05/11/25 - 09:56 ap

Kirjoittaja Aihe: Puisen perinnejousen valmistuskurssi alk. 4.2.2011 Iissä  (Luettu 11589 kertaa)

Smirkelimies

• Sr. Member
Puisen perinnejousen valmistuskurssi alk. 4.2.2011 Iissä
« : 09. Syyskuu, 2010 - 21:00:16 »
Moro

En kuulu seuraanne, mutta aihepiiri kiinnostaa kovasti. Ajattelin ilmoitella että  Iin kansalaisopistossa pidetään puisen perinnejousen valmistuskurssi:

http://www.hellewi.fi/ii/opinto-ohjelma/index.htm#190_II

Harvinaista herkkua täälläpäin, olisi sääli jos kurssi peruttaisiin liian pienen osallistujakunnan vuoksi.

Yritän suoriutua ensi viikon opastettuun iltaan Oulunsaloon, ilmoittauduin jo. Hienoa, että moista toimintaa on saatu puuhattua Ouluunkin! Jousia löytyy pari itsetehtyä ja kauan sitten ampumiseen kyllästyneeltä kaverilta lahjaksi saatu lasikuitukampe. En osaa oikein kunnolla ampua yhdelläkään, mahottoman laaja-alaista hutkimista meikeläisen ammuskelu. Jospa joskus oppisi. (Yritän liittää kuvan, esikatselussa sitä ei näy.)

[ylläpito on poistanut liitteen]

Arto_Y

• OSJM
Vs: Puisen perinnejousen valmistuskurssi alk. 4.2.2011 Iissä
« Vastaus #1 : 09. Syyskuu, 2010 - 22:10:03 »
Ajattelin ilmoitella että  Iin kansalaisopistossa pidetään puisen perinnejousen valmistuskurssi:
http://www.hellewi.fi/ii/opinto-ohjelma/index.htm#190_II

Tuopa olikin hyvä vinkki, en ainakaan minä tiennyt tuosta. Liekö tuotoksessa sitten paunoja ihan metsästyskelpoisuuteen asti?

Yritän suoriutua ensi viikon opastettuun iltaan Oulunsaloon, ilmoittauduin jo.

Ei muuta kuin tervetuloa, ilmoitathan jos tulee jokin este. Laitan ohjeistusta sähköpostiin lähempänä.

teemuv

• Newbie
  • *
  • Jänistauluun robinhood
« Vastaus #2 : 09. Syyskuu, 2010 - 23:02:09 »
Ajattelin kyllä ilmottautua kurssille, kun kotikunnassa tuollainen järjestetään. Jos sillä vaikka noita muovielukoita ampuisi. Mielenkiintoinen on tietysti tuotoksen paunat mitata ja jospa siinä tekovaiheessa voi materiaalilla ja sen vahvuuksilla tehdä metsästyslaillista jousta jo alkuunsa.
Browning Verado 60#
Mukkanuoli Kurjenmiekka 52#

Smirkelimies

• Sr. Member
« Vastaus #3 : 10. Syyskuu, 2010 - 08:19:03 »
Toivottavasti ei tule estettä opastusiltana.

Olen mittauttanut itsetehtyjen jousien paunat, kostealla kelillä tuomijousi oli 42 paunainen ja pihlaja noin 53. Kokopuiset jouset jäykistyvät mitä kuivempi keli on. Kuivalla pakkasilmalla saattaa suomalaisesta puusta tehty jousi paukahtaa poikki. Hikkorijousi kuulemma sitävastoin suorastaan nauttii kuivasta ilmasta. Kun kokopuinen jousi ikääntyy, tahtoo paunat pudota, mutta tilanne korjautuu lyhentämällä. Itsetehty jousi kestää kai yleensä muutaman vuoden jos sillä ampuu säännöllisesti, sitten alkaa kosteusvaihtelu yms kuluminen aiheuttaa liikaa vaurioita, setti eli myötäkaari lisääntyy.

Etelän vetelät metsästelee itsetehdyillä puujousilla majaviakin. Lapista kirjoittelee perinnejousipalstalla  joku äijä joka ampuu metsoja perinteisellä suomalaisugrilaisella lylymännystä ja koivusta tehdyllä jousella.  Puujousen paunatavoitteena näyttäisi olevan lähes aina metsästyskelpoinen jousi ja valtaosa rakentelijoista haaveilee itsetehdyllä jousella ammutusta saaliista. Kierikkikeskuksen kivikauden markkinoilla käy joka vuosi primitiivitoimintaryhmä kuttelo, jonka jotkut jäsenet metsästää jousella. yhdellä oli lylymänty-koivujousi mukana tänä vuonna.

Pihasyreeni on kuulemma paras Suomen luonnosta tai pihoilta saatava jousipuu. Kursseilla jouset tehdään yleensä saarnilankusta.

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #4 : 10. Syyskuu, 2010 - 12:10:30 »
Toivottavasti ei tule estettä opastusiltana.

Ei niin vaarallista jos tuleekin, sovitaan sitten vain uusi aika.

Itsetehty jousi kestää kai yleensä muutaman vuoden jos sillä ampuu säännöllisesti, sitten alkaa kosteusvaihtelu yms kuluminen aiheuttaa liikaa vaurioita, setti eli myötäkaari lisääntyy.

Tarkoittaa ilmeisesti nimenomaan primitiivijousta, jossa ei ole käytetty esim. lasikuitua? Näinkö käy, vaikka jousta säilyttäisi asianmukaisesti jänne irrotettuna?

Ja tuo kurssilla tehtävä jousi lienee juuri primitiivijousi, jossa ei käytetä nykyajan materiaaleja missään (edes jänteessä)? Primitiivijousihan on tosiaan perinnejousen yksi alatyyppi. Lasikuitua sisältävä jousikin voi olla perinnejousi, vaan ei primitiivijousi (selvennän tässä käsitteitä, kun perinnejousikeskustelu on tällä foorumilla entuudestaan lähes olematonta. Seurassa on kyllä perinnejousenkin käyttäjiä, mutta heillä kaikilla on myös taljajousi).

Lapista kirjoittelee perinnejousipalstalla  joku äijä joka ampuu metsoja perinteisellä suomalaisugrilaisella lylymännystä ja koivusta tehdyllä jousella.

Metsoja, oikein monikossa?  :o

En tunne tuota jousityyppiä, mikä on kyllä aukko jousimetsästystä harrastavan sivistyksessä. Tuolla näkyi olevan tarinaa:
http://www.perinnejousi.fi/a_keskjj.htm
http://www.perinnejousi.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=64&sid=ebac3415ce1bf483bf23500183680680

Suomessa käytetystä jalkajousimallista olen kyllä nähnyt kuvia, Hyytisen jousikirjassa (vanhempi painos) taisi olla jopa sellaisen valmistusohjeet. Käsittääkseni tuo jalkajousi on selvästi uudempaa tavaraa.

Kierikkikeskuksen kivikauden markkinoilla käy joka vuosi primitiivitoimintaryhmä kuttelo, jonka jotkut jäsenet metsästää jousella. yhdellä oli lylymänty-koivujousi mukana tänä vuonna.

Kierikissä pitäisi käydä. Mainitun tapahtumankin olen noteerannut, mutta aina muka liian kiire muiden asioiden kanssa.
« Viimeksi muokattu: 10. Syyskuu, 2010 - 12:31:56 kirjoittanut Arto_Y »

Smirkelimies

• Sr. Member
« Vastaus #5 : 10. Syyskuu, 2010 - 13:49:56 »
Primitiivijousen määritelmää on hyvin vaikea tehdä. Jänne on käytännössä 100 %:ssa tapauksista dacronia. Luonnonjännejännettä on jotkut yrittäneet, mutta eivät ole saaneet kestämään.  Jotkut tekevät primijousia esim saarni- ja bulletwoodliuskoja yhdistämällä käyttäen moderneja epoksiliimoja. Oikeastaan melkein ainut materiaali, mitä primijousipiireissä tosissaan karsastetaan, on lasikuitu. Siksi on välillä hieman huvittavaa, kun primiaktiivit niin jyrkästi tuomitsevat taljajouset, nuolihyllyt ja tähtäimet vetoamalla primitiivisyyteen ja silti pätkivät "primijousen" kasaan melko moderneista tarpeista. Suomessa primijousen määrittelee kourallinen alalle vihkiytyneitä äijiä. Muovinokki nuolessa estää kilpailun primijousikisoissa, mutta dacronia saa käyttää jänteessä.

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #6 : 10. Syyskuu, 2010 - 13:59:20 »
Jaa, olen kuvitellut että jänteetkin olisivat alan harrastajilla "primitiivisiä"  ;) Toisekseen olen kuullut, että tiukimpien puristien mielestä jousi pitäisi vieläpä värkätä pärevalossa  ;D Aihepiiri on minulle taljajousen käyttäjänä aika vieras, joskus olen perinnejousi.fi -sivun keskusteluja hieman lueskellut.

Kiinnostava ajatus tuo kurssi joka tapauksessa.

nahkahanska

• Hero Member
  • Urea Iacta Est
« Vastaus #7 : 12. Syyskuu, 2010 - 11:53:21 »
Mielenkiintoinen kurssi kyllä. Iso peukku, toivottavasti riittää kiinostuneita.
Kirjastosta löytyy muuten englanninkielinen primitiivijousen tekoon keskittynyt kirja. Joskus tuli luetttua tuo opus.
Omat puutyötaidot ei valitettavasti mahda riittää moiseen hommaan. On ilmeisen tarkkaa homma oikeanlaisen puunvalinnan ja -käsittelyn suhteen.

Tuo metson ampuja oli itsellekin uutta :o

Smirkelimies

• Sr. Member
« Vastaus #8 : 12. Syyskuu, 2010 - 21:45:09 »
On ilmeisen tarkkaa homma oikeanlaisen puunvalinnan ja -käsittelyn suhteen.

Minä tein ekat "oikeat" puujouset viime kevättalvena perinnejousisivujen opeilla. 30 vuotta sitten tuli harrastettua jousentekoa kovastikin mutta ne oli pikkupojan touhuja enempi. Peruspuujousen teko on oikeastaan äärimmäisen yksinkertaista jos tietää suunnilleen mitat, mihin lavat työstää. Minulla ei ole aikaisempaa puutyöharrastustaustaa, enkä ole erityisen taitava. Silti pystyin tekemään ihan toimivat kamppeet vähillä työkaluilla.

Jos hakee aihion itse metsästä, pöllistä ensin kirveellä raakasti liiat pois ja kuivumaan. Loput höylällä ja raspilla pois. Kun eukko tapittaa Kauniita ja rohkeita, voi isäntä raspata olohuoneen nurkassa kaarta, raspauslastu ei pölise. Siitä ei perheitylli parane.

Kurssilla ope tuo paikalla tarvittavan materiaalin ja antaa varmaankin tavoitemitat. Opetuslapset sitten höylää, raspaa ja hioo liian puun jousen ympäriltä pois. Heleppo homma, mutta ei saa hättäillä. Eri asia tietenkin jos siirtyy seuraavalle tasolle, sarvi-jännejousia ammatikseeen tekevä tuossa juttelee: http://www.youtube.com/watch?v=QB_EQP3FoHw

teemuv

• Newbie
  • *
  • Jänistauluun robinhood
« Vastaus #9 : 24. Marraskuu, 2010 - 20:44:09 »
Onko joku muu tulossa kurssille? Joulukuun 17. päättyy ilmoittautuminen.
Browning Verado 60#

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #10 : 18. Tammikuu, 2011 - 13:47:59 »
Saatiinko tuonne tarpeeksi porukkaa kasaan?

teemuv

• Newbie
  • *
  • Jänistauluun robinhood
« Vastaus #11 : 27. Tammikuu, 2011 - 09:35:04 »
Kyselin kansalaisopistolta väliaikatietoja, että mikä kurssin täyttöaste tulee olemaan. Kurssi oli kuulemma täyttynyt äkkiä. Itse olen menossa. Varasijoillekin oli porukkaa otettu.
Browning Verado 60#

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #12 : 27. Tammikuu, 2011 - 09:56:38 »
Kyselin kansalaisopistolta väliaikatietoja, että mikä kurssin täyttöaste tulee olemaan. Kurssi oli kuulemma täyttynyt äkkiä. Itse olen menossa. Varasijoillekin oli porukkaa otettu.

Hieno homma!!

Santtu

• Hero Member
« Vastaus #13 : 18. Helmikuu, 2011 - 20:44:07 »
Jokos on jäkkärät koeammuttu?

teemuv

• Newbie
  • *
  • Jänistauluun robinhood
« Vastaus #14 : 20. Helmikuu, 2011 - 19:17:39 »
Jousi ampumakunnossa, pintasilausta vielä pitää tehdä. Saarni on kovaa puuta. Paunoja sellaiset 45 tuli. Lankku ei ollut kaikista laadukkainta alustavasti, mutta sitten älyttömän kovaa ja jäykkää. Arviolta jopa 80 paunaa olisi saanut 27 tuuman vedolla, mutta takapihapyssyä mielin ennemmin kuin norsupyssyä
« Viimeksi muokattu: 21. Helmikuu, 2011 - 20:40:26 kirjoittanut teemuv »
Browning Verado 60#