongelma alun perin tuli. Siksipä tyydyin pelkkään tähtäinsäätöön. Mutta nyt tuli sama ilmiö toisin päin, enkä vielä ole tarkistanut näitä säätöjä.

Ruuvit tarkistin viimeksi ja kaikki OK.

QAD:in hyllyn viritysnarua pidän hieman ylitiukalla, jotta se toimii kaikissa oloissa oikein. Jos merkki on täsmälleen linjattu toiseen vaakaviivaan, voi hylly alkaa temppuilemaan pakkasella, jos jousessa on perinteinen kaapelinohjain.

Ammuntatekniikka ei ole ollut huipussaan, mutta nämä ovat niin isoja virheitä, että nämä eivät sillä selity, kun ammunta kuitenkin niputtaa.

Minulla on hyllyssä toinen QAD-hylly joutilaana, joten kokeilen vaihtaa sen tähän jouseen.

Lainaus
Viikonki tauko itsellä ammunnassa vaikuttaa osumapisteeseen (esim. jälkipito) ja sen takia pyrinkin käymään nakkaamassa pari nuolta joka ilta.

Minullakin on tuohon nykyään mahdollisuus (autotalli + ajoluiska ampumaratana), jota käytän liian harvoin.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #7 : 21. Lokakuu, 2019 - 17:06:52 »
Minulla oli pari vuotta sitten mystinen homma kun kerran viikossa piti säätää osumia alaspäin. Syyksi paljastui se että koko keskipunos luuppeineen pikkuhiljaa liukui ylöspäin. Tuo osumapisteen vaihtuminen vuoroin ylös ja vuoroin alas kuulostaa kummalliselta ja mutu sanoo että nyt on ampujasta kiinni. Mutta liikkeelle kannattaa lähteä kuitenkin varustetarkastuksesta...

Onko ollut kuinka pitkä tauko ampumisessa pidemmille matkoille eri asennoista Arto?
« Viimeksi muokattu: 21. Lokakuu, 2019 - 17:09:36 kirjoittanut Varjaagi »
"Varjaagi - asiallista koirailua jo vuodesta 1960."

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #8 : 21. Lokakuu, 2019 - 17:44:58 »
Tuo osumapisteen vaihtuminen vuoroin ylös ja vuoroin alas kuulostaa kummalliselta

Niin kuulostaa. Koko ongelma oli minusta alusta alkaen outo, koska säädöt leikkurin suhteen eivät muuttuneet.

Lainaus
ja mutu sanoo että nyt on ampujasta kiinni. Mutta liikkeelle kannattaa lähteä kuitenkin varustetarkastuksesta...

Onko ollut kuinka pitkä tauko ampumisessa pidemmille matkoille eri asennoista Arto?

Tämä ei ole ammunnasta kiinni, siitä olen 100% varma. Ammunnan virheet kyllä huomaa, mutta tässä ei ole siitä kyse, koska kuten totesin, ammunta kuitenkin niputtaa tiettyyn korkeuteen.

Pidemmille matkoille ampumista on tullut hyvin uudella radalla. Eikä siitä tämän ongelman ratkaisun suhteen tarvi olla huolissaan, tämä heitto on niin voimakas, että se näkyy kyllä lyhyelläkin matkalla. Jousen tilan muuttuminen korkeuden muutoksen on ollut niin selkeä ON/OFF, että jos kyse olisi ampumatekniikasta, olisi muutos väkisinkin satunnaisempi eri ampumakertojen välillä.

Eli: ennen ongelman ilmenemistä ammuin radalla normaalisti useita kierroksia. Sitten yhdellä kerralla alkoi vetää säännönmukaisesti reilusti ylös ja jouduin menemään säätöpakalle säätämään tähtäimet uusiksi. Ammuin niillä säädöillä ongelmitta useita kierroksia/treenikertoja niin radalla kuin kotona. Nyt sitten eilen tapahtui jotakuinkin yhtä suuri muutos toiseen suuntaan ja taas piti mennä säätämään tähtäimet. Ammuntakierros kulki sen jälkeen kyllä ihan mukavasti.

Jos kyse olisi ammunnasta, olisin kyllä varmasti törmännyt vastaavaan 16 harrastusvuoden aikana ennenkin.
« Viimeksi muokattu: 21. Lokakuu, 2019 - 17:50:34 kirjoittanut Arto_Y »

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #9 : 21. Lokakuu, 2019 - 17:56:45 »
No sittenhän sinulla ei ole mitään varsinaista ongelmaa kun olet kerran 100% varma ettei vika ole ampujassa. Jousi säätöön ja täts it!

Itse olen kyllä ihan ammuntahistoriani alusta asti joutunut tunnustamaan että oli ampumakampe mikä tahansa 152K62:n ja ritsan välillä niin vika huonoon tulokseen on minussa 95% varmasti.
"Varjaagi - asiallista koirailua jo vuodesta 1960."

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #10 : 21. Lokakuu, 2019 - 19:32:23 »
Olen kuitenkin pystynyt säätämään leikkurit ampumalla. Jos ammunta olisi niin pahasti metsikössä että tämä ilmiö sillä selittyisi, ei olisi onnistunut tuo säätökään. Olen käyttänyt siinä normaalia kiinteää leikkuria. Ei sillä, että tämän hetken ampumakuntoani kehuisin. Kyllähän siinä tuli melkoinen takapakki tuon sairastamisen aikana eivätkä paunatkaan ole vielä ennallaan.

Lasse

• OSJM
« Vastaus #11 : 16. Elokuu, 2020 - 10:21:11 »
Varmaankin vika löytynyt, tuollainen ongellma tulee jos takatähtäintä ei ole sidottu pääsee liikkumaan . Osumat vaihtelevat ylä ja alaosumina

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #12 : 16. Elokuu, 2020 - 19:17:12 »
Varmaankin vika löytynyt, tuollainen ongellma tulee jos takatähtäintä ei ole sidottu pääsee liikkumaan . Osumat vaihtelevat ylä ja alaosumina

Vika katosi, kun vaihdoin nuolihyllyn. Vaihdokki on vastaava QADin hylly, joka oli minulla kaapissa ylimääräisenä.

En käytä takatähtäimenä jänteeseen sidottavaa peepiä, enkä toki asentaisi sellaista sitomatta. Peep on aina sidottava jänteeseen kiinni.