07/08/20 - 12:45 ip

Kirjoittaja Aihe: Onko joku lataillut itse kiväärin panoksia?  (Luettu 3580 kertaa)

Skumbe

• Ylläpitäjä
  • Jarmo K
Vs: Onko joku lataillut itse kiväärin panoksia?
« Vastaus #30 : 16. Toukokuu, 2018 - 03:25:10 »
En tunne tuota kaliiperia mutta ainakin itellä tuli itselataamisen kans seinä vastaan rihlakossa kun on vähän oudompi 5,6X50Rmag kaliiperi. Hylsyjä on vähän nahkaisesti tarjolla ja noita paukkuja tehtaassa tiettävästi lataa vaan yks pulju euroopassa (joku korjatkoon jos on viisaampi)

Noh, noita tehdasladattuja paukkuja nyt kyllä saa, ei siinä mittään. Mutta ne hylsyt on itessänsä niin hepposia että menee melkeen puolet roskiin jo yhden laukauksen jälkeen kun koittaa puristaa takasin kasaan. Lopputulemana huomasin että vähemmällä päänsäryllä pääsee kun vaan ostaa sitten sitä tehtaan tekemää, vaikka onkin vähän heppoisammalla luodilla kun mitä ite tykkäisin.

(ps olis muuten tämän johdosta myydä tuommonen ihan rahdun vajaa kilon boksi vihtavuoren N140:stä, lähes täys laatikollinen lapuan .224 / 5.69mm 3,6g FMJ:tä ja kasa "isompia" nalleja.)
« Viimeksi muokattu: 16. Toukokuu, 2018 - 03:28:46 kirjoittanut Skumbe »
Vääränkätinen sekakäyttäjä.
Obsession Def-Con M7 '16 (QAD HDX - G5 Optix XR2)
Samick Deermaster Take-Down Recurve

Smirkelimies

• OSJM
« Vastaus #31 : 18. Toukokuu, 2018 - 17:54:28 »
No voi pahus kun oisi tarvinnut N 135:sta.

Papalla oli olemassa Hornabyn 120 grainin (7,8 grammaa) Spire Point -luoteja. Ne on nähtävästi peuraelukoille tarkoitettuja luoteja, mutta on niillä teertäkin ammuttu. Vihtavuoren taulukossa on onneksi latausresepti ko. luodille.

Hankintalupa irtosi, ny polttelee päästä Kotkaan pyssyä kahtoon.

Smirkelimies

• OSJM
« Vastaus #32 : 09. Elokuu, 2018 - 12:36:49 »
Kotkassa latailtiin papan kanssa 100 patia valmiiksi. Osto-trimmeri ei passannut berdan-nallihylsyyn joten lyhennettiin hylsyjä karkeaa hiomakiveä vasten hankaamalla. Nallituksessa käytettiin väärää työkalua, joten joka nalliin tuli pieni kuoppa, jospa ne silti toimisi. Oikeaoppisesti olisi pitänyt nallittaa nallitushatulla, ens kerralla sen sitten tietää.

Kauheen pakerruksen jälkeen hokasin huuto-netistä valmiita 7X54 nallitettuja hylsyjä myynnissä. Eilen sitten tuli matkahuollossa satasella 400 latausvalmista hylsyä. Riittää kun kaatelee ruudit ja lyö luodit paikalleen (papan mielestä ne on "kuulia"  :D) Riittää pateja vähäks aikaa kun hylsyn pitäis voida käyttää useamman kerran, jenkkilässä olivat vasiten testanneet hylsyjen kestoa, olivat ladanneet saman hylsyn 137 kertaa.

Vasaralataussarja on Sakon alkuperäsessä laatikossa, kaikki vermeet armeijan patinoituneessa puulootassa. Joukossa mm. Suomen rikkihappotehtaan vanhoja ruutipurkkeja -60 luvulta ja Sakon alkuperänen 7X54 patruunalaatikko. Vanhat ruudit aattelin hävittää polttamalla syssymmällä.

Seuraavaksi pitäis uskaltaa kokeilla ampumista, huomenna sais jo ampua kyyhkysiä päin.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #33 : 09. Elokuu, 2018 - 13:16:30 »
👍👍👍👍👍👍
"Varjaagi - asiallista koirailua jo vuodesta 1960."

Smirkelimies

• OSJM
« Vastaus #34 : 09. Elokuu, 2018 - 21:19:17 »
Kävin Vareputaan ampumaradalla paukuttelemassa. Eka kertaa ammuin kiikarikiväärillä. Onneksi nallit toimi. Ammuin parikymmentä patia, neljä lapualaista ei mahtunut lukkoon loppuun asti, liekö koholle jäänyt nalli syynä vai liian pitkä hylsy? Ei sen väliä, hylsyjä piisaa. Suojalasit rauhotti mieltä näin aluksi, kun ampuu eka kertaa ite ladattuja.

Alussa jänskätti kun en ole ikinä siviilissä ampumaradalla käynyt, mutta yksin oli lepposaa ammuskella 100 m radalla. Kiikaria sai hieman ruuvailla, mutta eiköhän teeri ala putoomaan 100 metristä jos pyssyn saa kunnolla tuettua. Radalla on hyvä betoninen kohdistuspöytä ja hiekkapusseja.

Ruutipyssykokemus oli positiivinen.  :)  Helepommin osuu kuin jouskalla, mutta ruutipyssyn puhistus on melko työlästä. Jahti-lehdessä oli varottelua riistan lyijyjäämistä, jouskariista olisi puhdasta, meikeläisen jäljiltä tosin riista on säilynyt elossa. On jouska aika paljo hiljasempikin. Mutta ihan mielenkiintoista kokeilla tuota kivääritouhuakin. Haulikko vielä puuttuu.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #35 : 09. Elokuu, 2018 - 23:18:06 »
Laitappa kuva tai pari  pössykästä!!!

Smirkelimies

• OSJM
« Vastaus #36 : 10. Elokuu, 2018 - 12:41:01 »
Ihan peruspyssyn näkönen se on, tommonen.

Smirkelimies

• OSJM
« Vastaus #37 : 14. Lokakuu, 2018 - 10:57:54 »
Siinä vielä yks tähtäilykuva. Eilen kävin yhen tutun tiluksilla Yli-Iissä. Onneksi linnut älysi pysyä piilossa niin ei tarttenu liata käsiä. Joku vuosi sitten lähti tuon tuosta teertä vajaasta sadasta metristä, ny ei nähty yhen yhtä. Aika lähellä on Lito-kaira ja naapurin 100 ha palsta on ollu metsästyskiellossa kymmeniä vuosia.

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #38 : 14. Lokakuu, 2018 - 11:53:57 »
Litokaira on tuttu paikka, siellä tuli asuttua useampia viikkoja laavussa -80 luvulla.

MikaK

• OSJM
« Vastaus #39 : 14. Lokakuu, 2018 - 16:22:47 »
Litokairassahan sitä kuljettiin hanhenpyynnissä aikoinaan

Varjaagi

• OSJM
« Vastaus #40 : 14. Lokakuu, 2018 - 23:56:06 »
Sitähän mekin pääasiassa tehtiin mutta syyskuulla siirryttiin kanalintujahtiin mun laikalla.