13/06/26 - 20:56 ip

Kirjoittaja Aihe: Paperitesti / nuolihyllyn säätö  (Luettu 18991 kertaa)

rauno

• OSJM
Paperitesti / nuolihyllyn säätö
« : 18. Heinäkuu, 2010 - 19:04:04 »
Minulla tuo paperitesti on ollut jonkinmoinen kysymysmerkki johtuen ehkä tuosta wisker hyllystä koska en ole saanut tyydyttävää testi tulosta, olen hylännyt paperisäädön ja säätänyt toisenlaisia menetelmiä käyttäen. Kysynkin mikä on hyvä ampumamatka ja pitääkö ampua eri matkoilta yms yms. Olen kyllä haarukka hyllyä käyttämällä saanut "mersun" merkin paperitestillä ja se hylly totteli jopa säätöä, mutta wiskerillä on ollut hankalampaa saada tyydyttävä tulos. Voiko olla että WB hyllyä ei edes saa säädettyä paperitestillä?

Pitäiskö hommata radalle paperitesti vermeet esim. teline joka on siellä pakan vieressä minkä voi siirtää tarvittaessa siihen eteen ja paperi olisi A4 kopiopaperi tai A3 joka laitetaan jollain pyykkipojilla paikalleen, jokainen testin tekijä tuo paprut mukana. En tiedä onko ollut jo juttua tästä paperitesti paikasta radalla.
« Viimeksi muokattu: 09. Elokuu, 2010 - 10:05:16 kirjoittanut rauno »
Tämänkin viestin aikana olisin voinut olla ampumassa jousella.

"Vegetarian" is an old indian word for bad hunter.

Arto_Y

• OSJM
Vs: Paperitesti
« Vastaus #1 : 18. Heinäkuu, 2010 - 21:55:14 »
Minulla tuo paperitesti on ollut jonkinmoinen kysymysmerkki johtuen ehkä tuosta wisker hyllystä koska en ole saanut tyydyttävää testi tulosta, olen hylännyt paperisäädön ja säätänyt toisenlaisia menetelmiä käyttäen. Kysynkin mikä on hyvä ampumamatka ja pitääkö ampua eri matkoilta yms yms. Olen kyllä haarukka hyllyä käyttämällä saanut "mersun" merkin paperitestillä ja se hylly totteli jopa säätöä, mutta wiskerillä on ollut hankalampaa saada tyydyttävä tulos. Voiko olla että WB hyllyä ei edes saa säädettyä paperitestillä?

Kyllä paperitesti minulla on toiminut normaalisti Whisker-hyllyn kanssa. Tulee mieleen, että eihän sinulla ole liian tiukka reikä siinä Whiskerissä? Seuran taljassa tuollainen tilanne aiheutti sen, ettei jousi niputtanut kunnolla (nuolen yläpuolelle ei jäänyt erottuvaa rakoa). Tosin paperitestissä tuli silloinkin "luodinreikä". Kiekko on nyt vaihdettu isompaan omasta varastosta.

Pitäiskö hommata radalle paperitesti vermeet esim. teline joka on siellä pakan vieressä minkä voi siirtää tarvittaessa siihen eteen ja paperi olisi A4 kopiopaperi tai A3 joka laitetaan jollain pyykkipojilla paikalleen, jokainen testin tekijä tuo paprut mukana. En tiedä onko ollut jo juttua tästä paperitesti paikasta radalla.

Sanomalehtipaperi toimii hyvin, kun sen leikkaa oikeaan kokoon. Tässä on ideaa ilman muuta. Laitetaan toimenpidelistalle (tai jos joku nopea tuon ehtii saman tien värkätä, niin siitä vaan  ;) Minulta voi tiedustella lautatavaraa.)

Itse ammun paperitestin yleensä muutaman metrin matkalta kehikosta. Säädöt voi tarkistaa lisäksi hieman pidemmältä matkalta. Virallisia suositusmatkoja en muista.
« Viimeksi muokattu: 18. Heinäkuu, 2010 - 21:57:14 kirjoittanut Arto_Y »

Pete

• OSJM
« Vastaus #2 : 19. Heinäkuu, 2010 - 11:53:37 »

Olen myös itse huomannut samaa, joten olen jättänyt paperitestit tekemättä. Säädän itse jouseni leikkureilla. Myös ulkona testattaessa saattaa tuuli vaikuttaa paperitestin tuloksiin.

mikkoho

• Newbie
  • *
« Vastaus #3 : 19. Heinäkuu, 2010 - 14:32:05 »
Paperitesti pitää ampua niin läheltä ettei sulat ehdi vielä oikaista nuolen lentoa. Yleensä metrin-parin päästä. Kehikosta kannattaa tehdä Kalevan aukeaman kokoinen, jolloin ei tartte askarrella paperin kanssa, sen kun vaan laittaa paperin kiinni ylhäältä ja alhaalta. Pyykkipoikia jämerämmät kiinnikkeet vois tulla vaikka tämmösistä hauenleuoista: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=351670.htm&tuote=351670

Sulattoman nuolen testi antaa melko hyvän arvion säädöistä. Jos sulaton osuu nippuun parista kymmenestä metristä, niin todennäköisesti myös leikkuri. Ei tartte silputa pakkaa leikkurilla säätämisen aikana.. 

rauno

• OSJM
« Vastaus #4 : 19. Heinäkuu, 2010 - 23:09:49 »
Olen ampunut n.3-4m matkalta ja vaikka säätää hyllyä niin ei näytä tapahtuvan muutosta. Pitääpä kokeilla lähempää ampua jos vaikka sais jotain tolkkua.

mikkoho

• Newbie
  • *
« Vastaus #5 : 20. Heinäkuu, 2010 - 09:31:59 »
Tässä vielä linkki Eastonin oppaaseen, siinä on hyvät ohjeet paperitestiin ja moneen muuhunkin säätöön: http://www.eastonarchery.com/pdf/tuning_guide.pdf Tuossa paperitestin ampumamatkaksi sanottiin 4-6 jalkaa eli onkos se nyt jotakuinkin 1.2-1.8 metriä.

Timo

• Hoyt CRX 32 User!
  • Sr. Member
« Vastaus #6 : 20. Heinäkuu, 2010 - 13:31:28 »
Tuskailin samojen ongelmien kanssa ja......

Itse olen paperi testistä luopunut kokonaan, ja siirtynyt kokonaan tähän:

Ja hyvin pelittää!

Leikkuri näyttää heti, jos nuoli lähtee epäsuorassa hyllyltä.

Tässä vielä SJML tekemä koulustusmateriaali
http://www.jousimetsastys.fi/wp/wp-content/uploads/2009/07/leikkurisaato.pdf

Sekä PJM tekemä materiaali:
http://pjm.fi/wp-content/uploads/2007/08/leikkurisaato3.pdf
Hoyt CRX 32 #70
HHA Sports Optimizer Lite Series OL-5219X
Hoyt Ultra Rest HDX™
Hoyt Pro Series Quivers
Hoyt Pro Series Stabilizer
Hoyt Pro-Fit Custom Grip
Easton ST Epic N-Fused Realtree
Nap HellRazor
Scott Rhino XL

Pete

• OSJM
« Vastaus #7 : 20. Heinäkuu, 2010 - 21:31:47 »

Sulattoman nuolen testi antaa melko hyvän arvion säädöistä. Jos sulaton osuu nippuun parista kymmenestä metristä, niin todennäköisesti myös leikkuri. Ei tartte silputa pakkaa leikkurilla säätämisen aikana.. 

Olen testannut wiskerillä myös sulattoman nuolen testiä ja on ollut ongelmia siinäkin. Taitaa olla, että nämä "karvahyllyt" kannattaa säätää leikkurien kanssa. Ainakin itse olen sitä mieltä...

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #8 : 21. Heinäkuu, 2010 - 00:19:58 »
Olen testannut wiskerillä myös sulattoman nuolen testiä ja on ollut ongelmia siinäkin. Taitaa olla, että nämä "karvahyllyt" kannattaa säätää leikkurien kanssa. Ainakin itse olen sitä mieltä...

No jopas. Sulattoman testiä en ole Whiskerin kanssa muistaakseni kokeillut, mutta paperitestiä olen tehnyt omaan ja seuran jouseen ja ihan on järkevästi säätöliikkeet onnistuneet.

rauno

• OSJM
« Vastaus #9 : 21. Heinäkuu, 2010 - 22:12:59 »
Tässähän pitää ruveta säätämään jousta oikein tosissaan kun hyviä konsteja löytyy aika hyvin, ja vieläpä semmoisia mitkä voi toteuttaa aivan kotikonstein.

mikkoho

• Newbie
  • *
« Vastaus #10 : 22. Heinäkuu, 2010 - 14:34:54 »
Vielä semmonen kommentti, että paperitesti on aika herkkä laukaisuvirheille. Pienikin vääntö jousesta saa paperitestin näyttämään mitä sattuu eli sormi/rannelenkki käyttöön ja rento ote jousesta. Tämän voi itse todeta siten, että ampuu eka sen mersun merkin ja sitten tahallaan väännättää jousta sivulle.

Nuolihyllyn 'center shot' tarkistukseen on myös olemassa erilaisia laser-työkaluja, esim.
http://www.cabelas.com/p-0026246.shtml
http://www.cabelas.com/p-0046554418068a.shtml

Tommosen tietenkin tee-se-itse-mies värkkää parin euron laser-valosta..

rauno

• OSJM
« Vastaus #11 : 22. Heinäkuu, 2010 - 19:15:12 »
Minulla on tuosta laser versiosta semmoinen manuali versio jolla säädetään nuoli jousen suuntaiseksi. Kun vertaa paperitestin jälkeen nuolen suuntaa niin ei ole enää sama, johtuuko taljajousen ominaisuudesta vai jostain muusta.

PioneerII

• Full Member
« Vastaus #12 : 23. Heinäkuu, 2010 - 15:50:38 »
Minulla on käytössäni Cabelaksesta tilattu laser suuntain. Ei kyllä saa puhdasta paperitestiä tai leikkuri/taulukärki testiä tuon jälkeen, mutta suuntia se antaa.
Säädän nuoleni tuolla leikkuri/taulukärki samaan pisteeseen eri matkoilta. Viimeinen matka on aina kauempaa kuin ikinä metsällä ollessa ampuisin. Itselle riittää että leikkuri osuu 5 cm rinkiin taulukärjen kanssa esim 45 metristä metsästyskäyttöä ajatellen.

rauno

• OSJM
« Vastaus #13 : 09. Elokuu, 2010 - 10:03:14 »
Olen säädellyt jousta edellä mainituilla tyylillä, eli leikkuri ja taulukärki samaan osumapisteeseen. Nyt on suurin piirtein kohdillaan, olis varmasti helpompi saada ne viimeiset sadasosa millit kohilleen jos olis tarkempi sivu/ylösalas säätö tuossa wisker b hyllyssä. Tässä ketjussa voi kyllä jatkaa säätö aiheista keskustelua mutta tuo paperitesti on tällä erää unohdettu säätö tapa.

Arto_Y

• OSJM
« Vastaus #14 : 09. Elokuu, 2010 - 13:02:15 »
Tässä ketjussa voi kyllä jatkaa säätö aiheista keskustelua mutta tuo paperitesti on tällä erää unohdettu säätö tapa.

Tästäkin huolimatta, radalle kannattaisi väsätä se paperitestikehikko. Ja jousiteline siihen ensimmäiselle opastuspaikalle jne... Vapaaehtoisia? Minulta löytyy puutavaraa (enemmän kuin ylimääräistä aikaa).

EDIT: Sitten kun tehdään nuotiopaikka, pitäisi senkin yhteyteen tietysti tehdä jousiteline. Koko siinä telineessä niin iso, että kapasiteetti riittää myös Cup-kisoissa.

« Viimeksi muokattu: 09. Elokuu, 2010 - 13:16:06 kirjoittanut Arto_Y »